Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Chapter

7. Steering-Feel, Interaction Between Driver and Car

Authors : Manfred Harrer, Peter Pfeffer, Hans-Hermann Braess

Published in: Steering Handbook

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Steering-feel, from German lenkgefühl, is a driver’s subjective sensation when steering a vehicle. This steering-feel derives from the perception and assessment of steering behaviour and thus the drivability; it embodies the interaction between car and driver. The drivability generally consists of a vehicle’s response to the driver’s input, as well as external interferences, such as crosswind or uneven road surfaces. The steering behaviour is part of the overall drivability, and describes vehicle response to steering input as well as interferences.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Braess HH (2004) Die schwierige Übung des richtigen Kurses. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 11 May 2004, Frankfurt am Main Braess HH (2004) Die schwierige Übung des richtigen Kurses. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 11 May 2004, Frankfurt am Main
go back to reference Dettki F (2005) Methoden zur objektiven Bewertung des Geradeauslaufs von Personenkraftwagen. Dissertation University, Faculty Mechanical Engineering, Stuttgart Dettki F (2005) Methoden zur objektiven Bewertung des Geradeauslaufs von Personenkraftwagen. Dissertation University, Faculty Mechanical Engineering, Stuttgart
go back to reference Groll von M (2006) Modifizierung von Nutz- und Störinformationen am Lenkrad durch elektromechanische Lenksysteme. Dissertation, University Duisburg-Essen Groll von M (2006) Modifizierung von Nutz- und Störinformationen am Lenkrad durch elektromechanische Lenksysteme. Dissertation, University Duisburg-Essen
go back to reference Harrer M (2007) Characterisation of steering feel. Thesis, University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Bath Harrer M (2007) Characterisation of steering feel. Thesis, University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Bath
go back to reference Heissing B, Brandl HJ (2002) Subjektive Beurteilung des Fahrverhaltens. Vogel Buchverlag, Würzburg Heissing B, Brandl HJ (2002) Subjektive Beurteilung des Fahrverhaltens. Vogel Buchverlag, Würzburg
go back to reference Henze R (2004) Beurteilung von Fahrzeugen mit Hilfe eines Fahrermodells. Dissertation, Braunschweig, Universität (TU), (Schriftenreihe des Instituts für Fahrzeugtechnik, vol 7). Shaker Verlag, Aachen Henze R (2004) Beurteilung von Fahrzeugen mit Hilfe eines Fahrermodells. Dissertation, Braunschweig, Universität (TU), (Schriftenreihe des Instituts für Fahrzeugtechnik, vol 7). Shaker Verlag, Aachen
go back to reference Kobetz C (2004) Modellbasierte Fahrdynamikanalyse durch ein an Fahrmanövern parameteridentifiziertes querdynamisches Simulationsmodell. Dissertation, Wien, Universität (TU). Shaker Verlag, Aachen Kobetz C (2004) Modellbasierte Fahrdynamikanalyse durch ein an Fahrmanövern parameteridentifiziertes querdynamisches Simulationsmodell. Dissertation, Wien, Universität (TU). Shaker Verlag, Aachen
go back to reference Meyer-Tuve H (2008) Modellbasiertes Analysetool zur Bewertung der Fahrzeugquerdynamik anhand von objektiven Bewegungsgrößen. Dissertation, TU Munich Meyer-Tuve H (2008) Modellbasiertes Analysetool zur Bewertung der Fahrzeugquerdynamik anhand von objektiven Bewegungsgrößen. Dissertation, TU Munich
go back to reference Norman KD (1984) Objective evaluation of on-center handling performance. SAE Technical Paper 840069. Warrendale Norman KD (1984) Objective evaluation of on-center handling performance. SAE Technical Paper 840069. Warrendale
go back to reference Olley M (1938) National influences on American passenger car design. In: Proceedings of the institution of automobile engineers, vol 32, pp 509–572 June 1938 Olley M (1938) National influences on American passenger car design. In: Proceedings of the institution of automobile engineers, vol 32, pp 509–572 June 1938
go back to reference Pfeffer PE, Scholz H (2010) Present-day cars—subjective evaluation of steering feel. In: Proceedings of 1st international Munich chassis symposium, Munich, 8–9 June 2010 Pfeffer PE, Scholz H (2010) Present-day cars—subjective evaluation of steering feel. In: Proceedings of 1st international Munich chassis symposium, Munich, 8–9 June 2010
go back to reference Schimmel C, Heissing B (2009) Fahrerbasierte Objektivierung subjektiver Fahreindrücke. In: Tagungsband: Subjektive Fahreindrücke sichtbar machen IV, Haus der Technik, Expert Verlag, Essen Schimmel C, Heissing B (2009) Fahrerbasierte Objektivierung subjektiver Fahreindrücke. In: Tagungsband: Subjektive Fahreindrücke sichtbar machen IV, Haus der Technik, Expert Verlag, Essen
go back to reference Weir HD, Dimarco RJ (1978) Correlation and evaluation of driver/vehicle directional handling data. SAE Technical Paper 780010 Weir HD, Dimarco RJ (1978) Correlation and evaluation of driver/vehicle directional handling data. SAE Technical Paper 780010
go back to reference Wolf HJ (2008) Ergonomische Untersuchung des Lenkgefühls an Personenkraftwagen. Dissertation, TU Munich Wolf HJ (2008) Ergonomische Untersuchung des Lenkgefühls an Personenkraftwagen. Dissertation, TU Munich
go back to reference Zschocke AK (2009) Ein Beitrag zur Objektivierung und subjektiven Evaluierung des Lenkkomforts von Kraftfahrzeugen. Dissertation, University of Karlsruhe, Institut für Produktentwicklung Zschocke AK (2009) Ein Beitrag zur Objektivierung und subjektiven Evaluierung des Lenkkomforts von Kraftfahrzeugen. Dissertation, University of Karlsruhe, Institut für Produktentwicklung
Metadata
Title
Steering-Feel, Interaction Between Driver and Car
Authors
Manfred Harrer
Peter Pfeffer
Hans-Hermann Braess
Copyright Year
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-05449-0_7

Premium Partner