Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Chapter

On-Professional Competences in Engineering Education for XL-Classes

Authors : Stefan Schröder, Daniela Janßen, Ingo Leisten, René Vossen, Ingrid Isenhardt

Published in: Engineering Education 4.0

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Far reaching changes in university higher education have taken place in the last ten years. Different factors, e.g. necessity of on-professional competences in engineering education, rising or vast student numbers and new technical possibilities, have influenced the academic teaching and learning process. Therefore interdependence between requirements and didactical-educational possibilities is given. Because of changed circumstances an adaption of teaching methods and concepts is required. At the same time Bologna arrogates students to be placed in the centre of the teaching and learning process and claims on-professional competences for today’s students. Especially for XL-Classes this is a specific challenge. One of the questions ensuing is how to increase learning success by the use of specific didactical methods? With a research approach connecting different proven didactical concepts and considering the previously shown conditions, the concept of the lecture “communication and organizational development” (KOE) at RWTH Aachen University has been redesigned. This lecture, organized by the Institute Cluster IMA/ZLW & IfU at RWTH Aachen University, is mainly frequented by up to nearly 1.300 students of the faculty of mechanical engineering and inherent part of the bachelor-curriculum. The following practical example prospects the multi-angulation of didactical concepts and shows up innovative educational teaching.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference K.H. Flechsig, Kleines Handbuch didaktischer Modelle. Neuland, 1996 K.H. Flechsig, Kleines Handbuch didaktischer Modelle. Neuland, 1996
2.
go back to reference Europäischen Bildungsminister. The bologna declaration, 1999. Page 4 Europäischen Bildungsminister. The bologna declaration, 1999. Page 4
3.
go back to reference RWTH Aachen University. Zahlenspiegel 2011, 2012 RWTH Aachen University. Zahlenspiegel 2011, 2012
4.
go back to reference VDI. Ingenieurmonitor: Der arbeitsmarkt für ingenieure im februar 2013: Klassifikation der berufe 2010, 2013. No. 3 VDI. Ingenieurmonitor: Der arbeitsmarkt für ingenieure im februar 2013: Klassifikation der berufe 2010, 2013. No. 3
5.
go back to reference J. Wildt, The shift from teaching to learning - thesen zum wandel der lernkultur in modularisierten studienstrukturen. Fraktion Bündnis 90/ Die Grünen im Landtag NRW. Unterwegs zu einem europäischen Bildungssystem. Reform von Studium und Lehre an den nordrhein-westfälischen Hochschulen im internationalen Kontext, 2003, pp. 14–18 J. Wildt, The shift from teaching to learning - thesen zum wandel der lernkultur in modularisierten studienstrukturen. Fraktion Bündnis 90/ Die Grünen im Landtag NRW. Unterwegs zu einem europäischen Bildungssystem. Reform von Studium und Lehre an den nordrhein-westfälischen Hochschulen im internationalen Kontext, 2003, pp. 14–18
6.
go back to reference The European Students’ Union, Student-centered learning: Toolkit for students, staff and higher education institutions. Brüssel, 2010. Page 5 The European Students’ Union, Student-centered learning: Toolkit for students, staff and higher education institutions. Brüssel, 2010. Page 5
7.
go back to reference VDI. Vdi Ingenieurstudie: Studie der vdi wissensforum gmbh, 2007 VDI. Vdi Ingenieurstudie: Studie der vdi wissensforum gmbh, 2007
8.
go back to reference F. Pankow, Die Studienreform zum Erfolg machen! Erwartungen der Wirtschaft an Hochschulabsolventen. Berlin, 2008 F. Pankow, Die Studienreform zum Erfolg machen! Erwartungen der Wirtschaft an Hochschulabsolventen. Berlin, 2008
9.
go back to reference T. Jungmann, K. Müller, K. Schuster, Shift from teaching to learning: Anforderungen an die ingenieurausbildung in deutschland. Journal Hochschuldidaktik 21 (2), 2010, pp. 6–8 T. Jungmann, K. Müller, K. Schuster, Shift from teaching to learning: Anforderungen an die ingenieurausbildung in deutschland. Journal Hochschuldidaktik 21 (2), 2010, pp. 6–8
10.
go back to reference N.V. Paetz, F. Ceylan, J. Fiehn, S. Schworm, C. Harteis, Kompetenz in der Hochschuldidaktik: Ergebnisse einer Delphi-Studie über die Zukunft der Hochschullehre. Wiesbaden, 2011 N.V. Paetz, F. Ceylan, J. Fiehn, S. Schworm, C. Harteis, Kompetenz in der Hochschuldidaktik: Ergebnisse einer Delphi-Studie über die Zukunft der Hochschullehre. Wiesbaden, 2011
11.
go back to reference G. Macke, U. Hanke, P. Viehmann, Hochschuldidaktik: Lehren, vortragen, prüfen. Freiburg, 2008 G. Macke, U. Hanke, P. Viehmann, Hochschuldidaktik: Lehren, vortragen, prüfen. Freiburg, 2008
12.
go back to reference A. Böss-Ostendorf, H. Senft. Einführung in die hochschul-lehre: Ein didaktik-coach, 2010 A. Böss-Ostendorf, H. Senft. Einführung in die hochschul-lehre: Ein didaktik-coach, 2010
13.
go back to reference M. Kerres, Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. München, 2012 M. Kerres, Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. München, 2012
14.
go back to reference I. Leisten, S. Brall, F. Hees, eds. Everyone wants them – we enable them: communicative Engineers. Kuala Lumpur, 2008 I. Leisten, S. Brall, F. Hees, eds. Everyone wants them – we enable them: communicative Engineers. Kuala Lumpur, 2008
15.
go back to reference M. Oechsle, G. Hessler, Praxis einbeziehen – berufsorientierung und studium. HDS Journal – Perspektiven guter Lehre (2), 2010, pp. 11–22 M. Oechsle, G. Hessler, Praxis einbeziehen – berufsorientierung und studium. HDS Journal – Perspektiven guter Lehre (2), 2010, pp. 11–22
16.
go back to reference M. Winter, Praxis des studierens und praxisbezug im studium: Ausgewählte befunde der hochschulforschung zum „neuen“ und „alten“ studieren. In: Nach Bologna: Praktika im Studium - Pflicht oder Kür?, ed. by W. Schubarth, K. Speck, A. Seidel, Universitätsverlag Potsdam, Potsdam, 2011, pp. 7–44 M. Winter, Praxis des studierens und praxisbezug im studium: Ausgewählte befunde der hochschulforschung zum „neuen“ und „alten“ studieren. In: Nach Bologna: Praktika im Studium - Pflicht oder Kür?, ed. by W. Schubarth, K. Speck, A. Seidel, Universitätsverlag Potsdam, Potsdam, 2011, pp. 7–44
17.
go back to reference E. Wegner, M. Nückles, Die wirkung hochschuldidaktischer weiterbildung auf den umgang mit widersprüchlichen handlungsanforderungen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 6 (3), 2011, pp. 171–188 E. Wegner, M. Nückles, Die wirkung hochschuldidaktischer weiterbildung auf den umgang mit widersprüchlichen handlungsanforderungen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 6 (3), 2011, pp. 171–188
18.
go back to reference M. Prensky, Digital natives, digital immigrants. On the horizon 9 (5), 2001, pp. 1–6CrossRef M. Prensky, Digital natives, digital immigrants. On the horizon 9 (5), 2001, pp. 1–6CrossRef
19.
go back to reference V. Stehling, U. Bach, A. Richert, S. Jeschke, eds. Teaching professional knowledge to XL-classes with the help of digital technologies. 2012 V. Stehling, U. Bach, A. Richert, S. Jeschke, eds. Teaching professional knowledge to XL-classes with the help of digital technologies. 2012
20.
go back to reference T. Brinker, E.M. Schumacher, Geben sie regelmäßig rückmeldung. lehridee – Ideen und Konzepte für das Lernen und Lehren, 2007, pp. 1–7 T. Brinker, E.M. Schumacher, Geben sie regelmäßig rückmeldung. lehridee – Ideen und Konzepte für das Lernen und Lehren, 2007, pp. 1–7
21.
go back to reference L.W. Anderson, B.S. Bloom, A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York, 2011 L.W. Anderson, B.S. Bloom, A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York, 2011
22.
go back to reference B.S. Bloom, Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich. Weinheim, 1976 B.S. Bloom, Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich. Weinheim, 1976
23.
go back to reference M. Möhrle, Qualitätsverbesserung interaktiver lehre durch das lead-learner-konzept. In: Hochschuldidaktik und Hochschulökonomie – Neue Konzepte und Erfahrungen, ed. by H. Albach, P. Mertens, Gabler, Wiesbaden, 1994, pp. 41–52CrossRef M. Möhrle, Qualitätsverbesserung interaktiver lehre durch das lead-learner-konzept. In: Hochschuldidaktik und Hochschulökonomie – Neue Konzepte und Erfahrungen, ed. by H. Albach, P. Mertens, Gabler, Wiesbaden, 1994, pp. 41–52CrossRef
24.
go back to reference T. Reglin, C. Speck, Zur kosten-nutzen-analyse von elearning. VBM-Verband der Bayerischen Metall-und Elektro-Industrie eV & Christof Prechtl (Hrsg.), Leitfaden E-Learning, 2003, pp. 221–235 T. Reglin, C. Speck, Zur kosten-nutzen-analyse von elearning. VBM-Verband der Bayerischen Metall-und Elektro-Industrie eV & Christof Prechtl (Hrsg.), Leitfaden E-Learning, 2003, pp. 221–235
25.
go back to reference S. Seufert, D. Euler, Nachhaltigkeit von eLearning-Innovationen – Ergebnisse einer Delphi-Studie. St. Gallen, 2004 S. Seufert, D. Euler, Nachhaltigkeit von eLearning-Innovationen – Ergebnisse einer Delphi-Studie. St. Gallen, 2004
26.
go back to reference O.K. Ferstl, K. Schmitz, Integrierte lernumgebungen für virtuelle hochschulen. Wirtschaftsinformatik 43 (1), 2001, pp. 13–22CrossRef O.K. Ferstl, K. Schmitz, Integrierte lernumgebungen für virtuelle hochschulen. Wirtschaftsinformatik 43 (1), 2001, pp. 13–22CrossRef
27.
go back to reference J. Handke, A.M. Schäfer, E-Learning, E-Teaching und E-Assessment in der Hochschullehre: eine Anleitung. München, 2012 J. Handke, A.M. Schäfer, E-Learning, E-Teaching und E-Assessment in der Hochschullehre: eine Anleitung. München, 2012
28.
go back to reference A.L. Dyckhoff, P. Rohde, P. Stalljohann, An integrated web-based exercise module. In: Proceedings of the 11th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, September 2008, ed. by V. Uskov. Acta Press, 2008 A.L. Dyckhoff, P. Rohde, P. Stalljohann, An integrated web-based exercise module. In: Proceedings of the 11th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, September 2008, ed. by V. Uskov. Acta Press, 2008
29.
go back to reference R.M. Palloff, K. Pratt, Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. John Wiley & Sons, 2001 R.M. Palloff, K. Pratt, Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. John Wiley & Sons, 2001
30.
go back to reference R. Schulmeister, Zur didaktik des einsatzes von lernplattformen. Lernplattformen. Web-based Training. Empka-Akademie, 2005, pp. 11–19 R. Schulmeister, Zur didaktik des einsatzes von lernplattformen. Lernplattformen. Web-based Training. Empka-Akademie, 2005, pp. 11–19
31.
go back to reference I. Leisten, S. Brall, F. Hees, Fostering entrepreneurship in engineering education at rwth aachen university. In: Proceedings of the International Conference on Global Cooperation in Engineering Education: Innovative Technologies, Studies and Professional Development, 4-6 October, 2008, Kaunas, Lithuania. 2008 I. Leisten, S. Brall, F. Hees, Fostering entrepreneurship in engineering education at rwth aachen university. In: Proceedings of the International Conference on Global Cooperation in Engineering Education: Innovative Technologies, Studies and Professional Development, 4-6 October, 2008, Kaunas, Lithuania. 2008
32.
go back to reference P. Mack. Understanding simulation-based learning, 2009 P. Mack. Understanding simulation-based learning, 2009
33.
go back to reference D.M. Gaba, The future vision of simulation in health care. Quality & safety in health care 13 Suppl 1, 2004, pp. i2–10CrossRef D.M. Gaba, The future vision of simulation in health care. Quality & safety in health care 13 Suppl 1, 2004, pp. i2–10CrossRef
34.
go back to reference J. Castronova, Discovery learning for the 21st century: what is it and how does it compare to traditional learning in effectiveness in the 21st century. Literature Reviews, Action Research Exchange 1 (2), 2002 J. Castronova, Discovery learning for the 21st century: what is it and how does it compare to traditional learning in effectiveness in the 21st century. Literature Reviews, Action Research Exchange 1 (2), 2002
35.
go back to reference F. Hees, A. Hermanns, A. Huson, Prüfungserstellung mit total quality management (tqm). In: Prüfungen auf die Agenda! Hochschuldidaktische Perspektiven auf Reformen im Prüfungswesen, Blickpunkt Hochschuldidaktik, vol. 118, W.Bertelsmann Verlag, 2008, pp. 129–141 F. Hees, A. Hermanns, A. Huson, Prüfungserstellung mit total quality management (tqm). In: Prüfungen auf die Agenda! Hochschuldidaktische Perspektiven auf Reformen im Prüfungswesen, Blickpunkt Hochschuldidaktik, vol. 118, W.Bertelsmann Verlag, 2008, pp. 129–141
36.
go back to reference P. Blum, Ein inter-, intranetbasiertes System zur Erstellung, Durchführung und automatisierten Bewertung von dynamischen Leistungstests in der medizinischen Lehre. Inside-Verl. für Neue Medien, Aachen, 2005 P. Blum, Ein inter-, intranetbasiertes System zur Erstellung, Durchführung und automatisierten Bewertung von dynamischen Leistungstests in der medizinischen Lehre. Inside-Verl. für Neue Medien, Aachen, 2005
37.
go back to reference W. Sitte, Beiträge zur Didaktik des ‘Geographie und Wirtschaftskunde’-Unterrichts, Materialien zur Didaktik der Geographie und Wirtschaftskunde, vol. Bd. 16, 4th edn. Inst. für Geographie und Regionalforschung, Wien, 2006 W. Sitte, Beiträge zur Didaktik des ‘Geographie und Wirtschaftskunde’-Unterrichts, Materialien zur Didaktik der Geographie und Wirtschaftskunde, vol. Bd. 16, 4th edn. Inst. für Geographie und Regionalforschung, Wien, 2006
38.
go back to reference F. Bruckmann, O. Reis, M. Scheidler, eds., Kompetenzorientierte Lehre in der Theologie: Konkretion - Reflexion - Perspektiven, vol. 3. Berlin, 2011 F. Bruckmann, O. Reis, M. Scheidler, eds., Kompetenzorientierte Lehre in der Theologie: Konkretion - Reflexion - Perspektiven, vol. 3. Berlin, 2011
Metadata
Title
On-Professional Competences in Engineering Education for XL-Classes
Authors
Stefan Schröder
Daniela Janßen
Ingo Leisten
René Vossen
Ingrid Isenhardt
Copyright Year
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_50

Premium Partner