Skip to main content
Top

Hint

Swipe to navigate through the articles of this issue

Published in: ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift 11/2017

01-11-2017 | Forschung

Optimierung der Fahr- und Betriebsstrategie serieller Hybridfahrzeuge

Authors: M. Sc. Daliang Shen, M. Sc. Liting Lu, Prof. Dr.-Ing. Steffen Müller

Published in: ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift | Issue 11/2017

Login to get access
share
SHARE

Auszug

In der Vergangenheit wurde der Nutzen prädiktiver Informationen im Rahmen von Optimalsteuerungsproblemen für Hybridfahrzeuge zur Minimierung des Energiebedarfs bereits nachgewiesen. Dabei wurden Fahr- und Betriebsstrategien stets getrennt voneinander betrachtet. An der Technischen Universität Berlin wurdeerstmals eine kooperative Steuerungsarchitektur entwickelt, die es ermöglicht, dass optimale Regelungen der Fahr- und Betriebsstrategie effektiv zusammenwirken und prädiktive Informationen austauschen, um die Energieeffizienz noch weiter zusteigern. …
Literature
[1]
go back to reference Shen, D.; Lu, L.; Müller, S.: Utilization of Predictive Information to Optimize Driving and Powertrain Control of Series Hybrid Vehicles. In: Automotive Engine Technology (2017). Online: https://​link.​springer.​com/content/pdf/10.1007/s41104-017-0016-6.pdf Shen, D.; Lu, L.; Müller, S.: Utilization of Predictive Information to Optimize Driving and Powertrain Control of Series Hybrid Vehicles. In: Automotive Engine Technology (2017). Online: https://​link.​springer.​com/content/pdf/10.1007/s41104-017-0016-6.pdf
[2]
go back to reference Kalabis, M.; Müller, S.: A model predictive headway controller to increase fuel efficiency including gearshift and braking strategies. In: Proceedings of 22nd International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks (2011), S. 14–19 Kalabis, M.; Müller, S.: A model predictive headway controller to increase fuel efficiency including gearshift and braking strategies. In: Proceedings of 22nd International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks (2011), S. 14–19
[3]
go back to reference Liting, L.; Müller, S.: Model Predictive Speed and Headway Control with Energy Optimization for a Series Hybrid Vehicle with Range Extender. In: Matec Web of Conferences, Band 35 (2015) Liting, L.; Müller, S.: Model Predictive Speed and Headway Control with Energy Optimization for a Series Hybrid Vehicle with Range Extender. In: Matec Web of Conferences, Band 35 (2015)
[4]
go back to reference Shen, D.; Bensch, V.; Müller, S.: Model predictive energy management for a range extender hybrid vehicle using map information. In: IFAC-PaperOnLine 48 (2015), Nr. 15, S. 263–270 CrossRef Shen, D.; Bensch, V.; Müller, S.: Model predictive energy management for a range extender hybrid vehicle using map information. In: IFAC-PaperOnLine 48 (2015), Nr. 15, S. 263–270 CrossRef
Metadata
Title
Optimierung der Fahr- und Betriebsstrategie serieller Hybridfahrzeuge
Authors
M. Sc. Daliang Shen
M. Sc. Liting Lu
Prof. Dr.-Ing. Steffen Müller
Publication date
01-11-2017
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift / Issue 11/2017
Print ISSN: 0001-2785
Electronic ISSN: 2192-8800
DOI
https://doi.org/10.1007/s35148-017-0124-7

Other articles of this Issue 11/2017

ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift 11/2017 Go to the issue

Service

Bücher

Editorial

Aha-Effekt

Premium Partner