Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.01.2015 | Ausgabe 1/2015

Journal of Business Ethics 1/2015

Ethical Climate, Social Responsibility, and Earnings Management

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 1/2015
Autor:
William E. Shafer

Abstract

This study proposes and tests a model of the relations among corporate accountants’ perceptions of the ethical climate in their organization, the perceived importance of corporate ethics and social responsibility, and earnings management decisions. Based on a field survey of professional accountants employed by private industry in Hong Kong, we found that perceptions of the organizational ethical climate were significantly associated with belief in the importance of corporate ethics and responsibility. Belief in the importance of ethics and social responsibility was also significantly associated with accountants’ ethical judgments and behavioral intentions regarding accounting and operating earnings manipulation. These findings suggest that perceptions of ethical climate, usually presumed to reflect the “tone at the top” in the organization, lead accounting professionals to rationalize earnings management decisions by adjusting their attitudes toward the importance of corporate ethics and social responsibility. This is the first study to document a relationship between organizational ethical climate and professional accountants’ support for corporate ethics and social responsibility, and also the first study to document that industry accountants’ views toward corporate ethics and social responsibility are associated with their willingness to manipulate earnings. The findings have important implications, suggesting that organizational efforts to enhance the ethical climate and emphasize the importance of corporate ethics and social responsibility could reduce the prevalence of earnings manipulation.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2015

Journal of Business Ethics 1/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wie können Sie Stress im Fernstudium bewältigen?

Ein Fernstudium erfordert ein hohes Maß an Selbstorganisation und Disziplin. Das bedeutet oft Stress - Prüfungsstress, Abgabetermine, Zeitdruck… Stress wird dann zum Problem, wenn wir ihn nicht mehr im Griff haben. Wenn wir die Ursachen und auch Auswirkungen von Stress verstehen, ist das ein wichtiger Schritt hin zu einem erfolgreichen Stressmanagement. Lesen Sie in diesem Auszug aus dem Fachbuch "Stressmanagement im Fernstudium" wie Sie Ihren Stress effektiv bewältigen können. Inklusive Selbsttest.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise