Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

20.11.2019 | Ausgabe 3-4/2019

Marketing Letters 3-4/2019

Facts-up-front: should food companies follow the FDA or industry label format? The effects of combining virtue and vice information on consumer evaluations

Zeitschrift:
Marketing Letters > Ausgabe 3-4/2019
Autoren:
Natalina Zlatevska, Rafi M. M. I. Chowdhury, Leona Tam, Stephen Holden
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

This research examines consumers’ processing of Facts-up-front food labels as implemented by the Grocery Manufacturers Association (GMA). Facts-up-front labels include both positive (virtues) and negative (vices) nutritional icons. The processing and relative efficacy of Facts-up-front labels are compared to the original FDA proposal of front-of-pack labels which only included vices. The results suggest heuristic processing of these labels, whereby consumers consider the nutritional icons on the front-of-pack labels similar to affective stimuli. The addition of virtues alongside vices on the label has a compensatory effect, i.e., the food item is evaluated as healthier when there are both virtues and vices on the label compared to when there are only vices. Such heuristic processing of Facts-up-front labels that allows nutritional virtues to compensate for nutritional vices has the potential for consumers evaluating harmful foods as relatively “healthy” thus compromising consumer well-being. These findings illustrate the importance of empirically testing changes to nutritional labels before large scale implementation. Since consumers process front-of-pack labels heuristically and not cognitively, it is not surprising that nutritional literacy does not moderate the effects of label design on healthiness evaluations. Furthermore, the order of the negative and positive information on Facts-up-front labels also has no effect.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3-4/2019

Marketing Letters 3-4/2019 Zur Ausgabe