Skip to main content
main-content
Top

Hint

Swipe to navigate through the articles of this issue

Published in: Marketing Review St. Gallen 1/2015

01-03-2015 | Schwerpunkt

Vom Produkthersteller zum Serviceanbieter — Geschäftsmodelle der Servicetransformation

Authors: Prof. Dr. Manfred Bruhn, M. Sc. Michael Hepp, Prof. Dr. Karsten Hadwich

Published in: Marketing Review St. Gallen | Issue 1/2015

Login to get access
share
SHARE

Auszug

Für einen nachhaltigen Erfolg von Produktherstellern ist die Transformation zum Serviceanbieter in den meisten Fällen ein unerlässlicher Schritt. Der innovative Geschäftsmodellansatz der Servicetransformation ermöglicht, diesen Prozess grundlegend zu modellieren, verfügbare strategische Entwicklungsfelder aufzuzeigen und bietet die Grundlage für zielgerichtete Managementimplikationen. …
Literature
go back to reference Anderson, E. T. (2002): Sharing the wealth: When should firms treat customers as partners?, in: Journal of Management Science, 48, 8, S. 955–971. CrossRef Anderson, E. T. (2002): Sharing the wealth: When should firms treat customers as partners?, in: Journal of Management Science, 48, 8, S. 955–971. CrossRef
go back to reference Baines, T. S./Lightfoot, H. W./Benedettini, O./Kay, J. M. (2009): The servitization of manufacturing: A review of literature and reflection on future challenges, in: Journal of Manufacturing Technology Management, 20, 5, S. 547–567. CrossRef Baines, T. S./Lightfoot, H. W./Benedettini, O./Kay, J. M. (2009): The servitization of manufacturing: A review of literature and reflection on future challenges, in: Journal of Manufacturing Technology Management, 20, 5, S. 547–567. CrossRef
go back to reference Brax, S. (2005): A manufacturer becoming service provider — challenges and a paradox, in: Journal of Managing Service Quality, 15, 2, S. 142–155. CrossRef Brax, S. (2005): A manufacturer becoming service provider — challenges and a paradox, in: Journal of Managing Service Quality, 15, 2, S. 142–155. CrossRef
go back to reference Brax, S./Visintin, F. (2013): Metamodeling Servitization:conceptualizations of transition, in: Spring_Servitization_Conference, S. 183–188. Brax, S./Visintin, F. (2013): Metamodeling Servitization:conceptualizations of transition, in: Spring_Servitization_Conference, S. 183–188.
go back to reference Engelhardt, W. H./Kleinaltenkamp, M./Reckenfelderbäumer, M. (1992): Dienstleistungen als Absatzobjekt, in: Arbeitsbericht Nr. 52 des Instituts für Unternehmensführung und Unternehmensforschung Engelhardt, W. H./Kleinaltenkamp, M./Reckenfelderbäumer, M. (1992): Dienstleistungen als Absatzobjekt, in: Arbeitsbericht Nr. 52 des Instituts für Unternehmensführung und Unternehmensforschung
go back to reference Gebauer, H./Fleisch, E./Friesli, T. (2006): Overcoming the Service Paradox in Manufacturing Companies, in: European Management Journal, 23, 1, S. 14–26. CrossRef Gebauer, H./Fleisch, E./Friesli, T. (2006): Overcoming the Service Paradox in Manufacturing Companies, in: European Management Journal, 23, 1, S. 14–26. CrossRef
go back to reference Gebauer, H./Krempl, R./Fleisch, E. (2008): Service development in traditional product manufacturing companies, in: European Journal of Innovation Management, 11, 2, S. 219–240. CrossRef Gebauer, H./Krempl, R./Fleisch, E. (2008): Service development in traditional product manufacturing companies, in: European Journal of Innovation Management, 11, 2, S. 219–240. CrossRef
go back to reference Gebauer, H. (2014): Eine bibliometrische Analyse des Forschungsstandes und der zukünftigen Forschungsfragen für die Transformation vom Produzenten zum Dienstleister, in: Die Unternehmung, 68, 4, S. 229–249. CrossRef Gebauer, H. (2014): Eine bibliometrische Analyse des Forschungsstandes und der zukünftigen Forschungsfragen für die Transformation vom Produzenten zum Dienstleister, in: Die Unternehmung, 68, 4, S. 229–249. CrossRef
go back to reference Kotler, P. (2003): Marketing Management, 11. Aufl., New York. Kotler, P. (2003): Marketing Management, 11. Aufl., New York.
go back to reference Lusch, R. F./Vargo S. L. (2008): From goods to service(s): Divergences and conver gences of logics, in: Industrial Marketing Management, 37, 3, S. 254–259. CrossRef Lusch, R. F./Vargo S. L. (2008): From goods to service(s): Divergences and conver gences of logics, in: Industrial Marketing Management, 37, 3, S. 254–259. CrossRef
go back to reference Malleret, V. (2006): Value creation through service offers, in: European Management Journal, 24, 1, S. 106–116. CrossRef Malleret, V. (2006): Value creation through service offers, in: European Management Journal, 24, 1, S. 106–116. CrossRef
go back to reference Mathieu, V. (2001): Product services: from a service supporting the product to a service supporting the client, in: Journal of Business & Industrial Marketing, 16, 1, S. 39–58. CrossRef Mathieu, V. (2001): Product services: from a service supporting the product to a service supporting the client, in: Journal of Business & Industrial Marketing, 16, 1, S. 39–58. CrossRef
go back to reference Meffert, H. (1993): Marktorientierte Führung von Dienstleistungsunternehmen: neuere Entwicklungen, in: Theorie und Praxis, Arbeitspapier Nr. 78 der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e. V. Meffert, H. (1993): Marktorientierte Führung von Dienstleistungsunternehmen: neuere Entwicklungen, in: Theorie und Praxis, Arbeitspapier Nr. 78 der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Marketing und Unternehmensführung e. V.
go back to reference Mercedes Benz (2014): Mecedes Benz Komplettservice, http://​www.​mercedes-benz.​de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/van/home/services_accessories/charterway/charterway_service/service_transporter/full_service.html, Abruf 26.10.2014. Mercedes Benz (2014): Mecedes Benz Komplettservice, http://​www.​mercedes-benz.​de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/van/home/services_accessories/charterway/charterway_service/service_transporter/full_service.html, Abruf 26.10.2014.
go back to reference Neely, A. D. (2007): The Servitization of Manufacturing, 14th European Operations Management Association Conference, Ankara, Turkey. Neely, A. D. (2007): The Servitization of Manufacturing, 14th European Operations Management Association Conference, Ankara, Turkey.
go back to reference Oliva, R./Kallenberg, R. (2003): Managing the transition from products to services, in: International Journal of Service Industry Management, 14, 2, S. 160–172. CrossRef Oliva, R./Kallenberg, R. (2003): Managing the transition from products to services, in: International Journal of Service Industry Management, 14, 2, S. 160–172. CrossRef
go back to reference Penttinen, E./Palmer J. (2007): Improving firm positioning through enhanced offerings and buyer-seller relationships, in: Journal of Industrial Marketing Management, 36, 5, S. 552–564. CrossRef Penttinen, E./Palmer J. (2007): Improving firm positioning through enhanced offerings and buyer-seller relationships, in: Journal of Industrial Marketing Management, 36, 5, S. 552–564. CrossRef
go back to reference Sawhney, M./Balasubramanian, S./Krishnan V. V. (2004): Creating Growth with Services, in: MIT Sloan Management Review, 45, 12, S. 34–43. Sawhney, M./Balasubramanian, S./Krishnan V. V. (2004): Creating Growth with Services, in: MIT Sloan Management Review, 45, 12, S. 34–43.
go back to reference Tukker, A. (2004): Eight Types of Product-Service System Eight Ways to Sustainability Experiences from Suspronet, in Journal of Business Strategy and the Environment, 13, 4, S. 246–260. CrossRef Tukker, A. (2004): Eight Types of Product-Service System Eight Ways to Sustainability Experiences from Suspronet, in Journal of Business Strategy and the Environment, 13, 4, S. 246–260. CrossRef
go back to reference Vandermerwe, S./Rada, J. (1988): Servitization of Business: Adding Value by Adding Services, in: European Management Service Journal, 6, 4, S. 314–324. CrossRef Vandermerwe, S./Rada, J. (1988): Servitization of Business: Adding Value by Adding Services, in: European Management Service Journal, 6, 4, S. 314–324. CrossRef
Metadata
Title
Vom Produkthersteller zum Serviceanbieter — Geschäftsmodelle der Servicetransformation
Authors
Prof. Dr. Manfred Bruhn
M. Sc. Michael Hepp
Prof. Dr. Karsten Hadwich
Publication date
01-03-2015
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
Marketing Review St. Gallen / Issue 1/2015
Print ISSN: 1865-6544
Electronic ISSN: 1865-7516
DOI
https://doi.org/10.1007/s11621-015-0510-z