Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

9. Termine, Zeitpläne und Abläufe

Authors : Andreas Nachbagauer, Iris Schirl-Böck, Edgar Weiss

Published in: Unerwartete Herausforderungen in Projekten erfolgreich managen

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die zeitliche Dimension umfasst das Verständnis von Vergangenheit und Zukunft sowie die Konzeption von Zeitplänen und Fristen. Ebenso geht es um Geschwindigkeit und Zeitdruck, um Veränderung, Beschleunigung, Vorwegnahme der Zukunft und Fortschritt. Projekte als temporäre Organisationsform sind immer schon zeitlich gedacht: Konstitutiv für Projekte sind ein definierter Start und ein (zeitlich) definiertes Ende. Andererseits stellen unerwartete Erschütterungen immer auch einen Angriff auf die Zeitkonstruktion dar und durchbrechen Routinen. Beim Timing geht es um die Fragen nach dem richtigen Zeitpunkt für Entscheidungen und Handlungen sowie der richtigen Abfolge von Aktionen. Daher ist es sinnvoll, die Reaktion auf unerwartete Ereignisse in verschiedene Phasen zu unterteilen. Handlungsnotwendigkeiten entstehen entlang der Zeitachse von Vorbereitung, Beobachtung und Identifizierung, Analyse und Entscheidung, Bewältigung und Reflexion des Unerwarteten. Das Unerwartete kann nur im Zusammenwirken einer Vielzahl von projektbezogenen und organisatorischen Elementen positiv gemanagt werden: Gutes Management verknüpft die Kultur klarer Entscheidungsstrukturen und Verantwortlichkeiten mit einem hohen Maß an Flexibilität, offener Kommunikation und fehlerfreundlichen Kultur und hält ein einzigartiges Gleichgewicht von Struktur und Autonomie für jede Situation und jede Organisation.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Zur Einordnung haben wir uns vom von Oliver Mack und Michael Jungen entwickelten „Dreieck der Glaubensgegensätze“ (Triangle of Belief Polarities), das die Organisation als lebendes komplexes adaptives System begreift, inspirieren lassen [58].
 
Literature
9.
go back to reference Luhmann N (1984) Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main Luhmann N (1984) Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main
10.
go back to reference Luhmann N (1971) Die Knappheit der Zeit und die Vordringlichkeit des Befristeten. In: Luhmann N (Hrsg) Politische Planung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, S 143–164CrossRef Luhmann N (1971) Die Knappheit der Zeit und die Vordringlichkeit des Befristeten. In: Luhmann N (Hrsg) Politische Planung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, S 143–164CrossRef
11.
go back to reference Nowotny H (1989) Eigenzeit. Entstehung und Strukturierung eines Zeitgefühls. Suhrkamp, Frankfurt am Main Nowotny H (1989) Eigenzeit. Entstehung und Strukturierung eines Zeitgefühls. Suhrkamp, Frankfurt am Main
12.
go back to reference Schütz A (1932) Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt. Eine Einleitung in die verstehende Soziologie. Springer, WienCrossRef Schütz A (1932) Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt. Eine Einleitung in die verstehende Soziologie. Springer, WienCrossRef
14.
go back to reference Knorr-Cetina K (1999) Epistemic cultures. How the sciences make knowledge. Harvard University Press, Cambridge, MA Knorr-Cetina K (1999) Epistemic cultures. How the sciences make knowledge. Harvard University Press, Cambridge, MA
15.
go back to reference Gil N, Pinto JK (2018) Polycentric organizing and performance: a contingency model and evidence from megaproject planning in the UK. Res Policy 47(4):717CrossRef Gil N, Pinto JK (2018) Polycentric organizing and performance: a contingency model and evidence from megaproject planning in the UK. Res Policy 47(4):717CrossRef
18.
go back to reference Brunsson N (1989) The organization of hypocrisy. Talk, decisions and actions in organizations. Wiley, Chichester Brunsson N (1989) The organization of hypocrisy. Talk, decisions and actions in organizations. Wiley, Chichester
19.
go back to reference Flyvbjerg B (2012) Over budget, over time, over and over again: managing major projects. In: PWG M, Pinto JK, Söderlund J (Hrsg) The Oxford handbook of project management. Oxford University Press, Oxford, S 321–344 Flyvbjerg B (2012) Over budget, over time, over and over again: managing major projects. In: PWG M, Pinto JK, Söderlund J (Hrsg) The Oxford handbook of project management. Oxford University Press, Oxford, S 321–344
20.
go back to reference Flyvbjerg B (2017) Introduction: the iron law of megaproject management. In: Flyvbjerg B (Hrsg) The Oxford handbook of megaproject management. Oxford University Press, Oxford, S 1–18CrossRef Flyvbjerg B (2017) Introduction: the iron law of megaproject management. In: Flyvbjerg B (Hrsg) The Oxford handbook of megaproject management. Oxford University Press, Oxford, S 1–18CrossRef
22.
go back to reference Carroll L (1994) Alice im Wunderland. Insel, Frankfurt am Main Carroll L (1994) Alice im Wunderland. Insel, Frankfurt am Main
23.
go back to reference Sacks H, Schegloff EA, Jefferson G (1974) A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language 50(4):696–735CrossRef Sacks H, Schegloff EA, Jefferson G (1974) A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language 50(4):696–735CrossRef
24.
go back to reference Boin A, Brown C, Richardson JA (2019) Managing Hurricane Katrina. Lessons from a megacrisis. Louisiana State University Press, Baton Rouge Boin A, Brown C, Richardson JA (2019) Managing Hurricane Katrina. Lessons from a megacrisis. Louisiana State University Press, Baton Rouge
27.
go back to reference Barton MA, Sutcliffe KM (2010) Learning when to stop momentum. MIT Sloan Manag Rev 51(3):69–76 Barton MA, Sutcliffe KM (2010) Learning when to stop momentum. MIT Sloan Manag Rev 51(3):69–76
28.
go back to reference Perrow C (1984) Normal accidents. Living with high risk technologies. Basic Books, New York Perrow C (1984) Normal accidents. Living with high risk technologies. Basic Books, New York
31.
go back to reference Darkow P, Geiger D (2017) Managing for resilience: the emergence of coordinating practices in disaster relief operations. Paper presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen Darkow P, Geiger D (2017) Managing for resilience: the emergence of coordinating practices in disaster relief operations. Paper presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen
32.
go back to reference Nachbagauer A (2019) On the influence of project and organizational culture on managing turbulences in projects. Paper presented at the PMUni Workshop, November 28, 2019, Budapest Nachbagauer A (2019) On the influence of project and organizational culture on managing turbulences in projects. Paper presented at the PMUni Workshop, November 28, 2019, Budapest
34.
go back to reference Collingridge D (1992) The management of scale. Big organizations, big decisions, big mistakes. Routledge, London/New York Collingridge D (1992) The management of scale. Big organizations, big decisions, big mistakes. Routledge, London/New York
36.
go back to reference Haase A, Eberl P (2017) Towards a more differentiated view of organizational resilience. Looking at anticipation, recovery, and development. Paper presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen Haase A, Eberl P (2017) Towards a more differentiated view of organizational resilience. Looking at anticipation, recovery, and development. Paper presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen
37.
go back to reference Kayes DC (2015) Organizational resilience. How learning sustains organizations in crisis, disaster, and breakdown. Oxford University Press, OxfordCrossRef Kayes DC (2015) Organizational resilience. How learning sustains organizations in crisis, disaster, and breakdown. Oxford University Press, OxfordCrossRef
39.
go back to reference Bertolini L, Salet W (2007) Coping with complexity and uncertainty in mega projects: Linking strategic choices and operational decision making. Working paper series 2.7. Bartlett School of Planning, London Bertolini L, Salet W (2007) Coping with complexity and uncertainty in mega projects: Linking strategic choices and operational decision making. Working paper series 2.7. Bartlett School of Planning, London
40.
go back to reference Pellerin CJ (2009) How NASA builds teams. Mission critical soft skills for scientists, engineers, and project teams. Wiley, Hoboken Pellerin CJ (2009) How NASA builds teams. Mission critical soft skills for scientists, engineers, and project teams. Wiley, Hoboken
42.
go back to reference Sutcliffe KM, Christianson MK (2012) Managing the unexpected. In: Cameron KS, Spreitzer GM (Hrsg) The Oxford handbook of positive organizational scholarship. Oxford University Press, New York, S 843–854 Sutcliffe KM, Christianson MK (2012) Managing the unexpected. In: Cameron KS, Spreitzer GM (Hrsg) The Oxford handbook of positive organizational scholarship. Oxford University Press, New York, S 843–854
44.
go back to reference Littau P, Burcar Dunović I, Pau L, Mancini M, Irimia Dieguez A, Medina-Lopez C, Spang K, Travaglini A, Colombo R, Nahod M, Lukasiewicz A (2015) Managing stakeholders in megaprojects. The MS working group report, Leeds Littau P, Burcar Dunović I, Pau L, Mancini M, Irimia Dieguez A, Medina-Lopez C, Spang K, Travaglini A, Colombo R, Nahod M, Lukasiewicz A (2015) Managing stakeholders in megaprojects. The MS working group report, Leeds
45.
go back to reference Nachbagauer A (2018) When risk management is not enough: project managers experiences when confronted with the unexpected. In: Brătianu C, Pînzaru F, Viţelar A (Hrsg) Challenging the Status Quo in Management and Economics. Proceedings. Tritonic, Bucharest, S 1131–1142 Nachbagauer A (2018) When risk management is not enough: project managers experiences when confronted with the unexpected. In: Brătianu C, Pînzaru F, Viţelar A (Hrsg) Challenging the Status Quo in Management and Economics. Proceedings. Tritonic, Bucharest, S 1131–1142
46.
go back to reference Barton MA, Sutcliffe KM (2017) Contextual engagement as resilience-in-action: a study of expedition racing. Paper Presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen Barton MA, Sutcliffe KM (2017) Contextual engagement as resilience-in-action: a study of expedition racing. Paper Presented at the 33rd. EGOS Colloquium, Copenhagen
50.
go back to reference Eskerod P (2015) Projekt-Stakeholdermanagement im Internationalen Kontext. In: Nachbagauer A, Ortner G (Hrsg) Globale Projekte managen: neue Wege für die weltweite Projektarbeit. Symposion, Düsseldorf, S 145–154 Eskerod P (2015) Projekt-Stakeholdermanagement im Internationalen Kontext. In: Nachbagauer A, Ortner G (Hrsg) Globale Projekte managen: neue Wege für die weltweite Projektarbeit. Symposion, Düsseldorf, S 145–154
54.
go back to reference Madsen PM (2018) Organizational learning as realibility enhancement. In: Ramanujam R, Roberts KH (Hrsg) Organizing for reliability. A guide for research and practice. Stanford Business Books, Stanford, S 143–168CrossRef Madsen PM (2018) Organizational learning as realibility enhancement. In: Ramanujam R, Roberts KH (Hrsg) Organizing for reliability. A guide for research and practice. Stanford Business Books, Stanford, S 143–168CrossRef
57.
go back to reference Argyris C, Schön DA (1978) Organizational learning. A theory of action perspective. Addison-Wesley, Reading Argyris C, Schön DA (1978) Organizational learning. A theory of action perspective. Addison-Wesley, Reading
58.
go back to reference Mack OJ, Jungen M (2016) Program management in VUCA environments: theoretical and pragmatical thoughts on a systemic management of projects and programs. In: Mack OJ, Khare A, Krämer A, Burgartz T (Hrsg) Managing in a VUCA world. Springer, Cham/Heidelberg/New York/Dordrecht/London, S 41–57CrossRef Mack OJ, Jungen M (2016) Program management in VUCA environments: theoretical and pragmatical thoughts on a systemic management of projects and programs. In: Mack OJ, Khare A, Krämer A, Burgartz T (Hrsg) Managing in a VUCA world. Springer, Cham/Heidelberg/New York/Dordrecht/London, S 41–57CrossRef
Metadata
Title
Termine, Zeitpläne und Abläufe
Authors
Andreas Nachbagauer
Iris Schirl-Böck
Edgar Weiss
Copyright Year
2020
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-60944-6_9