Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Chapter

Soziale Medien in der empirischen Forschung

Author : Frauke Zeller

Published in: Handbuch Soziale Medien

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Der Beitrag bietet einen Überblick zu sozialen Medien in der empirischen Forschung mit einem methodologischen und instrumentellen Fokus. Es werden die unterschiedlichen Methoden diskutiert, welche aus der Onlineforschung übernommen werden können sowie ein ausführlicher Überblick zu adaptierbaren Methoden aus der Marktforschung und benachbarten Disziplinen wie Cultural Studies, Linguistik und Korpuslinguistik geboten. Ferner werden die Notwendigkeit der Erweiterung des traditionellen Forschungsprozesses sowie des Datenbegriffs im Bereich sozialer Medien erörtert und Herausforderungen methodischer wie auch rechtlicher und ethischer Natur diskutiert.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Aus Gründen der Lesbarkeit verwenden dieser Beitrag sowie alle anderen Beiträge im Handbuch ausschließlich die maskuline Form; es sind jedoch stets beide Geschlechter gemeint.
 
2
Für eine ausführliche Diskussion rund um den Datenbegriff und dessen Relevanz in der sozialwissenschaftlichen Forschung und Big Data siehe auch Jensen und Helles (2013); Baym (2013); Markham (2013); Boellstorff (2013).
 
3
Interessanterweise werden zur Big-Data-Forschung mittlerweile auch in der breiteren Presse- und Medienlandschaft kritische Stimmen laut. Und dies nicht nur im Zusammenhang mit den rezenten Spionage-Skandalen U. S.-amerikanischer (und anderer Staaten) Einheiten. Siehe hierzu rezente Veröffentlichungen in der Financial Times (Harford 2014), New York Times (Marcus und Davis 2014), aber auch Lazer et al. (2014).
 
Literature
go back to reference Ackland, Robert. 2013. Web social science. London: Sage. Ackland, Robert. 2013. Web social science. London: Sage.
go back to reference ARD-Forschungsdienst. 2013. Methoden der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9:454–458. ARD-Forschungsdienst. 2013. Methoden der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9:454–458.
go back to reference Balasubramanian, Niranjan, Anne R. Diekema, und Abby Goodrum. 2004. Analysis of user image descriptions and automatic image indexing vocabularies: An exploratory study. In International workshop on multidisciplinary image, video, and audio retrieval and mining, Sherbrooke, Quebec, Canada. Balasubramanian, Niranjan, Anne R. Diekema, und Abby Goodrum. 2004. Analysis of user image descriptions and automatic image indexing vocabularies: An exploratory study. In International workshop on multidisciplinary image, video, and audio retrieval and mining, Sherbrooke, Quebec, Canada.
go back to reference Barton, Dominic. 2012. Making advanced analytics work for you. Harvard Business Review 90(10): 78–83. Barton, Dominic. 2012. Making advanced analytics work for you. Harvard Business Review 90(10): 78–83.
go back to reference Baym, Nancy K. 2013. Data not seen: The uses and shortcomings of social media metrics. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4873. Baym, Nancy K. 2013. Data not seen: The uses and shortcomings of social media metrics. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4873.
go back to reference Bente, Gary, Felix Eschenburg, und Mirjam Fürtjes. 2007. Im Auge des Nutzers. Eye-Tracking in der Web-Usability-Forschung. In Online-Forschung 2007. Grundlagen und Fallstudien, Hrsg. Martin Welker und Olaf Wenzel, 185–219. Köln: Herbert von Halem. Bente, Gary, Felix Eschenburg, und Mirjam Fürtjes. 2007. Im Auge des Nutzers. Eye-Tracking in der Web-Usability-Forschung. In Online-Forschung 2007. Grundlagen und Fallstudien, Hrsg. Martin Welker und Olaf Wenzel, 185–219. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Boellstorff, Tom. 2013. Making big data, in theory. First Monday 26(2–3). doi:10.1177/0263276409103106. Boellstorff, Tom. 2013. Making big data, in theory. First Monday 26(2–3). doi:10.1177/0263276409103106.
go back to reference Boellstorff, Tom, Bonnie Nardi, Celia Pearce und T. L. Taylor. 2012. Ethnography and virtual worlds. A handbook of method. Princeton/Oxford: Princeton University Press. Boellstorff, Tom, Bonnie Nardi, Celia Pearce und T. L. Taylor. 2012. Ethnography and virtual worlds. A handbook of method. Princeton/Oxford: Princeton University Press.
go back to reference boyd, Danah, und Kate Crawford. 2012. Critical questions for big data. Information, Communication & Society 15(5): 662–679. doi:10.1080/1369118X.2012.678878.CrossRef boyd, Danah, und Kate Crawford. 2012. Critical questions for big data. Information, Communication & Society 15(5): 662–679. doi:10.1080/1369118X.2012.678878.CrossRef
go back to reference Brosius, Hans-Bernd, Alexander Haas, und Friederike Koschel. 2012. Methoden der Empirischen Kommunikationsforschung, 6. Aufl. Wiesbaden: Springer. Brosius, Hans-Bernd, Alexander Haas, und Friederike Koschel. 2012. Methoden der Empirischen Kommunikationsforschung, 6. Aufl. Wiesbaden: Springer.
go back to reference Brown, Steven R. 1993. A primer on Q methodology. Operant Subjectivity 16(3/4): 91–138. Brown, Steven R. 1993. A primer on Q methodology. Operant Subjectivity 16(3/4): 91–138.
go back to reference Brügger, Nils. 2010. Website analysis. Aarhus: The Centre for Internet Research. Brügger, Nils. 2010. Website analysis. Aarhus: The Centre for Internet Research.
go back to reference Bruns, Axel, und Hallvard Moe. 2013. Structural layers of communication on Twitter. In Twitter and society, Hrsg. K. Weller, Axel Bruns, Jean Burgess, Marja Mahrt und Cornelius Puschmann, 15–28. New York: Peter Lang. Bruns, Axel, und Hallvard Moe. 2013. Structural layers of communication on Twitter. In Twitter and society, Hrsg. K. Weller, Axel Bruns, Jean Burgess, Marja Mahrt und Cornelius Puschmann, 15–28. New York: Peter Lang.
go back to reference Davis, Charles H., und Carolyn Michelle. 2011. Q methodology in audience research: Bridging the qualitative/quantitative ‚divide‘? Participations 8(2): 559–593. Davis, Charles H., und Carolyn Michelle. 2011. Q methodology in audience research: Bridging the qualitative/quantitative ‚divide‘? Participations 8(2): 559–593.
go back to reference Entman, Robert M. 2010. Media framing biases and political power: Explaining slant in news of campaign 2008. Journalism 11(4): 389–408.CrossRef Entman, Robert M. 2010. Media framing biases and political power: Explaining slant in news of campaign 2008. Journalism 11(4): 389–408.CrossRef
go back to reference Entman, Robert M., und A. Jones. 2009. Searching for liberal bias: The case of social security. Paper presented at the 59th annual International Communication Association Conference. Chicago. Entman, Robert M., und A. Jones. 2009. Searching for liberal bias: The case of social security. Paper presented at the 59th annual International Communication Association Conference. Chicago.
go back to reference Flew, Terry, Christina Spurgeon, Anna Daniel, und Adam Swift. 2012. The promise of computational journalism. Journalism Practice 6(2): 157–171.CrossRef Flew, Terry, Christina Spurgeon, Anna Daniel, und Adam Swift. 2012. The promise of computational journalism. Journalism Practice 6(2): 157–171.CrossRef
go back to reference Fraas, Claudia, Stefan Meier, und Christian Pentzold, Hrsg. 2013. Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Online-Diskursforschung. Köln: Herbert von Halem. Fraas, Claudia, Stefan Meier, und Christian Pentzold, Hrsg. 2013. Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Online-Diskursforschung. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Ghoshal, Arnab, Pavel Ircing, und Sanjeev Khudanpur. 2005. Hidden Markov models for automatic annotation and content-based retrieval of images and video. In SIGIR ’05: Proceedings of the 28th annual international ACM SIGIR conference on research and development in information retrieval, 544–551. New York: ACM. doi:10.1145/1076034.1076127.CrossRef Ghoshal, Arnab, Pavel Ircing, und Sanjeev Khudanpur. 2005. Hidden Markov models for automatic annotation and content-based retrieval of images and video. In SIGIR ’05: Proceedings of the 28th annual international ACM SIGIR conference on research and development in information retrieval, 544–551. New York: ACM. doi:10.1145/1076034.1076127.CrossRef
go back to reference Goodrum, Abby, Zachary Devereaux, und Andrew Smith. 2009. Viral video: Describing online multimedia information flows. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology 46(1): 1–4. doi:10.1002/meet.2009.145046036. Goodrum, Abby, Zachary Devereaux, und Andrew Smith. 2009. Viral video: Describing online multimedia information flows. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology 46(1): 1–4. doi:10.1002/meet.2009.145046036.
go back to reference Harford, Tim. 2014. Big data: Are we making a big mistake? Financial Times, 9. April. Harford, Tim. 2014. Big data: Are we making a big mistake? Financial Times, 9. April.
go back to reference Herring, Susan C. 2010. Web content analysis: Expanding the paradigm. In International handbook of internet research, Hrsg. Jeremy Hunsinger, Lisbeth Klastrup und Matthew M. Allen, 233–249. Dordrecht: Springer Netherlands. doi:10.1007/978-1-4020-9789-8_14. Herring, Susan C. 2010. Web content analysis: Expanding the paradigm. In International handbook of internet research, Hrsg. Jeremy Hunsinger, Lisbeth Klastrup und Matthew M. Allen, 233–249. Dordrecht: Springer Netherlands. doi:10.1007/978-1-4020-9789-8_14.
go back to reference Jackob, Nikolaus, Harald Schoen, und Thomas Zerback, Hrsg. 2009. Sozialforschung im Internet. Methodologie und Praxis der Online-Befragung. Wiesbaden: VS Verlag. Jackob, Nikolaus, Harald Schoen, und Thomas Zerback, Hrsg. 2009. Sozialforschung im Internet. Methodologie und Praxis der Online-Befragung. Wiesbaden: VS Verlag.
go back to reference Jensen, Klaus Bruhn. 2014. Audiences, audiences everywhere – Measured, interpreted and imagined. In Audience research methodologies. Between innovation and consolidation, Hrsg. Geoffroy Patriarche, Helena Bilandzic, Jakob Linaa Jensen und Jelena Jurišić, 227–239. New York: Routledge. Jensen, Klaus Bruhn. 2014. Audiences, audiences everywhere – Measured, interpreted and imagined. In Audience research methodologies. Between innovation and consolidation, Hrsg. Geoffroy Patriarche, Helena Bilandzic, Jakob Linaa Jensen und Jelena Jurišić, 227–239. New York: Routledge.
go back to reference Jensen, Klaus Bruhn, und Rasmus Helles. 2013. Making data – Big data and beyond: Introduction to the special issue. First Monday. doi:10.5210%2Ffm.v18i10.4860. Jensen, Klaus Bruhn, und Rasmus Helles. 2013. Making data – Big data and beyond: Introduction to the special issue. First Monday. doi:10.5210%2Ffm.v18i10.4860.
go back to reference Karpf, David. 2012. Social science research methods in internet time. Information, Communication & Society 15(5): 639–661.CrossRef Karpf, David. 2012. Social science research methods in internet time. Information, Communication & Society 15(5): 639–661.CrossRef
go back to reference Klein, Dominik, Phuoc Tran-Gia, und Matthias Hartmann. 2013. Big data. Informatik-Spektrum 36(3): 319–323. doi:10.1007/s00287-013-0702-3.CrossRef Klein, Dominik, Phuoc Tran-Gia, und Matthias Hartmann. 2013. Big data. Informatik-Spektrum 36(3): 319–323. doi:10.1007/s00287-013-0702-3.CrossRef
go back to reference Kozinets, Robert V. 2010. Netnography. Doing ethnographic research online. Los Angeles: Sage. Kozinets, Robert V. 2010. Netnography. Doing ethnographic research online. Los Angeles: Sage.
go back to reference Kress, Gunther. 2009. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Oxon and New York: Routledge. Kress, Gunther. 2009. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Oxon and New York: Routledge.
go back to reference Krippendorff, Klaus. 2012. Content analysis: An introduction to its methodology, 3. Aufl. Thousand Oaks: Sage. Krippendorff, Klaus. 2012. Content analysis: An introduction to its methodology, 3. Aufl. Thousand Oaks: Sage.
go back to reference Lazer, David, Nicholas Christakis, Alex Pentland, Lada Adamic, Sinan Aral, Albert László Barabási, Devon Brewer, Noshir Contractor, James Fowler, Myron Gutmann, Tony Jebara, Gary King, Michael Macy, Deb Roy, und Marshall Van Alstyne. 2009. Computational social science. Science 323(5915): 721–723. doi:10.1126/science.1167742.CrossRef Lazer, David, Nicholas Christakis, Alex Pentland, Lada Adamic, Sinan Aral, Albert László Barabási, Devon Brewer, Noshir Contractor, James Fowler, Myron Gutmann, Tony Jebara, Gary King, Michael Macy, Deb Roy, und Marshall Van Alstyne. 2009. Computational social science. Science 323(5915): 721–723. doi:10.1126/science.1167742.CrossRef
go back to reference Lazer, David, Ryan Kennedy, Gary King, und Alessandro Vespignani. 2014. The parable of Google flu: Traps in big data analysis. Science 343:1203–1205. doi:10.1126/science.1248506.CrossRef Lazer, David, Ryan Kennedy, Gary King, und Alessandro Vespignani. 2014. The parable of Google flu: Traps in big data analysis. Science 343:1203–1205. doi:10.1126/science.1248506.CrossRef
go back to reference Lewis, Seth C., Alfred Hermida, und Rodrigo Zamith. 2013. Content analysis in an era of big data: A hybrid approach to computational and manual methods. Journal of Broadcasting & Electronic Media 57(1): 34–52. doi:10.1080/08838151.2012.761702.CrossRef Lewis, Seth C., Alfred Hermida, und Rodrigo Zamith. 2013. Content analysis in an era of big data: A hybrid approach to computational and manual methods. Journal of Broadcasting & Electronic Media 57(1): 34–52. doi:10.1080/08838151.2012.761702.CrossRef
go back to reference Liu, Bing. 2012. Sentiment analysis and opinion mining. San Rafael: Morgan & Claypool. Liu, Bing. 2012. Sentiment analysis and opinion mining. San Rafael: Morgan & Claypool.
go back to reference Loosen, Wiebke, und Armin Scholl, Hrsg. 2012. Methodenkombinationen in der Kommunikationswissenschaft. Methodologische Herausforderungen und empirische Praxis. Köln: Herbert von Halem. Loosen, Wiebke, und Armin Scholl, Hrsg. 2012. Methodenkombinationen in der Kommunikationswissenschaft. Methodologische Herausforderungen und empirische Praxis. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Manovich, Lev. 2012. “Trending: The Promises and the challenges of big social data.” Debates in the Digital Humanities, Hrsg. Matthew K. Gold. Minneapolis: U of Minnesota P, 460–75. Manovich, Lev. 2012. “Trending: The Promises and the challenges of big social data.” Debates in the Digital Humanities, Hrsg. Matthew K. Gold. Minneapolis: U of Minnesota P, 460–75.
go back to reference Markham, Annette N. 2013. Undermining ‚data‘: A critical examination of a core term in scientific inquiry. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4868. Markham, Annette N. 2013. Undermining ‚data‘: A critical examination of a core term in scientific inquiry. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4868.
go back to reference Mayer, Jonathan, und John Mitchell. 2012. Third-party web tracking: Policy and technology. In IEEE symposium on security and privacy. San Francisco, CA. Mayer, Jonathan, und John Mitchell. 2012. Third-party web tracking: Policy and technology. In IEEE symposium on security and privacy. San Francisco, CA.
go back to reference Mayer-Schönberger, Viktor, und Kenneth Cukier. 2013. Big data. A revolution that will transform how we live, work and think. London: John Murray. Mayer-Schönberger, Viktor, und Kenneth Cukier. 2013. Big data. A revolution that will transform how we live, work and think. London: John Murray.
go back to reference Mehl, Matthias R., und Alastair J. Gill. 2010. Automatic text analysis. In Advanced methods for conducting online behavioral research, Hrsg. Samuel D. Gosling und E. John Johnson, 109–127. Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef Mehl, Matthias R., und Alastair J. Gill. 2010. Automatic text analysis. In Advanced methods for conducting online behavioral research, Hrsg. Samuel D. Gosling und E. John Johnson, 109–127. Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef
go back to reference O’Halloran, Kay, und Bradley A. Smith. 2010. Issues in multimodal studies. In Multimodal studies: Exploring issues and domains, Hrsg. Kay O’Halloran und Bradley A. Smith, 1–24. New York/London: Routledge. O’Halloran, Kay, und Bradley A. Smith. 2010. Issues in multimodal studies. In Multimodal studies: Exploring issues and domains, Hrsg. Kay O’Halloran und Bradley A. Smith, 1–24. New York/London: Routledge.
go back to reference Pauwels, Luc. 2012. A multimodal framework for analyzing websites as cultural expressions. Journal of Computer-Mediated Communication 17(3): 247–265. doi:10.1111/j.1083-6101.2012.01572.x.CrossRef Pauwels, Luc. 2012. A multimodal framework for analyzing websites as cultural expressions. Journal of Computer-Mediated Communication 17(3): 247–265. doi:10.1111/j.1083-6101.2012.01572.x.CrossRef
go back to reference Poetz, Marion K., und Martin Schreier. 2012. The value of crowdsourcing: Can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management 29(2): 245–256. doi:10.1111/j.1540-5885.2011.00893.x.CrossRef Poetz, Marion K., und Martin Schreier. 2012. The value of crowdsourcing: Can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management 29(2): 245–256. doi:10.1111/j.1540-5885.2011.00893.x.CrossRef
go back to reference Reips, Ulf-Dietrich. 1997. Das psychologische Experimentieren im Internet. In Internet für Psychologen, Hrsg. B. Batinic, 245–265. Göttingen: Hogrefe. Reips, Ulf-Dietrich. 1997. Das psychologische Experimentieren im Internet. In Internet für Psychologen, Hrsg. B. Batinic, 245–265. Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Reips, Ulf-Dietrich. 2002. Standards for internet-based experimenting. Experimental Psychology 49:243–256.CrossRef Reips, Ulf-Dietrich. 2002. Standards for internet-based experimenting. Experimental Psychology 49:243–256.CrossRef
go back to reference Reips, Ulf-Dietrich. 2003. Web-Experimente – Eckpfeiler der Online-Forschung. In Online-Marktforschung – Theoretische Grundlagen und praktische Erfahrungen, Hrsg. Axel Theobald, Marcus Dreyer und Thomas Starsetzki, 73–89. Wiesbaden: Gabler. Reips, Ulf-Dietrich. 2003. Web-Experimente – Eckpfeiler der Online-Forschung. In Online-Marktforschung – Theoretische Grundlagen und praktische Erfahrungen, Hrsg. Axel Theobald, Marcus Dreyer und Thomas Starsetzki, 73–89. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Scharkow, Michael. 2013. Automatische Inhaltsanalyse. In Handbuch standardisierte Erhebungsmethoden der Kommunikationswissenschaft, Hrsg. Wiebke Möhring und Daniela Schlütz, 289–306. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef Scharkow, Michael. 2013. Automatische Inhaltsanalyse. In Handbuch standardisierte Erhebungsmethoden der Kommunikationswissenschaft, Hrsg. Wiebke Möhring und Daniela Schlütz, 289–306. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef
go back to reference Scheffler, Hartmut. 2014. Soziale Medien. Einführung in das Thema aus Sicht der Marktforschung. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 13–28. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Scheffler, Hartmut. 2014. Soziale Medien. Einführung in das Thema aus Sicht der Marktforschung. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 13–28. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Schmidt, Jan. 2007. Social Software als Gegenstand und Werkzeug der Online-Forschung. In Online-Forschung 2007. Grundlagen und Fallstudien, Hrsg. Martin Welker und Olaf Wenzel, 251–272. Köln: Herbert von Halem. Schmidt, Jan. 2007. Social Software als Gegenstand und Werkzeug der Online-Forschung. In Online-Forschung 2007. Grundlagen und Fallstudien, Hrsg. Martin Welker und Olaf Wenzel, 251–272. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Schmidt, Jan-Hinrik. 2013. Onlinebasierte Öffentlichkeiten: Praktiken, Arenen, Strukturen. In Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Diskursforschung, Hrsg. Claudia Fraas, Stefan Meier und Christian Pentzold, 35–56. Köln: Herbert von Halem. Schmidt, Jan-Hinrik. 2013. Onlinebasierte Öffentlichkeiten: Praktiken, Arenen, Strukturen. In Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Diskursforschung, Hrsg. Claudia Fraas, Stefan Meier und Christian Pentzold, 35–56. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Schrøder, Kim Christian, und Christian Kobbernagel. 2010. Towards a typology of cross-media news consumption: A qualitative–quantitative synthesis. Northern Lights 8(2010): 115–138. doi:10.1386/nl.8.115.CrossRef Schrøder, Kim Christian, und Christian Kobbernagel. 2010. Towards a typology of cross-media news consumption: A qualitative–quantitative synthesis. Northern Lights 8(2010): 115–138. doi:10.1386/nl.8.115.CrossRef
go back to reference Steffen, Dirk. 2014. Verknüpfung von Daten aus Sozialen Medien mit klassischen Erhebungsmethoden. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 97–110. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Steffen, Dirk. 2014. Verknüpfung von Daten aus Sozialen Medien mit klassischen Erhebungsmethoden. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 97–110. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Taddicken, Monika. 2008. Methodeneffekte bei Web-Befragungen: Einschränkungen der Datengüte durch ein ‚reduziertes Kommunikationsmedium‘? Köln: Herbert von Halem. Taddicken, Monika. 2008. Methodeneffekte bei Web-Befragungen: Einschränkungen der Datengüte durch ein ‚reduziertes Kommunikationsmedium‘? Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Taddicken, Monika. 2013. Online-Befragung. In Handbuch standardisierte Erhebungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft, Hrsg. Wiebke Möhring und Daniela Schlütz, 201–217. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef Taddicken, Monika. 2013. Online-Befragung. In Handbuch standardisierte Erhebungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft, Hrsg. Wiebke Möhring und Daniela Schlütz, 201–217. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef
go back to reference Teddlie, C., und A. Tashakkori. 2009. Foundations of mixed methods research. Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Los Angeles: Sage. Teddlie, C., und A. Tashakkori. 2009. Foundations of mixed methods research. Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Los Angeles: Sage.
go back to reference Tumasjan, Andranik, Timm O. Sprenger, Philipp G. Sandner, und Isabell M. Welpe. 2013. Predicting elections with Twitter: What 140 characters reveal about political sentiment. In Proceedings of the fourth international AAAI conference on weblogs and social media (2010), 178–185, Washington, DC. Tumasjan, Andranik, Timm O. Sprenger, Philipp G. Sandner, und Isabell M. Welpe. 2013. Predicting elections with Twitter: What 140 characters reveal about political sentiment. In Proceedings of the fourth international AAAI conference on weblogs and social media (2010), 178–185, Washington, DC.
go back to reference Vis, Farida. 2013. A critical reflection on big data: Considering APIs, researchers and tools as data makers. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4878. Vis, Farida. 2013. A critical reflection on big data: Considering APIs, researchers and tools as data makers. First Monday 18(10). doi:10.5210/fm.v18i10.4878.
go back to reference Welker, Martin. 2009. Online-Forschung: Entwicklungslinien, Defizite und Potentiale. In Sozialforschung im Internet. Methodologie und Praxis der Online-Befragung, Hrsg. Nikolaus Jackob, Harald Schoen und T. Zerback, 33–48. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef Welker, Martin. 2009. Online-Forschung: Entwicklungslinien, Defizite und Potentiale. In Sozialforschung im Internet. Methodologie und Praxis der Online-Befragung, Hrsg. Nikolaus Jackob, Harald Schoen und T. Zerback, 33–48. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef
go back to reference Welker, Martin, und Andrea Kloß. 2014. Soziale Medien als Gegenstand und Instrument Sozialwissenschaftlicher Forschung. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 29–52. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Welker, Martin, und Andrea Kloß. 2014. Soziale Medien als Gegenstand und Instrument Sozialwissenschaftlicher Forschung. In Soziale Medien. Gegenstand und Instrument der Forschung, Hrsg. Christian König, Matthias Stahl und Erich Wiegand, 29–52. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Welker, Martin, und Uwe Matzat. 2009. Online-Forschung: Gegenstände, Entwicklung, Institutionalisierung und Ausdifferenzierung eines neuen Forschungszweiges. In Sozialforschung im Internet, Hrsg. Nikolaus Jackob, Harald Schoen und Thomas Zerback, 33–47. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef Welker, Martin, und Uwe Matzat. 2009. Online-Forschung: Gegenstände, Entwicklung, Institutionalisierung und Ausdifferenzierung eines neuen Forschungszweiges. In Sozialforschung im Internet, Hrsg. Nikolaus Jackob, Harald Schoen und Thomas Zerback, 33–47. Wiesbaden: VS Verlag.CrossRef
go back to reference Welker, Martin, und Olaf Wenzel, Hrsg. 2007. Online-Forschung 2007: Grundlagen und Fallstudien. Köln: Herbert von Halem. Welker, Martin, und Olaf Wenzel, Hrsg. 2007. Online-Forschung 2007: Grundlagen und Fallstudien. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Welker, Martin, und Carsten Wünsch, Hrsg. 2010. Die Online-Inhaltsanalyse. Forschungsobjekt Internet. Köln: Herbert von Halem. Welker, Martin, und Carsten Wünsch, Hrsg. 2010. Die Online-Inhaltsanalyse. Forschungsobjekt Internet. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Welser, Howard T., Marc Smith, Danyel Fisher und Eric Gleave. 2008. Distilling digital traces: Computational social science approaches to studying the internet. In The Sage handbook of online research methods, Hrsg. Nigel Fielding, Raymond M. Lee und Grant Blank, 116–140. Los Angeles: Sage.CrossRef Welser, Howard T., Marc Smith, Danyel Fisher und Eric Gleave. 2008. Distilling digital traces: Computational social science approaches to studying the internet. In The Sage handbook of online research methods, Hrsg. Nigel Fielding, Raymond M. Lee und Grant Blank, 116–140. Los Angeles: Sage.CrossRef
go back to reference Young, Lori, und Stuart Soroka. 2012. Affective news: The automated coding of sentiment in political texts. Political Communication 29(2): 205–231. doi:10.1080/10584609.2012.671234.CrossRef Young, Lori, und Stuart Soroka. 2012. Affective news: The automated coding of sentiment in political texts. Political Communication 29(2): 205–231. doi:10.1080/10584609.2012.671234.CrossRef
go back to reference Zeller, Frauke. 2014. Big Data in der Online-Forschung. In Handbuch Online-Forschung, Hrsg. Martin Welker, Monika Taddicken, Jan Schmidt und Nikolaus Jackob, 424–451. Köln: Herbert von Halem. Zeller, Frauke. 2014. Big Data in der Online-Forschung. In Handbuch Online-Forschung, Hrsg. Martin Welker, Monika Taddicken, Jan Schmidt und Nikolaus Jackob, 424–451. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Zeller, Frauke, Joshua O’Kane, Elizabeth Godo, und Abby Goodrum. 2013. A subjective user-typology of online news consumption. Digital Journalism 2(2): 214–231. doi:10.1080/21670811.2013.801686.CrossRef Zeller, Frauke, Joshua O’Kane, Elizabeth Godo, und Abby Goodrum. 2013. A subjective user-typology of online news consumption. Digital Journalism 2(2): 214–231. doi:10.1080/21670811.2013.801686.CrossRef
go back to reference Zerfaß, Ansgar, Martin Welker und Jan Schmidt, Hrsg. 2008. Kommunikation, Partizipation und Wirkungen im Social Web. Köln: Herbert von Halem. Zerfaß, Ansgar, Martin Welker und Jan Schmidt, Hrsg. 2008. Kommunikation, Partizipation und Wirkungen im Social Web. Köln: Herbert von Halem.
go back to reference Zikopoulos, Paul, Chris Eaton, Dirk DeRoos, Thomas Deutsch, und George Lapis. 2012. Understanding big data: Analytics for enterprise class Hadoop and streaming data. New York: McGraw-Hill. Zikopoulos, Paul, Chris Eaton, Dirk DeRoos, Thomas Deutsch, und George Lapis. 2012. Understanding big data: Analytics for enterprise class Hadoop and streaming data. New York: McGraw-Hill.
Metadata
Title
Soziale Medien in der empirischen Forschung
Author
Frauke Zeller
Copyright Year
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-03765-9_21