Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Chapter

Using Smartphones for Information Retrieval in Omnichannel Scenarios—Assessing the Effectiveness of Technological Triggers

Authors : Christian Zagel, Adelka Niels, Freimut Bodendorf

Published in: Advances in The Human Side of Service Engineering

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

The use of consumer-owned technologies increasingly gains importance while shopping in brick and mortar retail stores. This is especially important when considering young focus groups like the digital natives that have grown up with mobile devices as their primary means of entertainment. Nevertheless, little is known about the entry points into the omnichannel customer journey and which technologies and methods can be applied by a retailer to steer the user to the most appropriate information source. This paper investigates the effectiveness and attractiveness of different technological triggers, respectively entry points for information retrieval in a physical store environment by using consumer-owned smartphones. The results of a laboratory experiment conducted amongst 191 participants are presented and transferred into recommendations for action. As an implication for future research a concept is presented that intends to reveal the influence of computer-related attribution styles towards the willingness of using different trigger technologies like QR codes or NFC.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference Heinemann, G.: SoLoMo—Always-on im Handel. Die soziale, lokale und mobile Zukunft des Shopping. Gabler, Wiesbaden (2014) Heinemann, G.: SoLoMo—Always-on im Handel. Die soziale, lokale und mobile Zukunft des Shopping. Gabler, Wiesbaden (2014)
3.
go back to reference Boersma, T.: Warum Web-Exzellenz Schlüsselthema für erfolgreiche Händler ist. In: Heinemann, G., Haug, A. (eds.) Web-Exzellenz im E-Commerce, pp. 21–41. Gabler, Wiesbaden (2010)CrossRef Boersma, T.: Warum Web-Exzellenz Schlüsselthema für erfolgreiche Händler ist. In: Heinemann, G., Haug, A. (eds.) Web-Exzellenz im E-Commerce, pp. 21–41. Gabler, Wiesbaden (2010)CrossRef
4.
go back to reference Schröder, H., Bohlmann, A., Witek, M., Zaharia, S.: Informieren und Kaufen bei Multichannel-Retailern—empirische Untersuchungen zum Verhalten der Endkunden. In: Dialogmarketing Perspektiven 2010/2011. Gabler, Wiesbaden, 149–176 (2011) Schröder, H., Bohlmann, A., Witek, M., Zaharia, S.: Informieren und Kaufen bei Multichannel-Retailern—empirische Untersuchungen zum Verhalten der Endkunden. In: Dialogmarketing Perspektiven 2010/2011. Gabler, Wiesbaden, 149–176 (2011)
5.
7.
go back to reference Mahrdt, N.: Shopping Environments 3.0. Die Customer Journey im Zeitalter mobiler, digitaler und sozialer Mediennutzung. Hg. v. Mahrdt, N. (ed.) Media Economics Institut, Köln (2014) Mahrdt, N.: Shopping Environments 3.0. Die Customer Journey im Zeitalter mobiler, digitaler und sozialer Mediennutzung. Hg. v. Mahrdt, N. (ed.) Media Economics Institut, Köln (2014)
9.
go back to reference Stadler, N.: Mobile tagging im Marketing Ein Überblickswerk mit Schwerpunkten Near-field-communication (NFC) und QR-Code. AVM, Münbchen (2010) Stadler, N.: Mobile tagging im Marketing Ein Überblickswerk mit Schwerpunkten Near-field-communication (NFC) und QR-Code. AVM, Münbchen (2010)
10.
go back to reference Seock, Y.-K., Bailey, L.R.: The influence of college students’ shopping orientations and gender differences on online information searches and purchase behaviors. Int. J. Consum. Stud. 32(2), 113–121 (2008)CrossRef Seock, Y.-K., Bailey, L.R.: The influence of college students’ shopping orientations and gender differences on online information searches and purchase behaviors. Int. J. Consum. Stud. 32(2), 113–121 (2008)CrossRef
11.
go back to reference Bae, S., Lam, E.T., Jackson, E.N.: Development of the purchaser style inventory for sport products (PSISP). Int. J. Sport Manag. 10(2), 151–168 (2009) Bae, S., Lam, E.T., Jackson, E.N.: Development of the purchaser style inventory for sport products (PSISP). Int. J. Sport Manag. 10(2), 151–168 (2009)
12.
go back to reference Bae, S., Miller, J.: Consumer decision-making styles for sport apparel: gender comparisons between college consumers. J. Res. 4(1), 40–45 (2009) Bae, S., Miller, J.: Consumer decision-making styles for sport apparel: gender comparisons between college consumers. J. Res. 4(1), 40–45 (2009)
13.
go back to reference Broeckelmann, P.: Konsumentenentscheidungen im Mobile Commerce. Eine empirische Untersuchung des Einflusses von mobilen Services auf das Kaufverhalten. 1st edn., Gabler, Wiesbaden Broeckelmann, P.: Konsumentenentscheidungen im Mobile Commerce. Eine empirische Untersuchung des Einflusses von mobilen Services auf das Kaufverhalten. 1st edn., Gabler, Wiesbaden
14.
go back to reference Ebling, M., Ramon, C.: Bar codes everywhere you look. IEEE Pervasive Comput. 9(2), 4–5 Ebling, M., Ramon, C.: Bar codes everywhere you look. IEEE Pervasive Comput. 9(2), 4–5
15.
go back to reference Stone, P.G.: City shoppers and urban identification: observations on the social psychology of city life. Am. J. Soc. 60(1), 36–45 (1954)CrossRef Stone, P.G.: City shoppers and urban identification: observations on the social psychology of city life. Am. J. Soc. 60(1), 36–45 (1954)CrossRef
16.
go back to reference Ahlert, D., Evanschitzky, H., Thesing, M.: Kundentypologie in der Multikanalwelt—Ergebnisse einer online- und offline-Befragung. Institut für Handelsmanagement und Netzwerkmarketing, Münster (2006) Ahlert, D., Evanschitzky, H., Thesing, M.: Kundentypologie in der Multikanalwelt—Ergebnisse einer online- und offline-Befragung. Institut für Handelsmanagement und Netzwerkmarketing, Münster (2006)
17.
go back to reference Försterling, F.: Attribution: An Introduction to Theories, Research and Applications. Psychology Press, Hove (2001) Försterling, F.: Attribution: An Introduction to Theories, Research and Applications. Psychology Press, Hove (2001)
18.
go back to reference Weiner, B.: An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychol. Rev. 92(4), 548–573 (1985)CrossRef Weiner, B.: An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychol. Rev. 92(4), 548–573 (1985)CrossRef
19.
go back to reference Weber, H., Rammsayer, T.: Differentielle Psychologie—Persönlichkeitsforschung. Hofrefe Verlag, Göttingen (2012) Weber, H., Rammsayer, T.: Differentielle Psychologie—Persönlichkeitsforschung. Hofrefe Verlag, Göttingen (2012)
20.
go back to reference Niels, A., Janneck, M.: Computer-related attribution styles: typology and data collection methods. In: INTERACT 2015, Part II, pp. 274–291 (2015) Niels, A., Janneck, M.: Computer-related attribution styles: typology and data collection methods. In: INTERACT 2015, Part II, pp. 274–291 (2015)
Metadata
Title
Using Smartphones for Information Retrieval in Omnichannel Scenarios—Assessing the Effectiveness of Technological Triggers
Authors
Christian Zagel
Adelka Niels
Freimut Bodendorf
Copyright Year
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-41947-3_15

Premium Partner