Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Chapter

The Digital City: Using the Example of “Mönchengladbach on eBay”

Authors : Gerrit Heinemann, Stefan Wenzel

Published in: European Cities in Dynamic Competition

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

The digital revolution inevitably alters brick and mortar retailers. In particular, retail cities face enormous challenges. If they want to survive as a retail location, they have to improve their image and work on their appeal for digitally oriented customers. These cities need to digitalize their infrastructure. Local retailers must go online. Retail has to be reinvented to create new kinds of digital experiences. It needs to integrate digital commerce into the offline world. This process can be supported by most city councils. They should create more centrality for the city centers, especially in small and medium-sized towns. A city has to find its unique identity. It can build up attraction points for the city center as shopping location. This was the aim of the project “MG Retail.2020”, using Mönchengladbach as a pilot city. The study produced a joint master plan for local retailers, the municipal policy and also the real estate industry. Core result was the concept of “Mönchengladbach on eBay” as a regional marketplace. This platform serves as a model for other cities. It has already received nationwide and international attention. The “Digital City” initiative launched by the German Retail Federation (HDE) and eBay is another outcome of the project.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Ahlert D et al (2009) Handelsmanagement in der Textilwirtschaft. Einzelhandel und Wertschöpfungspartnerschaften. Deutscher Fachverlag, Frankfurt a. M. Ahlert D et al (2009) Handelsmanagement in der Textilwirtschaft. Einzelhandel und Wertschöpfungspartnerschaften. Deutscher Fachverlag, Frankfurt a. M.
go back to reference Beckmann RM, Föhrer M (2014) Experimenteller Wohnungs- und Städtebau (ExWoSt) Mögliche räumliche Auswirkungen von “Online-Shopping” auf Innenstädte, Stadtteil- und Ortszentren. Unpublished project proposal for the BBSR – Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (German Federal Institute for Research on Building, Urban Affairs and Spatial Development), Dortmund Beckmann RM, Föhrer M (2014) Experimenteller Wohnungs- und Städtebau (ExWoSt) Mögliche räumliche Auswirkungen von “Online-Shopping” auf Innenstädte, Stadtteil- und Ortszentren. Unpublished project proposal for the BBSR – Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (German Federal Institute for Research on Building, Urban Affairs and Spatial Development), Dortmund
go back to reference Brandeins (2015) Wehrt Euch! Oder ist es dafür zu spät? Streitgespräch zwischen Jochen Krisch und Gerrit Heinemann. Brandeins (4):62–67 Brandeins (2015) Wehrt Euch! Oder ist es dafür zu spät? Streitgespräch zwischen Jochen Krisch und Gerrit Heinemann. Brandeins (4):62–67
go back to reference CIMA (2009) Leerstandsproblematik in Klein- und Mittelstädten. CIMA Beratung + Management GmbH (internal presentation) CIMA (2009) Leerstandsproblematik in Klein- und Mittelstädten. CIMA Beratung + Management GmbH (internal presentation)
go back to reference eBay (2016) Quotes from participating retailers. Minutes of the interviews/discussions available on request from the author eBay (2016) Quotes from participating retailers. Minutes of the interviews/discussions available on request from the author
go back to reference eBay (2017) Lokal und digital. Chancen und Potenziale für den Einzelhandel. Impulse presentation at a HDE/eBay discussion forum in Berlin, 29 Mar 2017 (unpublished) eBay (2017) Lokal und digital. Chancen und Potenziale für den Einzelhandel. Impulse presentation at a HDE/eBay discussion forum in Berlin, 29 Mar 2017 (unpublished)
go back to reference eWeb Research Center (2016) Die Online-Zahlen 2015 (Internal study on the sales of online retailers in Germany). eWeb Research Center at Niederrhein University of Applied Sciences, Mönchengladbach eWeb Research Center (2016) Die Online-Zahlen 2015 (Internal study on the sales of online retailers in Germany). eWeb Research Center at Niederrhein University of Applied Sciences, Mönchengladbach
go back to reference FAZ (2014) Zukunft des Online-Handels liegt in den Nischen. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10 Nov 2014, no. 261:22 FAZ (2014) Zukunft des Online-Handels liegt in den Nischen. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10 Nov 2014, no. 261:22
go back to reference Heinemann G (2017) Der neue Online-Handel. Geschäftsmodell und Kanalexzellenz im Digital Commerce, 8th edn. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef Heinemann G (2017) Der neue Online-Handel. Geschäftsmodell und Kanalexzellenz im Digital Commerce, 8th edn. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef
go back to reference IfH Köln (2014) Handelsszenario 2020. Zwischen Online und Offline, Discount und Mehrwert. Jahrgang 2014. IfH-Köln Retail Consultants, Cologne IfH Köln (2014) Handelsszenario 2020. Zwischen Online und Offline, Discount und Mehrwert. Jahrgang 2014. IfH-Köln Retail Consultants, Cologne
go back to reference IfH Köln (2015) Stadt, Land, Handel 2020. IfH Köln Retail Consultants, Cologne IfH Köln (2015) Stadt, Land, Handel 2020. IfH Köln Retail Consultants, Cologne
go back to reference IHK Hannover (2010) Ladenleerstand in der IHK Region Hannover. Daten, Fakten und Gegenmaßnahmen. Hanover, IHK Hannover (unpublished study) IHK Hannover (2010) Ladenleerstand in der IHK Region Hannover. Daten, Fakten und Gegenmaßnahmen. Hanover, IHK Hannover (unpublished study)
go back to reference KPMG (2015) Consumer Barometer. Trends und Treiber im Sektor Consumer Markets. Thema Lokale Onlinemarktplätze (4) KPMG (2015) Consumer Barometer. Trends und Treiber im Sektor Consumer Markets. Thema Lokale Onlinemarktplätze (4)
go back to reference Zoll S, Marks S (2016) Mönchengladbach bei eBay. Wie Online-Marktplätze dem Handel helfen, den digitalen Wandel zu meistern. In: Heinemann G et al (eds) Digitale Transformation oder digitale Disruption? Vom Point-of-Sale zum Point-of-Decision im Digital Commerce. Springer Gabler, Wiesbaden Zoll S, Marks S (2016) Mönchengladbach bei eBay. Wie Online-Marktplätze dem Handel helfen, den digitalen Wandel zu meistern. In: Heinemann G et al (eds) Digitale Transformation oder digitale Disruption? Vom Point-of-Sale zum Point-of-Decision im Digital Commerce. Springer Gabler, Wiesbaden
Metadata
Title
The Digital City: Using the Example of “Mönchengladbach on eBay”
Authors
Gerrit Heinemann
Stefan Wenzel
Copyright Year
2018
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-56419-6_10