Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Chapter

6. Von der Hand in den Kopf in die Stadt – Konzept für eine Plattform zur partizipativen und nachhaltigen Gestaltung von Lebensräumen

Authors : Susanne Robra-Bissantz, Pascal Abel, Linda Eckardt, Felix Becker

Published in: Smart City

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Von der Hand in den Kopf in die Stadt: So beteiligen sich zukünftig Bürger an der Gestaltung ihrer Stadt oder ihres Quartiers. Dies gelingt über eine IT-gestützte Plattform, die in einer Kombination von virtuellen und Vor-Ort-Aktivitäten jeweils fundiert ausgestaltete Interaktionsmöglichkeiten – sogenannte Kooperationsmechanismen – anbietet. Was vorher in dem Projekt „Sandkasten – selfmade campus“ an der Technischen Universität Braunschweig erprobt wurde, soll nun auf die Smart City transferiert werden. Hand-Kopf-Stadt lässt Bürger selbst Hand anlegen, fördert durch gezielte Informationen das Wissen der Bürger über Möglichkeiten der Lebensraumgestaltung (Kopf) und trägt so zu einer nachhaltigen Gestaltung der Stadt bei. Die praktischen Erfahrungen für Hand-Kopf-Stadt, die im Sandkasten-Projekt gesammelt wurden, werden hier mit theoretischen Grundlagen der Bürgerpartizipation angereichert.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Abel P (2016) Selbstverantwortliche Gestaltung des Lebensraumes Universität mit institutioneller Unterstützung: Beschreibung, Evaluation und konzeptionelle Weiterentwicklung des Sandkasten – selfmade campus. Masterarbeit, Technische Universität Braunschweig, Institut für Wirtschaftsinformatik Abel P (2016) Selbstverantwortliche Gestaltung des Lebensraumes Universität mit institutioneller Unterstützung: Beschreibung, Evaluation und konzeptionelle Weiterentwicklung des Sandkasten – selfmade campus. Masterarbeit, Technische Universität Braunschweig, Institut für Wirtschaftsinformatik
go back to reference Arnett DB, German SD, Hunt SD (2003) The identity salience model of relationship marketing success: the case of nonprofit marketing. J Market 67(2):89–105. doi:10.1509/jmkg.67.2.89.18614. Zugegriffen am 26.10.2016 Arnett DB, German SD, Hunt SD (2003) The identity salience model of relationship marketing success: the case of nonprofit marketing. J Market 67(2):89–105. doi:10.1509/jmkg.67.2.89.18614. Zugegriffen am 26.10.2016
go back to reference Axelrod RM (1984) The evolution of cooperation. Basic Books, New YorkMATH Axelrod RM (1984) The evolution of cooperation. Basic Books, New YorkMATH
go back to reference Becker F (1990) Anreizsysteme für Führungskräfte. Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart Becker F (1990) Anreizsysteme für Führungskräfte. Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart
go back to reference Brun E, Saetre AS (2008) Ambiguity reduction in new product development projects. Int J Innov Manag 12:573–596CrossRef Brun E, Saetre AS (2008) Ambiguity reduction in new product development projects. Int J Innov Manag 12:573–596CrossRef
go back to reference Chen Y, Li SX (2009) Group identity and social preferences. Am Econ Rev 99(1):431–457. doi:10.1257/aer.99.1.431. Zugegriffen am 26.10.16 Chen Y, Li SX (2009) Group identity and social preferences. Am Econ Rev 99(1):431–457. doi:10.1257/aer.99.1.431. Zugegriffen am 26.10.16
go back to reference Chesbrough HW (2003) The era of open innovation. MIT Sloan Manag Rev 44:35–42 Chesbrough HW (2003) The era of open innovation. MIT Sloan Manag Rev 44:35–42
go back to reference Clary EG, Snyder M (1999) The motivations to volunteer: theoretical and practical considerations. Current directions in psychological science 8(5):156–159. doi:10.1111/1467-8721.00037. Zugegriffen am 26.10.16 Clary EG, Snyder M (1999) The motivations to volunteer: theoretical and practical considerations. Current directions in psychological science 8(5):156–159. doi:10.1111/1467-8721.00037. Zugegriffen am 26.10.16
go back to reference Cronk M (2012) Using gamification to increase student engagement and participation in class discussion. In: Amiel T, Wilson B (Hrsg) Proceedings of EdMedia: world conference on educational media and technology 2012. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Waynesville, NC, USA, S 311–315 Cronk M (2012) Using gamification to increase student engagement and participation in class discussion. In: Amiel T, Wilson B (Hrsg) Proceedings of EdMedia: world conference on educational media and technology 2012. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Waynesville, NC, USA, S 311–315
go back to reference Deci EL, Ryan RM (2000) The „what“ and „why“ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychol Inq 11(4):227–268. doi:10.1207/S15327965PLI1104_01. Zugegriffen am 26.10.2016 Deci EL, Ryan RM (2000) The „what“ and „why“ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychol Inq 11(4):227–268. doi:10.1207/S15327965PLI1104_01. Zugegriffen am 26.10.2016
go back to reference Franck E, Jungwirth C (2003) Reconciling investors and donators – the governance structure of open source. J Manag Gov 7(4):401–421CrossRef Franck E, Jungwirth C (2003) Reconciling investors and donators – the governance structure of open source. J Manag Gov 7(4):401–421CrossRef
go back to reference Franke N, von Hippel E (2003) Satisfying heterogeneous user needs via innovation tool-kits: the case of Apache security software. MIT Sloan School Working Paper #4341-02, Cambridge, MA Franke N, von Hippel E (2003) Satisfying heterogeneous user needs via innovation tool-kits: the case of Apache security software. MIT Sloan School Working Paper #4341-02, Cambridge, MA
go back to reference Gehl J (2010) Cities for people. Island Press, Washington, DC Gehl J (2010) Cities for people. Island Press, Washington, DC
go back to reference Gürhan-Canli Z (2003) The effect of expected variability of product quality and attribute uniqueness on family brand evaluations. J Consum Res 30(1):105–114. doi:10.1086/374695. Zugegriffen am 26.10.16 Gürhan-Canli Z (2003) The effect of expected variability of product quality and attribute uniqueness on family brand evaluations. J Consum Res 30(1):105–114. doi:10.1086/374695. Zugegriffen am 26.10.16
go back to reference Hackert B (1999) Kooperation in Arbeitsgruppen: Bausteine einer ökonomischen Analyse, Bd 8, Personal organisation management. Erich Schmidt Verlag, Berlin, S 181 ff Hackert B (1999) Kooperation in Arbeitsgruppen: Bausteine einer ökonomischen Analyse, Bd 8, Personal organisation management. Erich Schmidt Verlag, Berlin, S 181 ff
go back to reference Haring K (2002) Technical identity in the age of electronics. History of Science Department, Harvard University, Cambridge, MA Haring K (2002) Technical identity in the age of electronics. History of Science Department, Harvard University, Cambridge, MA
go back to reference Heinemann G (2011) Cross-Channel-Management. Integrationserfordernisse im Multi-Channel-Handel. Gabler Verlag Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden Heinemann G (2011) Cross-Channel-Management. Integrationserfordernisse im Multi-Channel-Handel. Gabler Verlag Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden
go back to reference Hertel G, Niedner S, Herrmann S (2003) Motivation of software developers in open source projects: an internet-based survey of contributors to the Linux kernel. Res Policy 32:1159–1177CrossRef Hertel G, Niedner S, Herrmann S (2003) Motivation of software developers in open source projects: an internet-based survey of contributors to the Linux kernel. Res Policy 32:1159–1177CrossRef
go back to reference Hofmann S (2013) Atmosphäre als partizipative Entwurfsstrategie. Technische Universität Berlin, Selbstverlag, Berlin Hofmann S (2013) Atmosphäre als partizipative Entwurfsstrategie. Technische Universität Berlin, Selbstverlag, Berlin
go back to reference Jörgensen JH, Bergenholtz C, Goduscheit RC, Rasmussen ES (2011) Managing inter-firm collaboration in the fuzzy front-end: structure as a two-edge sword. Int J Innov Manag 15:145–163CrossRef Jörgensen JH, Bergenholtz C, Goduscheit RC, Rasmussen ES (2011) Managing inter-firm collaboration in the fuzzy front-end: structure as a two-edge sword. Int J Innov Manag 15:145–163CrossRef
go back to reference Kollock P (1998) Social dilemmas: the anatomy of cooperation. Annu Rev Sociol 24(1):183–214. doi:10.1146/annurev.soc.24.1.183. Zugegriffen am 26.10.2016 Kollock P (1998) Social dilemmas: the anatomy of cooperation. Annu Rev Sociol 24(1):183–214. doi:10.1146/annurev.soc.24.1.183. Zugegriffen am 26.10.2016
go back to reference Lattemann C, Robra-Bissantz S (2016) Customer-oriented strategies and gamification – the example of open customer innovation. In: Gamification. Using game elements in serious contexts. Springer International Publishing (im Veröffentlichungsprozess), Berlin & Heidelberg Lattemann C, Robra-Bissantz S (2016) Customer-oriented strategies and gamification – the example of open customer innovation. In: Gamification. Using game elements in serious contexts. Springer International Publishing (im Veröffentlichungsprozess), Berlin & Heidelberg
go back to reference Miller DW, Marks LJ (1992) Mental imagery and sound effects in radio commercials. J Advert 21(4):83–93. doi:10.1080/00913367.1992.10673388. Zugegriffen am 26.10.2016 Miller DW, Marks LJ (1992) Mental imagery and sound effects in radio commercials. J Advert 21(4):83–93. doi:10.1080/00913367.1992.10673388. Zugegriffen am 26.10.2016
go back to reference Nambisan S (2002) Designing virtual customer environments for new product development: toward a theory. Acad Manage Rev 27:392–413 Nambisan S (2002) Designing virtual customer environments for new product development: toward a theory. Acad Manage Rev 27:392–413
go back to reference Neyer AK, Bullinger AC, Moeslein KM (2009) Integrating inside and outside innovators: a sociotechnical systems perspective. R&D Manag 39:410–419CrossRef Neyer AK, Bullinger AC, Moeslein KM (2009) Integrating inside and outside innovators: a sociotechnical systems perspective. R&D Manag 39:410–419CrossRef
go back to reference O’Reilly T (2000) Open source: the model for collaboration in the age of the internet. In: Computers, freedom and privacy, Toronto O’Reilly T (2000) Open source: the model for collaboration in the age of the internet. In: Computers, freedom and privacy, Toronto
go back to reference Priester JR et al (2004) The A 2 SC 2 model: the influence of attitudes and attitude strength on consideration and choice. J Consum Res 30(4):574–587. doi:10.1086/380290. Zugegriffen am 26.10.2016 Priester JR et al (2004) The A 2 SC 2 model: the influence of attitudes and attitude strength on consideration and choice. J Consum Res 30(4):574–587. doi:10.1086/380290. Zugegriffen am 26.10.2016
go back to reference Robra-Bissantz S, Lattemann C (2005) Customer integration und customer governance – Neue Konzepte für die Anbieter-Kunden-Beziehung im B2C-E-Business. Presented at the GeNeMe, Dresden, S 25–38 Robra-Bissantz S, Lattemann C (2005) Customer integration und customer governance – Neue Konzepte für die Anbieter-Kunden-Beziehung im B2C-E-Business. Presented at the GeNeMe, Dresden, S 25–38
go back to reference Shipton H, West MA, Dawson JF, Birdi K, Patterson M (2006) HRM as a predictor of innovation. Hum Resour Manag J 16(1):3–27CrossRef Shipton H, West MA, Dawson JF, Birdi K, Patterson M (2006) HRM as a predictor of innovation. Hum Resour Manag J 16(1):3–27CrossRef
go back to reference Sonnenburg S (2007) Kooperative Kreativität. Theoretische Basisentwürfe und organisationale Erfolgsfaktoren. Springer Verlag, Berlin Sonnenburg S (2007) Kooperative Kreativität. Theoretische Basisentwürfe und organisationale Erfolgsfaktoren. Springer Verlag, Berlin
go back to reference Torvalds L (1998) First Monday interview with Linus Torvalds: what motivates free-software developers? First Monday 3(3) Torvalds L (1998) First Monday interview with Linus Torvalds: what motivates free-software developers? First Monday 3(3)
go back to reference Tsai W (2001) Knowledge transfer in intraorganizational networks: effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance. Acad Manag J 44(5):996–1004CrossRef Tsai W (2001) Knowledge transfer in intraorganizational networks: effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance. Acad Manag J 44(5):996–1004CrossRef
go back to reference Wates N (2014) The community planning handbook: how people can shape their cities, towns & villages in any part of the world. Routledge, London Wates N (2014) The community planning handbook: how people can shape their cities, towns & villages in any part of the world. Routledge, London
go back to reference Wilk M, Sahler B (2014) Strategische Einbindung: Von Mediatoren, Schlichtungen, runden Tischen… und wie Protestbewegungen manipuliert werden. Edition AV, Lich, Deutschland Wilk M, Sahler B (2014) Strategische Einbindung: Von Mediatoren, Schlichtungen, runden Tischen… und wie Protestbewegungen manipuliert werden. Edition AV, Lich, Deutschland
go back to reference Wynn DE (2003) Organizational structure of open source projects: a life cycle approach. In: Abstract for 7th Annual Conference of the Southern Association for Information Systems, Georgia Wynn DE (2003) Organizational structure of open source projects: a life cycle approach. In: Abstract for 7th Annual Conference of the Southern Association for Information Systems, Georgia
go back to reference Ye Y, Kishida K (2003) Toward an understanding of the motivation open source software developers. In: Proceedings of the 25th international conference on software engineering, Portland Ye Y, Kishida K (2003) Toward an understanding of the motivation open source software developers. In: Proceedings of the 25th international conference on software engineering, Portland
Metadata
Title
Von der Hand in den Kopf in die Stadt – Konzept für eine Plattform zur partizipativen und nachhaltigen Gestaltung von Lebensräumen
Authors
Susanne Robra-Bissantz
Pascal Abel
Linda Eckardt
Felix Becker
Copyright Year
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-15617-6_6

Premium Partner