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2019 | Book

Supply Management Research

Aktuelle Forschungsergebnisse 2018

Editors: Prof. Dr. Christoph Bode, Prof. Dr. Ronald Bogaschewsky, Prof. Dr. Michael Eßig, Prof. Dr. Rainer Lasch, Prof. Dr. Wolfgang Stölzle

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Book Series : Advanced Studies in Supply Management

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About this book

Dieses Buch stellt wissenschaftliche Fortschritte in den Bereichen Einkauf, Materialwirtschaft, Supply Chain Management und Logistik vor. Es ist zugleich Tagungsband des an der Universität Mannheim durchgeführten 11. Wissenschaftlichen Symposiums "Supply Management“ des Bundesverbands Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik e.V. Wissenschaftliche und anwendungsnahe Beiträge fördern die qualifizierte Auseinandersetzung mit der Thematik und bereichern den Dialog zwischen Wissenschaft und Praxis.

Table of Contents

Frontmatter

Wissenschaftliche Forschungsbeiträge

Frontmatter
Supplier social standard (non-)compliance: A multi-perspective approach focusing on emerging economies
Zusammenfassung
The upholding of labor issues in supply chains is increasingly debated in the business sphere, in the political arena and within civil society. Hence, this thesis aims to study supplier social standard (non-)compliance from the suppliers’ and buyers’ perspectives informed by three organizational theories that guide three quantitative studies. The results largely confirm the predictions that (1) emerging market suppliers amend their social standard compliance by referring to their past and competitors’ social standard compliance, (2) the intensity of the tensions between commercial and social objectives shape supplier social standard (non-)compliance, (3) socially responsible supplier selection is a key capability to influence supplier social standard compliance. The research contributes to the behavioral theory of the firm and the institutional logics perspective. It offers implications for buyers, policy makers and standard setters.
Marc Müller
Qualitätsmanagement mit Lieferanten in Schwellenländern – Zusammenspiel aus Einkaufspraktiken und „kognitiven Karten“
Zusammenfassung
Ein Großteil der bestehenden Managementforschung zu dem Zusammenhang zwischen Einkaufspraktiken und Unternehmenserfolg basiert auf der Nettoeffekt-Annahme, dass spezifische Praktiken unabhängig voneinander Ergebnisse beeinflussen. Die vorliegende Studie stellt diese Kernannahme infrage, indem sie eine neokonfigurative Perspektive einnimmt und untersucht, wie verschiedene Kombinationen von Faktoren (sogenannte Konfigurationen) Ergebnisse bewirken. Eine weitere Limitation bestehender Studien zu dem Zusammenhang zwischen Einkaufspraktiken und Unternehmenserfolg ist der enge Fokus auf Einkaufspraktiken. Neuere verhaltenswissenschaftliche Beschaffungsmanagement-Forschung hat herausgefunden, dass das Verhalten von Managern entscheidend durch kognitive Karten beeinflusst wird, d.h. Filter, durch die Manager Informationen aus ihrer Umwelt wahrnehmen, vereinfachen und interpretieren. Mit Fokus auf die Lieferqualität untersucht diese Studie, wie Konfigurationen verschiedener Lieferantenqualitätsmanagement(LQM)-Praktiken und LQMbezogener kognitiver Karten Unternehmen helfen, ihre Lieferqualität zu managen. Methodisch nutzt diese Studie fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA), um LQM-Konfigurationen zu identifizieren, und einen kognitiv-linguistischen Ansatz für die computergestützte Textanalyse der kognitiven Karten von Einkaufsmanagern. Im Kontext der Beschaffung westlicher Unternehmen von chinesischen Lieferanten identifiziert die konfigurative fsQCA Analyse vier verschiedene Konfigurationen beim Überwinden von Barrieren für das LQM in Schwellenländern. LQM-bezogene kognitive Karten erweisen sich als ein Kernelement in diesen vier Konfigurationen. Diese Zusammenfassung basiert auf einem Artikel, der im Journal of Purchasing and Supply Management erschienen ist (Kosmol et al., 2017), und ist sowohl für die Wissenschaft wie auch für die Praxis bestimmt.
Tobias Kosmol
Collaborative recovery from supply chain disruptions
Zusammenfassung
Today’s supply chains are increasingly global and highly interconnected while aiming at the same time to lower inventory levels and shorten lead times. This combination leaves companies in supply chains more vulnerable to disruptions. The sharing of resources among supply chain actors is introduced as a method to recover quickly from disruptions. This research draws insights from relational view theory and adopts a multi-methodological approach. Case studies and expert interviews are used to develop a framework of promoting factors and effects of collaborative resource sharing in the context of supply chain risk management. The framework is tested empirically through a survey among 216 supply chain managers. We use a structural equation model to show that sharing both human and production resources increases the supply chain resilience. Trust and commitment are identified as main promoting factors. These empirical findings have implications for supply risk chain managers considering the implementation of joint risk management activities. The research also provides impulses for further empirical research in the fields of supply chain risk management and industrial relationships.
Marie Katharina Brüning
Optimal framing of scores in procurement auctions
Zusammenfassung
In many procurement projects buyers face suppliers who differ with regard to the nonprice attributes of the goods and services they offer. In order to make the offers of different suppliers comparable to each other, buyers can use so called scores that assign a monetary value to the non-price attributes. These scores are often framed as bonuses or handicaps and are part of most procurement auctions. In this paper, we examine how the framing of these scores as bonuses or handicaps influences suppliers’ beliefs about the strength of their competitors and thereby affects their bidding behavior in first-price reverse auctions. Our main finding is that suppliers who receive a bonus (handicap) underestimate (overestimate) the strength of their competitors. As a consequence, procurement auctions with non-price differences framed as handicaps result in lower prices than auctions in which scores are expressed as bonuses.
Nicolas Fugger, Christian Paul, Achim Wambach
Integrated segmentation of supply and demand with service differentiation (Extended abstract)
Zusammenfassung
The presented research studies the integrated segmentation of supply and demand with service differentiation by means of service-level menus. A service-level menu is a self-selection mechanism that allows customers to choose among several offerings, each with its own cost and guaranteed level of service. The provision of different levels of service can be achieved by use of inventory rationing, in particular, by use of critical-level policies. The presented research takes an integrated perspective on the inventory management policy on one hand and the joint setting of prices and service levels on the other hand. This integrated perspective comprises an answer to the question when the introduction of a service-level menu is likely to significantly increase profits.
Benedikt Schulte
Supplier development considering interdependencies in the inbound logistics of the automotive industry
Zusammenfassung
Besides product quality and costs, the logistics performance is increasingly focused on supplier development activities in the automotive industry. This is because inbound logistics networks in the automotive industry are very large and many process disruptions occur. These disruptions lead to additional handling efforts and should be avoided. Existing approaches of supplier development concentrate on the development of single suppliers. Interdependencies between suppliers are not considered. However, especially in the inbound logistics there are network effects. For instance, a delay at one supplier affects the timeliness of all other suppliers on the same route. Therefore, it could be beneficial to develop a supplier with a relatively small importance for the automotive manufacturer (OEM) but with strong impact on the other suppliers. Accordingly, we introduce an approach that assigns improvement measures to suppliers, taking into account the interdependencies in the automotive inbound logistics. We introduce a two-stage approach to evaluate the effect of improvement measures in the first step and to assign these measures to suppliers optimally under the OEM’s budget constraints in the second step, using Monte Carlo Simulation and a knapsack model. A first numerical example shows great potential compared to an approach with a state-of-the-art decision rule for supplier development.
Sönke Wieczorrek, Martin Grunewald, Thomas S. Spengler
How do buyers respond to corporate social irresponsibility of suppliers? (Extended abstract)
Zusammenfassung
Often, corporate social responsibility (CSR) is solely associated with “doing good”, although firms also have the responsibility to prevent corporate social irresponsibility (CSI) (i.e., “avoiding bad”). Many firms engage in CSR in the hopes that a reputation for CSR mitigates negative stakeholder reactions in case the firm suddenly gets involved in a CSI incident. However, research on the effects of CSR reputation on stakeholder reactions to CSI is equivocal and has mainly focused on consumers and investors. Some studies theorize insurance-like effects of ex ante CSR in case of misconduct mitigating subsequent stakeholder reactions, whereas other studies suggest that a reputation for CSR may also aggravate negative reactions to CSI. Moreover, some firms might engage in shallowly symbolic CSR while stakeholders often demand substantive actions. The present study is innovative in that it focusses on the business-tobusiness (B2B) context from a purchasing perspective and proposes a model which explains the conditions under which CSR acts like an insurance or like a liability subsequent to CSI. The predictions are tested by means of a vignette experiment with supply chain managers. The empirical insights add to the understanding of how CSR activities affect negative stakeholder reactions to CSI and provide important theoretical and practical implications.
Maximilian Merath, Christoph Bode
Specific investments in the supply chain - a literature review on the state-of-the-art knowledge with an outlook on safeguarding mechanisms and avenues for future research
Zusammenfassung
Increased outsourcing activities and the shift of value creation along the supply chain led to various supply chain management approaches, with the aim to increase efficiency and decrease risks in the supply chain that are associated with product quality, production costs or product availability. A common tool to achieve those goals are specific investments executed in the supply chain context. The literature review captures the state-of-the-art knowledge on specific investments in the supply chain context and discloses definitions, opportunities, risks, characteristics, motivation and categories of tangible and intangible specific investments. Furthermore, the paper sheds light on safeguarding mechanisms and reveals the need for further research on executing specific investments beyond the dyad.
Julia Burkhardt

Anwendungsorientierte Forschungsbeiträge

Frontmatter
Single approaches for complexity management in product development: An empirical research
Zusammenfassung
Increasing complexity in product development has been one of the biggest issues during the last years. Companies in many different marketplaces are confronted with technology innovation, changing customer requirements, globalization of markets and competition as well as market uncertainty. In today’s highly competitive environment, it is fundamental to bring new products quickly and with customers’ individual settings to market. Product development is one of the most complex tasks and uncertain processes in the company and its complexity have the biggest influence on a company’s complexity. Managing a company’s complexity is a strategic issue to be competitive. In literature, a vast number of different single approaches for managing complexity are described. To compare literature findings with the practice, an empirical research was conducted in the German manufacturing industry. The data was collected through questionnaires between 2015 and 2016. An empirical research regarding specific approaches for managing complexity in product development does not exist yet. Covering this research gap is the purpose of this paper.
Wolfgang Vogel, Rainer Lasch
Der Faktor Unsicherheit bei ersatzteillogistischen Kooperationen auf dem Drittanbietermarkt
Zusammenfassung
Die zunehmende Ersatzteilvielfalt – bedingt durch kürzer werdende Innovationszyklen bei gleichzeitig langanhaltender Lebensdauer komplexer Anlagen – und der Trend der Auslagerung von Dienstleistungen bewirken, dass der Drittanbietermarkt in der Ersatzteillogistik an Bedeutung gewinnt. Strategisch ausgerichtete Kooperationen zwischen Herstellern, Drittanbietern und Betreibern sind wichtig, um planungsintensive Prozesse nachhaltig zu optimieren. Unsicherheiten behindern jedoch die Bereitschaft, Allianzen einzugehen und sich gegenüber Innovationen in diesem Bereich zu öffnen. Durch eine qualitativ ausgerichtete Studie mit Akteuren des Drittanbietermarktes wurden die Relevanz aus der Literatur erarbeiteter Kooperationsmöglichkeiten erfasst und bestehende Unsicherheiten bzw. deren Ursache erforscht. Die Unsicherheit bezüglich verlässlicher Informationen erwies sich hier als zentraler Aspekt.
Stefan Drechsler, Bastien Bodenstein, Rainer Lasch
Erfolgsfaktoren zur zukünftigen Gestaltung resilienter Supply Chains – Konzeption eines Bezugsrahmens
Zusammenfassung
Ziel des vorliegenden Beitrages ist die Bestimmung von Erfolgsfaktoren und deren Wirkzusammenhängen, die zur zukünftigen Gestaltung resilienter Supply Chains beitragen. Im Rahmen einer systematischen Literaturanalyse wurden auf einer Datenbasis von 180 Publikationen 13 relevante Bezugsrahmen mit direktem Bezug zu insgesamt 34 verschiedenen Einflussfaktoren von Supply-Chain-Resilienz identifiziert. Aufgrund einer fehlenden Standardterminologie und eines mangelnden Verständnisses über Wirkzusammenhänge wird in der Literatur jedoch nicht deutlich, welche Erfolgsfaktoren eine bedeutende Rolle in der Gestaltung resilienter Supply Chains spielen. Mit dem hier entwickelten Bezugsrahmen soll dieses Defizit ausgeglichen werden, indem Erfolgsfaktoren anhand ihrer Wirkungszusammenhänge in einem logischen Ordnungsrahmen abgebildet werden. Durch seine inhaltliche Fülle stellt der konzeptionelle Bezugsrahmen ein provisorisches Erklärungsmodell dar, das als Grundlage für eine weitere empirische Überprüfung dienen kann.
Lukas Biedermann, Herbert Kotzab
Supply-Chain-Risiken in der Textilindustrie
Zusammenfassung
Die Textil- und Bekleidungsindustrie ist gekennzeichnet durch eine starke Abhängigkeit der einzelnen Produktionsschritte untereinander. Gleichzeitig stellen immer kürzere Kollektionsrhythmen sowie global verteilte Wertschöpfungspartner Risiken für die Unternehmen dar. Ziel dieses Beitrages ist die Identifikation von Risiken in diesem Kontext. Zur Erfassung aller relevanten Supply-Chain-Risiken wurden Experteninterviews durchgeführt. Dabei standen die Analyse der branchenspezifischen Struktur der Supply Chain sowie die Einbettung des Risikomanagements in den unternehmerischen Kontext an erster Stelle. Anschließend wurde ein Risikokatalog zusammengestellt. Erweitert wurde die erstellte Liste durch Berichte z.B. von Unternehmensberatungen und der Weltbank. Auf diese Weise konnten im Rahmen einer Branchenanalyse unternehmensinterne, supply-chain-interne, brancheninterne und globale Risiken aufgedeckt und in die genannten Kategorien eingeordnet werden, die für die Textilund Bekleidungsindustrie von besonderem Interesse sind.
Tessa Sarnow, Meike Schröder
Backmatter
Metadata
Title
Supply Management Research
Editors
Prof. Dr. Christoph Bode
Prof. Dr. Ronald Bogaschewsky
Prof. Dr. Michael Eßig
Prof. Dr. Rainer Lasch
Prof. Dr. Wolfgang Stölzle
Copyright Year
2019
Electronic ISBN
978-3-658-23818-6
Print ISBN
978-3-658-23817-9
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-23818-6