Skip to main content
Top
Published in: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik 4/2018

08-05-2018 | Einführung

Wissen 4.0 – Wissensmanagement im digitalen Wandel

Authors: Klaus North, Ronald Maier

Published in: HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik | Issue 4/2018

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Der Beitrag gibt einen grundlegenden Einblick in die Veränderungen des Wissensmanagements im Zeitalter der Digitalisierung. Aus historischer Perspektive wird die Entwicklung zur „Wissensgesellschaft 4.0“ dargestellt und aufgezeigt, was dies für das zukünftige Wissensmanagement bedeutet. Mit dem Modell der Wissenstreppe 4.0 werden systematisch die Stufen der Wertschöpfung mittels Daten, Informationen und Wissen unter Nutzung digitaler Technologien beschrieben. Der Beitrag identifiziert sieben Aufgaben des strategischen und operativen Wissensmanagements und schließt mit einem Ausblick auf die Zukunft des Wissensmanagements in lernenden Organisationen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Show more products
Literature
go back to reference Adolf M, Stehr N (2016) Knowledge: is knowledge power? Routledge, Abingdon, Oxon, New York Adolf M, Stehr N (2016) Knowledge: is knowledge power? Routledge, Abingdon, Oxon, New York
go back to reference Alavi M, Leidner DE (2001) Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Q 25(1):107–136CrossRef Alavi M, Leidner DE (2001) Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MIS Q 25(1):107–136CrossRef
go back to reference Bateson G (1983) Ökologie des Geistes, 2. Aufl. Suhrkamp, Frankfurt a. M. Bateson G (1983) Ökologie des Geistes, 2. Aufl. Suhrkamp, Frankfurt a. M.
go back to reference Bittner EAC, Leimeister JM (2014) Creating shared understanding in heterogeneous work groups: why it matters and how to achieve it. J Manag Inf Syst 31(1):111–144CrossRef Bittner EAC, Leimeister JM (2014) Creating shared understanding in heterogeneous work groups: why it matters and how to achieve it. J Manag Inf Syst 31(1):111–144CrossRef
go back to reference BMAS (2015) Re-imagining work green paper: Work 4.0 BMAS (2015) Re-imagining work green paper: Work 4.0
go back to reference Bosch (2013) On the way to enterprise 2.0 with Bosch connect. EFQM Good Practice Competition 2013. Bosch (2013) On the way to enterprise 2.0 with Bosch connect. EFQM Good Practice Competition 2013.
go back to reference Boudreau KJ, Lakhani KR (2013) Using the crowd as an innovation partner. Harv Bus Rev 91(4):60–69, 140 Boudreau KJ, Lakhani KR (2013) Using the crowd as an innovation partner. Harv Bus Rev 91(4):60–69, 140
go back to reference Brofessio (2017) Berufliche Professionalität im produzierenden Gewerbe – Herausforderungen und Chancen betrieblicher Weiterbildung in digitalisierten Arbeitswelten. Handreichung zur Abschlusstagung am 20.09.2017 (www.brofessio.de) Brofessio (2017) Berufliche Professionalität im produzierenden Gewerbe – Herausforderungen und Chancen betrieblicher Weiterbildung in digitalisierten Arbeitswelten. Handreichung zur Abschlusstagung am 20.09.2017 (www.​brofessio.​de)
go back to reference Burke P (2000) A social history of knowledge: from Gutenberg to Diderot. Polity Press, Cambridge Burke P (2000) A social history of knowledge: from Gutenberg to Diderot. Polity Press, Cambridge
go back to reference Chesbrough HW (2006) The era of open innovation. Manag Innov Chang 127(3):34–41 Chesbrough HW (2006) The era of open innovation. Manag Innov Chang 127(3):34–41
go back to reference Davenport TH, Kirby J (2016) Only humans need apply: winners and losers in the age of smart machines. HarperBusiness, New York Davenport TH, Kirby J (2016) Only humans need apply: winners and losers in the age of smart machines. HarperBusiness, New York
go back to reference Le Dinh T, Nomo TS, Ayayi A (2015) Towards a cyberinfrastructure for social science research collaboration: the service science approach. International Conference on Exploring Services Science, Porto. Springer, Berlin, Heidelberg Le Dinh T, Nomo TS, Ayayi A (2015) Towards a cyberinfrastructure for social science research collaboration: the service science approach. International Conference on Exploring Services Science, Porto. Springer, Berlin, Heidelberg
go back to reference Domingos P (2015) The master algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world. Basic Books, New York Domingos P (2015) The master algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world. Basic Books, New York
go back to reference EFI (2016) Geschäftsmodelle der digitalen Wirtschaft. Gutachten 2016 EFI (2016) Geschäftsmodelle der digitalen Wirtschaft. Gutachten 2016
go back to reference Flanders J, Muñoz T (2012) An introduction to humanities data curation. In: DH Curation Guide: a community resource guide to data curation in the digital humanities Flanders J, Muñoz T (2012) An introduction to humanities data curation. In: DH Curation Guide: a community resource guide to data curation in the digital humanities
go back to reference Ghazawneh A, Henfridsson O (2010) Governing third-party development through platform boundary resources. In: the International Conference on Information Systems (ICIS) AIS Electronic Library (AISeL), S 1–18 Ghazawneh A, Henfridsson O (2010) Governing third-party development through platform boundary resources. In: the International Conference on Information Systems (ICIS) AIS Electronic Library (AISeL), S 1–18
go back to reference Graf N, Gramß D, Edelkraut F (2017) Agiles Lernen. Neue Rollen, Kompetenzen und Methoden im Unternehmenskontext. Haufe Lexware, Freiburg Graf N, Gramß D, Edelkraut F (2017) Agiles Lernen. Neue Rollen, Kompetenzen und Methoden im Unternehmenskontext. Haufe Lexware, Freiburg
go back to reference Hamel G, Prahalad CK (1994) Competing for the future. Harv Bus Rev 72(4):122–128 Hamel G, Prahalad CK (1994) Competing for the future. Harv Bus Rev 72(4):122–128
go back to reference Hardwig T, Bergstermann M, North KGW (2011) Wachstum Lernen – eine Handlungsanleitung für kleine und mittlere Unternehmen, 1. Aufl. Gabler, Wiesbaden Hardwig T, Bergstermann M, North KGW (2011) Wachstum Lernen – eine Handlungsanleitung für kleine und mittlere Unternehmen, 1. Aufl. Gabler, Wiesbaden
go back to reference Hofmann J (2017) Demokratie im Datenkapitalismus. WZB Mitteilungen Heft 155, S 14–17 Hofmann J (2017) Demokratie im Datenkapitalismus. WZB Mitteilungen Heft 155, S 14–17
go back to reference Humannetworkcompetence (2014) Veränderung der internen Kommunikation durch Social Media Humannetworkcompetence (2014) Veränderung der internen Kommunikation durch Social Media
go back to reference Iansiti M, Lakhani KR (2014) Digital ubiquity: How connections, sensors, and data are revolutionizing business. Harv Bus Rev 92(11):19 Iansiti M, Lakhani KR (2014) Digital ubiquity: How connections, sensors, and data are revolutionizing business. Harv Bus Rev 92(11):19
go back to reference Intel (2014) The future of knowledge work. White paper workplace transformation Intel (2014) The future of knowledge work. White paper workplace transformation
go back to reference Kaschig A, Maier R, Sandow A (2016) The effects of collecting and connecting activities on knowledge creation in organizations. J Strateg Inf Syst 25(4):243–258CrossRef Kaschig A, Maier R, Sandow A (2016) The effects of collecting and connecting activities on knowledge creation in organizations. J Strateg Inf Syst 25(4):243–258CrossRef
go back to reference Kelly JE (2015) Computing, cognition and the future of knowing. Whitepaper, IBM Reseach, S 1–2 Kelly JE (2015) Computing, cognition and the future of knowing. Whitepaper, IBM Reseach, S 1–2
go back to reference Kogut B, Zander U (1992) Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology. Organ Sci 3(3):383–397CrossRef Kogut B, Zander U (1992) Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology. Organ Sci 3(3):383–397CrossRef
go back to reference Kolko J (2010) Sensemaking and framing: A theoretical reflection on perspective in design synthesis. 2010 Design Research Society conference proceedings. Kolko J (2010) Sensemaking and framing: A theoretical reflection on perspective in design synthesis. 2010 Design Research Society conference proceedings.
go back to reference Lehtiniemi T, Kuikkaniemi K, Poikola A, Nelimarkka M, Valtonen T, Floréen P, Turpeinen M (2015) Trends of knowledge work and needs for knowledge work tools. Re: know white paper Lehtiniemi T, Kuikkaniemi K, Poikola A, Nelimarkka M, Valtonen T, Floréen P, Turpeinen M (2015) Trends of knowledge work and needs for knowledge work tools. Re: know white paper
go back to reference Madsbjerg C (2017) Sensemaking: the power of the humanities in the age of the algorithm. Hachette Books, New York Madsbjerg C (2017) Sensemaking: the power of the humanities in the age of the algorithm. Hachette Books, New York
go back to reference Maier R (2007) Knowledge management systems: information and communication technologies for knowledge management, 3. Aufl. Springer, Berlin, Heidelberg, New York Maier R (2007) Knowledge management systems: information and communication technologies for knowledge management, 3. Aufl. Springer, Berlin, Heidelberg, New York
go back to reference Mithas S, Tafti A, Mitchell W (2013) How a firm’s competitive environment and digital strategic posture influence digital business strategy. MIS Q 37(2):511–536CrossRef Mithas S, Tafti A, Mitchell W (2013) How a firm’s competitive environment and digital strategic posture influence digital business strategy. MIS Q 37(2):511–536CrossRef
go back to reference Murray A, Wheaton K (2016) Welcome to curation 2.0. KM World 25(1):1–2 Murray A, Wheaton K (2016) Welcome to curation 2.0. KM World 25(1):1–2
go back to reference Newman G, Wiggins A, Crall A, Graham E, Newman S, Crowston K (2012) The future of citizen science: emerging technologies and shifting paradigms. Front Ecol Environ 10(6):298–304CrossRef Newman G, Wiggins A, Crall A, Graham E, Newman S, Crowston K (2012) The future of citizen science: emerging technologies and shifting paradigms. Front Ecol Environ 10(6):298–304CrossRef
go back to reference North K (2005) Wissensorientierte Unternehmensführung: Wissensmanagement gestalten, 4. Aufl. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef North K (2005) Wissensorientierte Unternehmensführung: Wissensmanagement gestalten, 4. Aufl. Springer Gabler, WiesbadenCrossRef
go back to reference North K (2016) Die Wissenstreppe. In: Wissensorientierte Unternehmensführung, 4. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden, S 33–65CrossRef North K (2016) Die Wissenstreppe. In: Wissensorientierte Unternehmensführung, 4. Aufl. Springer Gabler, Wiesbaden, S 33–65CrossRef
go back to reference North K, Haas O (2014) Zwischen Experiment und Routine: Wie wird Wissensmanagement erwachsen. Organisationsentwicklung 3(2014):50–56 North K, Haas O (2014) Zwischen Experiment und Routine: Wie wird Wissensmanagement erwachsen. Organisationsentwicklung 3(2014):50–56
go back to reference OECD (2003) Definition and selection of competencies: theoretical and conceptual foundations (DeSeCo). Summary of the final report. Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Hogrefe & Huber, Göttingen (Recuperado el 17) OECD (2003) Definition and selection of competencies: theoretical and conceptual foundations (DeSeCo). Summary of the final report. Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Hogrefe & Huber, Göttingen (Recuperado el 17)
go back to reference OECD (2016) New skills for the digital economy. In: OECD digital economy papers. OECD, Paris, S 67 OECD (2016) New skills for the digital economy. In: OECD digital economy papers. OECD, Paris, S 67
go back to reference Pavlou PA, El Sawy OA (2011) Understanding the elusive black box of dynamic capabilities. Decis Sci 42(1):239–273CrossRef Pavlou PA, El Sawy OA (2011) Understanding the elusive black box of dynamic capabilities. Decis Sci 42(1):239–273CrossRef
go back to reference Pawlowsky P, Gözalan A, Schmid S (2011) Wettbewerbsfaktor Wissen: Managementpraxis von Wissen und Intellectual Capital in Deutschland – Eine repräsentative Unternehmensbefragung zum Status quo. Technische Uni Dresden, Chemnitz, S 1–30 Pawlowsky P, Gözalan A, Schmid S (2011) Wettbewerbsfaktor Wissen: Managementpraxis von Wissen und Intellectual Capital in Deutschland – Eine repräsentative Unternehmensbefragung zum Status quo. Technische Uni Dresden, Chemnitz, S 1–30
go back to reference Penrose ET (1959) The theory of the growth of the firm. Oxford University Press, Oxford, S 272 Penrose ET (1959) The theory of the growth of the firm. Oxford University Press, Oxford, S 272
go back to reference Petry T (2016) Digital Leadership: Erfolgreiches Führen in Zeiten der Digital Economy. Haufe Lexware, Freiburg Petry T (2016) Digital Leadership: Erfolgreiches Führen in Zeiten der Digital Economy. Haufe Lexware, Freiburg
go back to reference Porter ME, Heppelmann JE (2014) How smart, connected products are transforming competition. Harv Bus Rev 92(11):64–88 Porter ME, Heppelmann JE (2014) How smart, connected products are transforming competition. Harv Bus Rev 92(11):64–88
go back to reference Richert A (2018) Socialising with robots. In: North K, Maier R, Haas O (Hrsg) Knowledge management in digital change. New findings and practical cases. Springer, Berlin, S 97–110CrossRef Richert A (2018) Socialising with robots. In: North K, Maier R, Haas O (Hrsg) Knowledge management in digital change. New findings and practical cases. Springer, Berlin, S 97–110CrossRef
go back to reference Samulowitz H, Sabharwal A, Reddy C (2014) Cognitive automation of data science. In: ICML AutoML workshop Samulowitz H, Sabharwal A, Reddy C (2014) Cognitive automation of data science. In: ICML AutoML workshop
go back to reference Schnurr H‑P, Aronsky D, Wenke D (2018) Medicine 4.0—interplay of intelligent systems and medical experts. In: North K, Maier R, Haas O (Hrsg) Knowledge management in digital change, 1. Aufl. Springer, Heidelberg, S 51–64CrossRef Schnurr H‑P, Aronsky D, Wenke D (2018) Medicine 4.0—interplay of intelligent systems and medical experts. In: North K, Maier R, Haas O (Hrsg) Knowledge management in digital change, 1. Aufl. Springer, Heidelberg, S 51–64CrossRef
go back to reference Seeber I, Bittner E, Briggs RO, De Vreede G‑J, De Vreede T, Druckenmiller D, Maier R, Merz AB, Oeste-Reiß S, Randrup N, Schwabe G, Söllner M (2018) Machines as teammates: a collaboration research agenda. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) Waikoloa. ISBN 978-0-9981331-1-9 Seeber I, Bittner E, Briggs RO, De Vreede G‑J, De Vreede T, Druckenmiller D, Maier R, Merz AB, Oeste-Reiß S, Randrup N, Schwabe G, Söllner M (2018) Machines as teammates: a collaboration research agenda. In: Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) Waikoloa. ISBN 978-0-9981331-1-9
go back to reference Spanheimer R (2018) Kompetenzentwicklung und mobiles Lernen im Vertrieb am Beispiel von Siemens AG, Division Energy Management. In: North K, Reinhardt K, Sieber-Suter B (Hrsg) Kompetenzmanagement in der Praxis: Mitarbeiterkompetenzen systematisch identifizieren, nutzen und entwickeln, 3. Aufl. Springer, Wiesbaden, S 186–193 Spanheimer R (2018) Kompetenzentwicklung und mobiles Lernen im Vertrieb am Beispiel von Siemens AG, Division Energy Management. In: North K, Reinhardt K, Sieber-Suter B (Hrsg) Kompetenzmanagement in der Praxis: Mitarbeiterkompetenzen systematisch identifizieren, nutzen und entwickeln, 3. Aufl. Springer, Wiesbaden, S 186–193
go back to reference Teece DJ (2009) Dynamic capabilities and strategic management: organizing for innovation and growth. Oxford University Press, Oxford, New York Teece DJ (2009) Dynamic capabilities and strategic management: organizing for innovation and growth. Oxford University Press, Oxford, New York
go back to reference Teece DJ, Pisano G, Shuen A (1997) Dynamic capabilities and strategic management. Strateg Manage J 18(7):509–533CrossRef Teece DJ, Pisano G, Shuen A (1997) Dynamic capabilities and strategic management. Strateg Manage J 18(7):509–533CrossRef
go back to reference Tushman ML, O’Reilly ICA (1996) Ambidextrous organizations: managing evolutionary and revolutionary change. Calif Manage Rev 38(4):8–29CrossRef Tushman ML, O’Reilly ICA (1996) Ambidextrous organizations: managing evolutionary and revolutionary change. Calif Manage Rev 38(4):8–29CrossRef
go back to reference Urbinati N (2014) Democracy disfigured: opinion, truth, and the people. Harvard University Press, CambridgeCrossRef Urbinati N (2014) Democracy disfigured: opinion, truth, and the people. Harvard University Press, CambridgeCrossRef
go back to reference Weick KE, Sutcliffe KM, Obstfeld D (2005) Organizing and the process of sensemaking. Organ Sci 16(4):409–421CrossRef Weick KE, Sutcliffe KM, Obstfeld D (2005) Organizing and the process of sensemaking. Organ Sci 16(4):409–421CrossRef
go back to reference Van Doren CL (1992) A history of knowledge: past, present, and future. Ballantine Books, New York City Van Doren CL (1992) A history of knowledge: past, present, and future. Ballantine Books, New York City
go back to reference Von Hippel E (2005) Democratizing innovation: the evolving phenomenon of user innovation. J Betriebswirtsch 55(1):63–78CrossRef Von Hippel E (2005) Democratizing innovation: the evolving phenomenon of user innovation. J Betriebswirtsch 55(1):63–78CrossRef
go back to reference Von Hippel E, Von Krogh G (2003) Open source software and the “private-collective” innovation model: Issues for organization science. Organ Sci 14(2):209–223CrossRef Von Hippel E, Von Krogh G (2003) Open source software and the “private-collective” innovation model: Issues for organization science. Organ Sci 14(2):209–223CrossRef
go back to reference Zukunftsrat der Bayerischen Wirtschaft (2017) Neue Wertschöpfung durch Digitalisierung – Analyse und Handlungsempfehlungen, S 85 Zukunftsrat der Bayerischen Wirtschaft (2017) Neue Wertschöpfung durch Digitalisierung – Analyse und Handlungsempfehlungen, S 85
Metadata
Title
Wissen 4.0 – Wissensmanagement im digitalen Wandel
Authors
Klaus North
Ronald Maier
Publication date
08-05-2018
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik / Issue 4/2018
Print ISSN: 1436-3011
Electronic ISSN: 2198-2775
DOI
https://doi.org/10.1365/s40702-018-0426-6

Other articles of this Issue 4/2018

HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik 4/2018 Go to the issue

Premium Partner