Skip to main content
Top

2022 | Book

Parties, Institutions and Preferences

The Shape and Impact of Partisan Politics

Editors: Erik Baltz, Sven Kosanke, Prof. Dr. Susanne Pickel

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Book Series : Vergleichende Politikwissenschaft

insite
SEARCH

About this book

The book focuses on the traditional view of party-voter representation, parties and their respective positions, and party systems as central actors, the role of governmental institutions as well on policy inputs, outputs, and outcomes and the agenda setting process. The fundamental characteristics of the political actors such as political parties and the party system and their ideological composition are dealt with. The role governmental institutions play in the policy making process are exemplified covering the characteristics of the agenda-setting power and the consequences for the government’s survival. The results of these mechanisms are analyzed while focusing on some classical policies of comparative research such as social and environmental policy.

Table of Contents

Frontmatter
Parties, Institutions and Preferences: The Shape and Impact of Partisan Politics
Zusammenfassung
Mit dem vorliegenden Band ehren wir Detlef Jahn anlässlich seiner Emeritierung. Detlef Jahn hat sein wissenschaftliches Wirken einem Thema gewidmet, das uns noch lange beschäftigen wird und über das Wohl und Wehe der künftigen Generationen entscheiden wird – der Umweltpolitik insbesondere in den OECD-Ländern. Dieses Lebenswerk hat er im Band „The Politics of Environmental Performance. Institutions and Preferences in Industrialized Democracies“ zusammengefasst.
Erik Baltz, Sven Kosanke, Susanne Pickel

Parties as Central Actors

Frontmatter
Ökologie vs. Ökonomie. Zum Einfluss von Umweltperformanz und Parteienwettbewerb auf „grüne“ Parteipositionen
Zusammenfassung
Angesichts der zunehmenden Bedeutung von Klimawandel, Umweltschutz und Nachhaltigkeit kommt Parteien als zentralen Akteuren des politischen Systems eine besondere Bedeutung zu. So stellte Jahn in „The Politics of Environmental Performance“ fest, dass es eines „grüner“ werdenden Agenda Setters in der Regierung bedarf, um Verbesserungen der Umweltperformanz herbeizuführen. Im Sinne der Easton’schen Rückkopplungsschleife schließt dieser Beitrag an die Analyse Jahns an und geht der Frage nach, wie ein Bedeutungszuwachs ökologischer Standpunkte in Wahlprogrammen von Parteien erklärt werden kann, also jene Policy Moves die im Sinne seiner Analyse zur Verbesserung der Umweltbedingungen führen. Ausgehend von einer systemtheoretischen Perspektive auf Parteipositionen untersuchen wir den Einfluss konkurrierender Parteien, korporatistischer Arrangements, neuer sozialer Bewegungen, des Medianwählers und des unvermittelten Umweltproblemdrucks auf die ideologische Veränderung von 150 Parteien in 20 OECD-Staaten zwischen 1981 und 2012 auf einer Ökologie vs. Ökonomie-Dimension. Dabei zeigt sich, dass der inhärenten Logik des Parteienwettbewerbs samt Medianwähler eine bedeutende Rolle zufällt. Eine schlechte Umweltperformanz bzw. eine massive Verschlechterung selbiger sorgen indes dafür, dass Parteien in der Tat „grüner“ werden. Problematisch aber ist, dass eine (starke) Verbesserung für nachlassenden Problemdruck sorgt und Parteien sich (wieder) verstärkt ökonomischen Positionen zuwenden – eine nachhaltige Verbesserung der Umwelt ist somit schwerlich zu erwarten.
Nils Düpont, Martin Rachuj
Women’s Role in Promoting Environmental Issues: Evidence from 19 Industrialized Democracies
Abstract
This chapter studies the relationship between party support for environmental issues and women in party offices. Following the ‘Politics of Presence’-argument (Phillips 1995), I argue that the gender gap in policy preferences towards the environment will motivate woman politicians to lobby for changes in party positions. I expect that parties led by a woman or experiencing growing numbers of women in their parliamentary group should put more emphasis on environmentalist and ecologist positions in their manifestos, but less emphasis on productionist statements. In a two-step analysis, this contribution provides support for women’s green agenda. Firstly, an analysis of data from the World Value Study shows that women are more likely than men to display environmental-friendly and anti-growth attitudes in industrial democracies around the globe. Secondly, an investigation combining data from the MARPOR Project with data on women’s representation in parties reveals that the importance of environmentalist and ecologist issues in party manifestos increases as women gain grounds in party offices. However, the empirical evidence also indicates that productionist statements do not automatically become less frequent in return. Beyond the difference women can make for parties’ orientation towards green or growth policies, these insights lead me to conclude that parties might easily add new green ideas to their agenda, but struggle to drop established growth positions.
Corinna Kroeber
Zwischenparteilicher Wettbewerb und Ideologische Diversität
Zusammenfassung
Wird ideologische Diversität von politischen Parteien durch zwischenparteilichen Wettbewerb bestimmt? Dieser Frage wird in dem folgenden Papier nachgegangen. Es wird argumentiert, dass die Einnahme von ideologisch diversen Parteipositionen eine strategische Entscheidung ist. Sowohl das Wahlsystem, als auch das Parteiensystem beeinflussen das Verhalten von Parteien. Proportionale Wahlsysteme sowie Parteiensysteme mit hoher Konkurrenz führen zu weniger divers aufgestellten Parteien. In disproportionalen Wahlsystemen sowie kleinen Parteiensystemen existiert hingegen ein größerer Anreiz ein breites Spektrum an politischen Themen in das Wahlprogramm aufzunehmen. Überprüft werden die Annahmen mit Hilfe einer quantitativen Analyse, welche 546 Parteien aus 36 Länder zwischen 1945 und 2016 einschließt. Die Ergebnisse zeigen, dass vor allem proportionale Wahlsysteme mit großen Wahlkreisen zu weniger divers aufgestellten Parteien führen.
Sven Kosanke
Larger or Smaller Inter-Party Policy Differences? What Do Citizens and MPs Believe?
Abstract
Is the perceived and preferred policy distance in a party system affected by the ideological position of the individual? Using survey data, this study answers this question by analysing the perceptions and preferences of Swedish citizens and MPs concerning inter-party policy differences. The study departs from the psychological theory of contrast and assimilation as well as rational choice assumptions and tests four hypotheses. 1) An ideologically extreme position leads some individuals to perceive and prefer greater policy differences in a party system than do people with a more centrist ideological position (supported among citizens, but only partly supported among MPs). 2) Among MPs, extreme and centrist ideological positions have no significant effect on the perception of the policy distance within a party system, while such effects are significant among other citizens (supported). 3) Individuals in polarising party factions tend to prefer larger policy distances within a party system than do other individuals (supported). 4) MPs belonging to a polarising party faction tend to prefer larger policy distances in party systems than do other MPs, while no such effects are significant among other citizens (not supported).
Magnus Hagevi
The ‘Lifespan’ of Green Parties in Western Europe: An Evaluation
Abstract
The ‘Lifespan’ of Green Parties in Western Europe: An Evaluation.
This article provides a comparative evaluation of green parties’ electoral, parliamentary and governmental performance in 17 Western European countries from 1975 to 2020. It applies the ‚party lifespan approach ‘ (Mogens Pedersen) as a heuristic concept for providing descriptive empirical information on the historical development of the Greens. The empirical findings indicate that the Greens will remain major political players in countries such as Belgium, Finland, Germany, Ireland, Luxembourg and Sweden. In these countries, they will continue to challenge the established structures of party competition over the next decades while in countries like Greece, Portugal, Spain and Italy they will most likely remain politically irrelevant.
Ferdinand Müller-Rommel

Agenda-Setting Power of Governmental Parties

Frontmatter
Bringing Cohesion In
Abstract
Intra-party cohesion is a crucial analytical tool of veto player theory, which has long been neglected in empirical analyses explaining policy change. This article seeks to contribute to a better understanding of the importance of party cohesion in political decision-making processes by asking “does ideological party cohesion matter”? In order to answer this question, I will apply an index of ideological party cohesion invented by Jahn and Oberst (Jahn and Oberst 2012) for an analysis of partisan effects on labour market reforms. I will replicate the empirical study by (Becher Comparative Political Studies 43(1):33–60, 2009) that examines the impact of veto players on labour ministers for labour market reforms and add cohesion to the models by interaction with the ideological positions of the agenda setter. Thus, I am able to analyse the effects of a party´s cohesion on a party´s position. The interpretation of marginal effects of cohesion over position clearly indicates that cohesion has a relevant effect.
Christoph Oberst
Regierungsdauer in Mittel- und Osteuropa. Ein dreidimensionales Erklärungsmodell
Abstract
The present article is based on the attributes approach in research on government durability. This approach is developed conceptually in order to systematically distinguish between institutional features, actor constellations and the results of actors’ behaviour. We obtain a three dimensional conceptualisation of a government’s risk to be dismissed from office early that has the advantage to enable us to theorise and test interdependencies between the three dimensions. Using event history techniques, the article analyses the risk that arises from the interplay of institutional rules, actor constellations and the results of actors’ behaviour for the duration of Central and Eastern European governments.
Philipp Harfst
Do Too Many Cooks Spoil the Broth? How a Cabinet’s Internal Decision-Making Impacts Cabinets’ Survival
Abstract
The academic literature about cabinet duration has put forward approaches to understand the longevity of political governments. However, internal aspects of political players have been largely ignored so far. In this study, I strive to broaden this approach by analyzing the impact of intra-cabinet decision-making procedures on cabinet duration. Drawing on event history analysis, the study includes over 365 cabinets from 1944 to 2010 in 15 Western-European countries. The study reveals that inclusive procedures of decision-making—describing those procedures which include all involved entities such as cabinet members or parties—significantly extends the tenure of governments. If governments operate under more exclusive forms of government organization, it is conductive if compromises can be enforced by constitutionally mandated players such as prime ministers. The results stress the substantive importance of cabinet characteristics for macro-comparative puzzles.
Erik Baltz

Measuring of Output and Outcome

Frontmatter
Honesty is the Best Policy? The Short- and Long-Term Electoral Costs of (Welfare) Pledge Breaking and Their Economic and Political Scope Conditions
Abstract
Are governments electorally punished for welfare pledge breaking? Is pledge breaking also electorally harmful in the long run? What are the economic and political scope conditions? To answer these questions, we construct a measure of welfare state-related pledge breaking based on manifesto data that allows us to cover 18 democracies since 1970 and combine it with vote share data we trace over three election periods. With regard to short-term effects (t1), we find a strong negative effect of pledge breaking on vote shares. Second, we find that pledge breaking is punished more severely when growth is low. Third, we trace the electoral consequences of government parties’ pledge breaking over two more elections (t2 and t3). We find that the negative effect of pledge breaking vanishes at t3 and can only be identified at t2 if the pledge breaking parties stay in power and the opposition successfully politicizes broken welfare pledges.
Alexander Horn
The Politics of Unemployment Benefit Reforms
Abstract
The quantitative-empirical research on the political economy of welfare state reforms has offered multiple explanations on how governments impact social policy reforms. The emergence of the ‘dependent variable problem’ and the ‘independent variable problem’, however, clearly calls into question some of the previous findings. In this chapter, we offer an analysis that takes both issues into account, and we show that the analytical framework of the agenda-setting power model (ASPM) developed by Jahn (2010, 2011, 2016b) is suitable for analyzing dynamics of social policy reforms. Our analysis of changes in unemployment benefit replacement rates and generosity in 21 OECD countries from 1971 to 2010 shows that we can observe a clear classical partisanship-relationship involving instances of both leftist expansion and rightist retrenchment. Moreover, we show that political and institutional veto players have an intervening effect on unemployment benefit reforms and that both left and right governments are constrained in their agendas once veto players gain relevance in the political bargaining process.
Jan Helmdag, Kati Kuitto
Umweltschutz zwischen Staat und Markt: Regulierung und Performanz in 37 Ländern 1970–2010
Zusammenfassung
In diesem Beitrag untersuchen wir den Zusammenhang zwischen staatlicher Regulierung im Umweltschutz und der Umweltperformanz. Ausgehend von drei theoretischen Perspektiven, welche die Beziehung von Staat und Markt beim Umweltschutz unterschiedlich konzeptualisieren, identifizieren wir fünf Pfade, wie staatlicher Eingriff und Umweltperformanz miteinander verknüpft sein könnten. Wir untersuchen dann die empirische Relevanz dieser Pfade mit einer quantitativen Analyse, die 29 umweltpolitische Maßnahmen in für 37 Länder und den Zeitraum von 1970 bis 2010 umfasst. Dabei finden wir zumindest für einige Politikbereiche und einige Länder Hinweise, die auf eine Effektivität nationalstaatlicher Regulierung hinweisen. Zukünftige Forschung kann auf unserem Rahmen aufbauen, um weitere Hypothesen zum Policy-Outcome-Nexus zu generieren und zu testen.
Andreas Duit, Sijeong Lim, Thomas Sommerer
Politische Unterstützung und Systempersistenz unter Einfluss des Klimawandels
Zusammenfassung
Die Mobilisierung für den Klimaschutz stellt ein zunehmend wichtiges Thema der sozialen Bewegungsforschung dar. Deutlich seltener werden Einstellungen zum Klimaschutz im Bereich der vergleichenden politischen Kulturforschung aufgenommen. Angesichts der zunehmenden Instrumentalisierung des Themas durch Rechtspopulist:innen und einer steigenden Protestdynamik für mehr Klimagerechtigkeit in den europäischen Gesellschaften erscheint ein solcher Zugang allerdings notwendig. Mehr und mehr greifen rechtspopulistische Parteien und Politiker:innen auf die Position einer Ablehnung eines menschengemachten Klimawandels zurück und erhoffen sich Mobilisierungsgewinne. Die im Beitrag analysierten europaweiten Umfragedaten verweisen allerdings auf eine nur begrenzt kontroverse Position in der Frage des Klimawandels unter den europäischen Bürger:innen. Der weit überwiegende Teil der Euopäer:innen nimmt den weltweiten Klimawandel als menschengemacht und bedrohlich wahr. Es finden sich geringe Länderunterschiede; die Skepsis gegenüber dem Klimawandel wird am ehesten im Osten Europas sichtbar. Die für eine Civic Culture förderliche Mobilisierung für den Klimawandel muss erst noch ihren Weg in die politischen Institutionen finden, will sie nicht mittelfristig das Potential einer Gefährdung des politischen Systems mit sich bringen. Letztendlich könnte so der Klimawandel zur institutionellen Vollendung des Wertewandels seit den 1970er Jahren beitragen.
Susanne Pickel, Gert Pickel

Looking Onwards

Frontmatter
Parties and Diffusion: The Way Forward
Abstract
This chapter brings together the research of Detlef Jahn on political parties with his seminal contribution to diffusion research. We argue that diffusion does not only help to account for the populist tide in Europe. It also allows to open up research on political parties for a more global perspective.
Tanja A. Börzel, Thomas Risse
Pfadabhängigkeit. Bestimmung und Forschungsstrategie
Zusammenfassung
Das Theorem der Pfadabhängigkeit hat nicht nur innerhalb des historischen Institutionalismus Aufmerksamkeit erfahren. Auch in anderen Forschungsbereichen – wie beispielsweise in der Policy-Analyse und der Transformationsforschung – wird es zunehmend als Erklärungsfaktor berücksichtigt. Dabei kennzeichnet das Konzept eine gewisse Vagheit, die sich in den leicht divergenten Definitionen und verstärkt in den unterschiedlichen Ansätzen der theoretischen Ausarbeitungen der Wirkungsmechanismen zeigt. Letztlich sind hier verschiedene Schulen zu unterscheiden. In allen spielt der Begriff der critical junctures eine bedeutende Rolle, wobei auch hier das Begriffsverständnis divergiert. In vielen Ansätzen bleibt zudem das Interesse an der methodischen Vorgehensweise in der Untersuchung von Pfadabhängigkeit nachrangig. Dieses Terrain soll in diesem Beitrag im Sinne der Entwicklung einer empirischen Forschungsstrategie strukturiert und optimiert werden. Dazu werden die Begriffe der Pfadabhängigkeit und der Pfadstabilität sowie verschiedene Transformationsmuster von Pfaden erläutert. Gleichfalls lassen sich elementare Wirkungsmechanismen identifizieren, die mit der Stabilität und Destabilisierung eines Pfades in Verbindung gebracht werden. Damit verbunden werden die zentralen Begriffe critical juncture und window of opportunity präzisiert. Auf dieser Grundlage wird eine Forschungsstrategie entwickelt, die eine systematische, empirische Analyse von Pfaden, deren Prägekraft und Dynamik ermöglicht.
Hans-Joachim Lauth
Projection Effects: Coping with Assimilation and Contrast
Abstract
Recent publications have recognized bias in voter and party placements such as “differential item functioning” (in a broader sense) or “projection effects” (in a narrower sense). This paper is concerned with the latter, and we suggest both a measurement model and a re-scaling approach that corrects for projection bias in voter-specific party placements. Assessments of spatial voting models are systematically distorted when voters tend to pull parties they prefer closer to their ideal points (“assimilation”) while pushing parties they dislike farther away (“contrast”). These projection effects tend to contaminate voter perceptions of spatial positions with non-spatial considerations and thus introduce bias to empirical evaluations of alternative models of vote choice.
Guido Tiemann
Quantitative Forschung in Lateinamerika: Einige ungebetene Hinweise für harte Empiriker
Zusammenfassung
Nach einem Blick auf den Forschungsstand im deutschsprachigen Raum wird das politische und wissenschaftliche Umfeld in Lateinamerika skizziert. Als eine Nachwirkung einer idealistischen und geisteswissenschaftlichen Tradition haben empirische Studien dort erst vergleichsweise spät an Bedeutung gewonnen. Zu den Herausforderungen für knallharte Empiriker gehören: Lateinamerika changiert zwischen Einheit und Vielfalt, genauere Aussagen sind jedoch nur für einzelne Länder möglich. Eine Zahlen- und Exportorientierung war besonders bei autoritären Regierungen vorhanden, auch deswegen besteht eine Skepsis gegenüber offiziellen Zahlen. Der Widerspruch zwischen Verfassung und Verfassungswirklichkeit hält sich bis in die Gegenwart, dies führt zu „Unsicherheit als Alltagserfahrung“ bzw. entsprechenden individuellen Gegenstrategien. Die Diskussion hält an, ob der informelle Sektor unter ökonomischen Gesichtspunkten als Überlebenssektor oder Ausgangspunkt einer „unsichtbaren Revolution“ gelten kann. Mit Umfragen wird teilweise Politik gemacht. Bei den Wahlen und Wahldaten gab es Verbesserungen und jüngst einzelne Rückschritte. Abschließend wird über die Konsequenzen dieser Befunde für Forschung und Praxis nachgedacht.
Nikolaus Werz
Metadata
Title
Parties, Institutions and Preferences
Editors
Erik Baltz
Sven Kosanke
Prof. Dr. Susanne Pickel
Copyright Year
2022
Electronic ISBN
978-3-658-35133-5
Print ISBN
978-3-658-35132-8
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-35133-5