Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Chapter

12. Serious Games in der Hochschullehre: Ein Planspiel basierend auf SAP ERP

Author : Christian Leyh

Published in: Gamification und Serious Games

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Lehre im Bereich von ERP-Systemen ist mit Blick auf den hohen organisatorischen und systemtechnischen Einführungsaufwand nicht einfach zu gestalten. Hier haben sich bereits verschiedene Lehrformen und auch teilweise eine Vielzahl von ERP-Systemen in den Curricula der Hochschulen etabliert. Dies aufgreifend wird in diesem Beitrag ein Planspielkurs – das ERP Simulation Game (ERPSim) bereitgestellt vom University Competence Center der SAP AG – vorgestellt, in welchem basierend auf dem ERP-System SAP ERP praktische Systemkenntnisse vermittelt werden. Die Beschreibung dieses Konzepts soll dabei als Erfahrungsbericht verstanden werden, in dem das Kursmodell vorgestellt und dessen Durchführung beschrieben werden. Auch wird eine Einschätzung und Evaluation des Kurses aus Sicht der teilnehmenden Studierenden gegeben. Ziel dieses Beitrags ist es, das Konzept sowie die gesammelten Erfahrungen und Erkenntnisse für Unternehmen und andere Hochschulen zur Verfügung zu stellen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Antonucci YL, Corbitt G, Stewart G, Harris AL (2004) Enterprise systems education: where are we? Where are we going? J Inf Syst Educ 15:227–234 Antonucci YL, Corbitt G, Stewart G, Harris AL (2004) Enterprise systems education: where are we? Where are we going? J Inf Syst Educ 15:227–234
go back to reference Boyle TA, Strong SE (2006) Skill requirements of ERP graduates. J Inf Syst Educ 17:403–412 Boyle TA, Strong SE (2006) Skill requirements of ERP graduates. J Inf Syst Educ 17:403–412
go back to reference Brehm N, Haak L, Peters D (2009) Using FERP systems to introduce web service-based ERP systems in higher education. In: Abramowicz W, Flejter D (Hrsg) Business information systems workshops: BIS 2009 international workshops, Poznan, Poland, April 27–29. Springer, Berlin, S 220–225. doi:10.1007/978-3-642-03424-4_27CrossRef Brehm N, Haak L, Peters D (2009) Using FERP systems to introduce web service-based ERP systems in higher education. In: Abramowicz W, Flejter D (Hrsg) Business information systems workshops: BIS 2009 international workshops, Poznan, Poland, April 27–29. Springer, Berlin, S 220–225. doi:10.1007/978-3-642-03424-4_27CrossRef
go back to reference Fedorowicz J, Gelinas UJJ, Usoff C, Hachey G (2004) Twelve tips for successfully integrating enterprise systems across the curriculum. J Inf Syst Educ 15:235–244 Fedorowicz J, Gelinas UJJ, Usoff C, Hachey G (2004) Twelve tips for successfully integrating enterprise systems across the curriculum. J Inf Syst Educ 15:235–244
go back to reference Hawking P, McCarthy B, Stein A (2004) Second wave ERP education. J Inf Syst Educ 15:327–332 Hawking P, McCarthy B, Stein A (2004) Second wave ERP education. J Inf Syst Educ 15:327–332
go back to reference Léger PM (2006) Using a simulation game approach to teach enterprise resource planning concepts. J Inf Syst Educ 17:441–448 Léger PM (2006) Using a simulation game approach to teach enterprise resource planning concepts. J Inf Syst Educ 17:441–448
go back to reference Léger PM, Robert J, Babin G, Pellerin R, Wagner B (2007) ERPsim. HEC Montréal, ERPsim Lab, Montréal Léger PM, Robert J, Babin G, Pellerin R, Wagner B (2007) ERPsim. HEC Montréal, ERPsim Lab, Montréal
go back to reference Léger PM, Robert J, Babin G, Pellerin R, Wagner B (2016) ERP simulation game with SAP ERP: manufacturing game. ERPsim Lab, HEC Montréal, Montréal Léger PM, Robert J, Babin G, Pellerin R, Wagner B (2016) ERP simulation game with SAP ERP: manufacturing game. ERPsim Lab, HEC Montréal, Montréal
go back to reference Leyh C (2010) From teaching large-scale ERP systems to additionally teaching medium-sized systems. In: Proceedings of the 11th international conference on informatics education and research (AIS SIG-ED IAIM 2010), St. Louis, 10–12 Dec 2010 Leyh C (2010) From teaching large-scale ERP systems to additionally teaching medium-sized systems. In: Proceedings of the 11th international conference on informatics education and research (AIS SIG-ED IAIM 2010), St. Louis, 10–12 Dec 2010
go back to reference Leyh C (2012) Teaching ERP systems: results of a survey at research-oriented universities and universities of applied sciences in Germany. J Inf Syst Educ 23:217–228 Leyh C (2012) Teaching ERP systems: results of a survey at research-oriented universities and universities of applied sciences in Germany. J Inf Syst Educ 23:217–228
go back to reference Leyh C (2016) ERP-Systeme in der Hochschullehre – Erfahrungen mit einem Planspiel basierend auf SAP ERP. In: Proceedings zur Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2016 (MKWI 2016), 09 Nov 2003., Ilmenau, S 763–774 Leyh C (2016) ERP-Systeme in der Hochschullehre – Erfahrungen mit einem Planspiel basierend auf SAP ERP. In: Proceedings zur Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2016 (MKWI 2016), 09 Nov 2003., Ilmenau, S 763–774
go back to reference Leyh C, Strahringer S (2011) Vermittlung von ERP-Kenntnissen in Tiefe und Breite: Erfahrungen mit einem ERP-Projektseminar an der TU Dresden. In: Heiß HU, Pepper P, Schlingloff H, Schneider J (Hrsg) Tagungsband zur INFORMATIK 2011, Bd P-192, GI – lecture notes in informatics. Gesellschaft für Informatik, Bonn Leyh C, Strahringer S (2011) Vermittlung von ERP-Kenntnissen in Tiefe und Breite: Erfahrungen mit einem ERP-Projektseminar an der TU Dresden. In: Heiß HU, Pepper P, Schlingloff H, Schneider J (Hrsg) Tagungsband zur INFORMATIK 2011, Bd P-192, GI – lecture notes in informatics. Gesellschaft für Informatik, Bonn
go back to reference Leyh C, Strahringer S, Winkelmann A (2012) Towards diversity in ERP education – the example of an ERP curriculum. In: Møller C, Chaudhry S (Hrsg) Re-conceptualizing enterprise information systems – 5th IFIPWG 8.9 working conference, CONFENIS 2011 Aalborg, 16–18.11.2011, Revised selected papers (Lecture notes in business information processing, LNBIP, Bd 105), S 182–200. doi:10.1007/978-3-642-28827-2_13 Leyh C, Strahringer S, Winkelmann A (2012) Towards diversity in ERP education – the example of an ERP curriculum. In: Møller C, Chaudhry S (Hrsg) Re-conceptualizing enterprise information systems – 5th IFIPWG 8.9 working conference, CONFENIS 2011 Aalborg, 16–18.11.2011, Revised selected papers (Lecture notes in business information processing, LNBIP, Bd 105), S 182–200. doi:10.1007/978-3-642-28827-2_13
go back to reference Noguera JH, Watson EF (1999) Effectiveness of using an enterprise system to teach process-centered concepts in business education. In: Proceedings of the 5th annual Americas conference on information systems (AMCIS 1999), Milwaukee, 13–15 Aug 1999 Noguera JH, Watson EF (1999) Effectiveness of using an enterprise system to teach process-centered concepts in business education. In: Proceedings of the 5th annual Americas conference on information systems (AMCIS 1999), Milwaukee, 13–15 Aug 1999
go back to reference Pellerin R, Hadaya P (2008) Proposing a new framework and an innovative approach to teaching reengineering and ERP implementation concepts. J Inf Syst Educ 19:65–73 Pellerin R, Hadaya P (2008) Proposing a new framework and an innovative approach to teaching reengineering and ERP implementation concepts. J Inf Syst Educ 19:65–73
go back to reference Peslak AR (2005) A twelve-step, multiple course approach to teaching enterprise resource planning. J Inf Syst Educ 16:147–155 Peslak AR (2005) A twelve-step, multiple course approach to teaching enterprise resource planning. J Inf Syst Educ 16:147–155
go back to reference Saulnier BM (2008) From teaching to learning: learner-centered teaching and assessment in information systems education. J Inf Syst Educ 19:169–174 Saulnier BM (2008) From teaching to learning: learner-centered teaching and assessment in information systems education. J Inf Syst Educ 19:169–174
go back to reference Seethamraju R (2007) Enterprise systems software in business school curriculum – evaluation of design and delivery. J Inf Syst Educ 18:69–83 Seethamraju R (2007) Enterprise systems software in business school curriculum – evaluation of design and delivery. J Inf Syst Educ 18:69–83
go back to reference Stewart G, Rosemann M, Hawking P (2000) Collaborative ERP curriculum developing using industry process models. In: Proceedings of the 6th annual Americas conference on information systems (AMCIS 2000), Long Beach, 10–13 Aug 2000 Stewart G, Rosemann M, Hawking P (2000) Collaborative ERP curriculum developing using industry process models. In: Proceedings of the 6th annual Americas conference on information systems (AMCIS 2000), Long Beach, 10–13 Aug 2000
go back to reference Venkatesh V (2008) One-size-does-not-fit-all: teaching MBA students different ERP implementation strategies. J Inf Syst Educ 19:141–146 Venkatesh V (2008) One-size-does-not-fit-all: teaching MBA students different ERP implementation strategies. J Inf Syst Educ 19:141–146
go back to reference Watson EE, Schneider H (1999) Using ERP systems in education. Commun AIS 1:Article 9 Watson EE, Schneider H (1999) Using ERP systems in education. Commun AIS 1:Article 9
go back to reference Winkelmann A, Klose K (2008) Experiences while selecting, adapting and implementing ERP systems in SMEs: a case study. In: Proceedings of the 14th Americas conference on information systems (AMCIS 2008), Toronto, 14–17 Aug 2008 Winkelmann A, Klose K (2008) Experiences while selecting, adapting and implementing ERP systems in SMEs: a case study. In: Proceedings of the 14th Americas conference on information systems (AMCIS 2008), Toronto, 14–17 Aug 2008
go back to reference Winkelmann A, Leyh C (2010) Teaching ERP systems: a multi-perspective view on the ERP system market. J Inf Syst Educ 21:233–240 Winkelmann A, Leyh C (2010) Teaching ERP systems: a multi-perspective view on the ERP system market. J Inf Syst Educ 21:233–240
Metadata
Title
Serious Games in der Hochschullehre: Ein Planspiel basierend auf SAP ERP
Author
Christian Leyh
Copyright Year
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-16742-4_12

Premium Partner