Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Chapter

Potentials of Digital Technology for Participation of Special Needs Children in Kindergarten

Authors : Isabel Zorn, Jennifer Justino, Alexandra Schneider, Jennifer Schönenberg

Published in: Computers Helping People with Special Needs

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

This paper presents research results from an ethnographical action research study about digital media usage in kindergarten. A case study conducted with a 5 year-old child with CP points out beneficial effects of technological innovations for kindergarten children with special needs. These include not only intended learning about cause-and-effect or visual focusing, but encompass a rise in social interaction among children, extended concentration, reduced boredom, decline of unsocial behavior. It concludes that efforts to rise media literacy among kindergarten educators is needed to exploit digital medias potentials.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport NRW, Ministerium für Schule und Weiterbildung NRW (eds.): Bildungsgrundsätze. Mehr Chancen für alle. Grundsätze zur Bildungsförderung für Kinder von 0 bis 10 Jahren in Kindertagesbetreuung und Schulen im Primarbereich in Nordrhein-Westfalen, 1st edn. Verlag Herder, Freiburg (2016) Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport NRW, Ministerium für Schule und Weiterbildung NRW (eds.): Bildungsgrundsätze. Mehr Chancen für alle. Grundsätze zur Bildungsförderung für Kinder von 0 bis 10 Jahren in Kindertagesbetreuung und Schulen im Primarbereich in Nordrhein-Westfalen, 1st edn. Verlag Herder, Freiburg (2016)
2.
go back to reference Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest: miniKIM 2014. Kleinkinder und Medien. Basisuntersuchung zum Medienumgang 2- bis 5-Jähriger in Deutschland (2015) Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest: miniKIM 2014. Kleinkinder und Medien. Basisuntersuchung zum Medienumgang 2- bis 5-Jähriger in Deutschland (2015)
4.
go back to reference Siraj-Blatchford, J., Whitebread, D.: Supporting ICT in the early years: Supporting early learning. Open University Press, Maidenhead (2003) Siraj-Blatchford, J., Whitebread, D.: Supporting ICT in the early years: Supporting early learning. Open University Press, Maidenhead (2003)
5.
go back to reference Siraj, I., Siraj-Blatchford, J.: A Guide to Developing the ICT Curriculum for Early Childhood Education. Trentham Books, Stoke on Trent, Sterling (2006) Siraj, I., Siraj-Blatchford, J.: A Guide to Developing the ICT Curriculum for Early Childhood Education. Trentham Books, Stoke on Trent, Sterling (2006)
6.
go back to reference Palme, H.-J.: Coole Klicks. Empfehlenswerte Spiel- und Lernprogramme für kleine Denker mit Migrationshintergrund. Reihe Multimedia. 10. KoPäd Verl, München (2005) Palme, H.-J.: Coole Klicks. Empfehlenswerte Spiel- und Lernprogramme für kleine Denker mit Migrationshintergrund. Reihe Multimedia. 10. KoPäd Verl, München (2005)
7.
go back to reference Ryall, J.: Surge in ‘digital dementia’ - Telegraph (2013) Ryall, J.: Surge in ‘digital dementia’ - Telegraph (2013)
8.
go back to reference Bosse, I.: Keine Bildung ohne Medien! Perspektiven der Geistigbehindertenpädagogik. Teilhabe - die Fachzeitschrift der Lebenshilfe 52(1), 26–32 (2013)MathSciNet Bosse, I.: Keine Bildung ohne Medien! Perspektiven der Geistigbehindertenpädagogik. Teilhabe - die Fachzeitschrift der Lebenshilfe 52(1), 26–32 (2013)MathSciNet
9.
go back to reference Hallbauer, A., Kitzinger, A., (eds.): Unterstützt kommunizieren und lernen mit dem iPad. Loeper, Karlsruhe (2014) Hallbauer, A., Kitzinger, A., (eds.): Unterstützt kommunizieren und lernen mit dem iPad. Loeper, Karlsruhe (2014)
10.
go back to reference Boyd, T.K., Barnett, J.E.H., More, C.M.: Evaluating iPad technology for enhancing communication skills of children with autism spectrum disorders. Interv. Sch. Clinic 51(1), 19–27 (2015). doi:10.1177/1053451215577476 CrossRef Boyd, T.K., Barnett, J.E.H., More, C.M.: Evaluating iPad technology for enhancing communication skills of children with autism spectrum disorders. Interv. Sch. Clinic 51(1), 19–27 (2015). doi:10.​1177/​1053451215577476​ CrossRef
11.
go back to reference Astell, A.J., Malone, B., Williams, G., Hwang, F., Ellis, M.P.: Leveraging everyday technology for people living with dementia: a case study. J. Assistive Technol. 8(4), 164–176 (2014). doi:10.1108/JAT-01-2014-0004 CrossRef Astell, A.J., Malone, B., Williams, G., Hwang, F., Ellis, M.P.: Leveraging everyday technology for people living with dementia: a case study. J. Assistive Technol. 8(4), 164–176 (2014). doi:10.​1108/​JAT-01-2014-0004 CrossRef
12.
go back to reference Krstoski, I.: UK-App-Blog. Das Blog zum Thema iPad und Unterstützte Kommunikation (UK) (2016) Krstoski, I.: UK-App-Blog. Das Blog zum Thema iPad und Unterstützte Kommunikation (UK) (2016)
13.
go back to reference McNiff, J., Whitehead, J.: Action Research: Principles and Practice. Routledge-Falmer, London (2002)CrossRef McNiff, J., Whitehead, J.: Action Research: Principles and Practice. Routledge-Falmer, London (2002)CrossRef
Metadata
Title
Potentials of Digital Technology for Participation of Special Needs Children in Kindergarten
Authors
Isabel Zorn
Jennifer Justino
Alexandra Schneider
Jennifer Schönenberg
Copyright Year
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-41267-2_41