Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Opportunities and Challenges of Digitalization to Improve Access to Education for Sustainable Development in Higher Education

Authors : Oliver Ahel, Katharina Lingenau

Published in: Universities as Living Labs for Sustainable Development

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Both the implementation of sustainable development and the integration of digitalization in higher education are globally discussed topics. Combining these, digitalization could be the key to enlarge the scale of students getting access to Education for Sustainable Development (ESD). In this chapter the opportunities and challenges of digital transformation as a possibility to improve access to ESD in higher education are discussed. The chapter includes an introduction about the achievements in the integration of ESD in higher education and discusses the latest trends in digital transformation in higher education. Furthermore, a short overview about the main political programs to support ESD and the dissemination of the sustainable development goals (SDGs) is provided. Subsequently, the concept of the “Virtual Academy of Sustainability”—a successful project at the University of Bremen that teaches and promotes ESD via digital media—will be introduced and challenges and opportunities presented.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Blight D, Davis D, Olsen A (2003) The internationalization of higher education. In: Keith H (ed) Higher education through open and distance learning. Routledge, London Blight D, Davis D, Olsen A (2003) The internationalization of higher education. In: Keith H (ed) Higher education through open and distance learning. Routledge, London
go back to reference De Haan G, Kamp G, Lerch A, Martignon L, Müller-Christ G (2008) Nachhaltigkeit und Gerechtigkeit. Grundlagen und schulpraktische Konsequenzen. Springer, Heidelberg De Haan G, Kamp G, Lerch A, Martignon L, Müller-Christ G (2008) Nachhaltigkeit und Gerechtigkeit. Grundlagen und schulpraktische Konsequenzen. Springer, Heidelberg
go back to reference Deutsche UNESCO-Kommission (2009) Bildung für nachhaltige Entwicklung. Tagungsbericht, Bonn Deutsche UNESCO-Kommission (2009) Bildung für nachhaltige Entwicklung. Tagungsbericht, Bonn
go back to reference Dräger J, Müller-Eiselt R (2015) Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lernens und wie wir ihn gestalten können. Random House GmbH, München Dräger J, Müller-Eiselt R (2015) Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lernens und wie wir ihn gestalten können. Random House GmbH, München
go back to reference Dürenberger H, Reim B, Hofhues S (2011) Forschendes Lernen: konzeptuelle Grundlagen und Potenziale digitaler Medien. In: Wissensgemeinschaften: Digital Medien—Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre. Waxmann, Münster Dürenberger H, Reim B, Hofhues S (2011) Forschendes Lernen: konzeptuelle Grundlagen und Potenziale digitaler Medien. In: Wissensgemeinschaften: Digital Medien—Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre. Waxmann, Münster
go back to reference Hallitzky M (2008) Forschendes und Selbstreflexives Lernen. In: Borkmann I, de Haan G (eds) Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messungen, Rahmenbedingungen, Befunde. VS Verlag, Wiesbaden Hallitzky M (2008) Forschendes und Selbstreflexives Lernen. In: Borkmann I, de Haan G (eds) Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messungen, Rahmenbedingungen, Befunde. VS Verlag, Wiesbaden
go back to reference HIS—Hochschulinformationssystem (2010) Ursachen des Studienabbruchs in Bachelor- und in herkömmlichen Studiengängen. Ergebnisse einer bundesweiten Befragung von Exmatrikulierten des Studienjahres 2007/08. HIS, Hannover HIS—Hochschulinformationssystem (2010) Ursachen des Studienabbruchs in Bachelor- und in herkömmlichen Studiengängen. Ergebnisse einer bundesweiten Befragung von Exmatrikulierten des Studienjahres 2007/08. HIS, Hannover
go back to reference Huber L (2009) Warum forschendes Lernen nötig und möglich ist. In: Huber L, Hellmer J, Schneider F (eds) Forschendes Lernen im Studium. Aktuelle Konzepte und Erfahrungen. Universitätsverlag Weber, Bielefeld, (p. 9–35) Huber L (2009) Warum forschendes Lernen nötig und möglich ist. In: Huber L, Hellmer J, Schneider F (eds) Forschendes Lernen im Studium. Aktuelle Konzepte und Erfahrungen. Universitätsverlag Weber, Bielefeld, (p. 9–35)
go back to reference Kerres M (2016) Mediendidaktik. Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. Oldenbourg Verlag, München Kerres M (2016) Mediendidaktik. Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. Oldenbourg Verlag, München
go back to reference NMC—New Media Consortium (2015) Horizon report: 2015 higher education edition. The New Media Consortium, Austin, Texas NMC—New Media Consortium (2015) Horizon report: 2015 higher education edition. The New Media Consortium, Austin, Texas
go back to reference Pietrass M (2011) Digitale Medien in der Hochschullehre—Einführung in den thematischen Schwerpunkt. In: Zeitschrift für Pädagogik. Heft 14, Weinheim und Basel, pp 307–311 Pietrass M (2011) Digitale Medien in der Hochschullehre—Einführung in den thematischen Schwerpunkt. In: Zeitschrift für Pädagogik. Heft 14, Weinheim und Basel, pp 307–311
go back to reference Reinmann G (2012) Was wäre, wenn es keine Prüfungen mit Rechtsfolgen mehr gäbe? Ein Gedankenexperiment. In: Csanyi G, Reichl F, Steiner A (eds) Digitale Medien—Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre. Waxmann, Münster, pp 29–40 Reinmann G (2012) Was wäre, wenn es keine Prüfungen mit Rechtsfolgen mehr gäbe? Ein Gedankenexperiment. In: Csanyi G, Reichl F, Steiner A (eds) Digitale Medien—Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre. Waxmann, Münster, pp 29–40
go back to reference SDSN (2017) Getting started with the SDGs in universities. A guide for universities, higher education institutions and the academic sector. SDSN, Melbourne SDSN (2017) Getting started with the SDGs in universities. A guide for universities, higher education institutions and the academic sector. SDSN, Melbourne
go back to reference UNESCO (2014a) Shaping the future we want. UN decade of education for sustainable development (2005–2014). In: Final report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris UNESCO (2014a) Shaping the future we want. UN decade of education for sustainable development (2005–2014). In: Final report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris
go back to reference UNESCO (2014b) Roadmap for implementing the global action programme on education for sustainable development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris UNESCO (2014b) Roadmap for implementing the global action programme on education for sustainable development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris
go back to reference UNESCO (2017) Policy paper 30. global education monitoring report. Six ways to ensure higher education leaves no one behind. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris UNESCO (2017) Policy paper 30. global education monitoring report. Six ways to ensure higher education leaves no one behind. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO, Paris
Metadata
Title
Opportunities and Challenges of Digitalization to Improve Access to Education for Sustainable Development in Higher Education
Authors
Oliver Ahel
Katharina Lingenau
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-15604-6_21