Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Ausgabe 2/2015

International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 2/2015

Fixed group and opportunistic collaboration in a CSCL environment

Zeitschrift:
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Tuya Siqin, Jan van Aalst, Samuel Kai Wah Chu

Abstract

This study investigated synchronous discourses involving student collaboration in fixed groups during an introductory research methods course’s first 8-week phase, and opportunistic collaboration during its second 8-week phase. Twenty-seven Chinese undergraduates participated in online discourse on Knowledge Forum as part of the course. A multi-faceted analysis was performed to examine different aspects of collaboration – interaction patterns, knowledge characteristics distributed over inquiry, discourse patterns, and knowledge advances that emerged from discourse threads. The results show little variation in social interactions, but substantial differences in knowledge distribution between fixed groups. Groups that were productive in constructive discourse tended to generate higher-level questions and ideas. When engaged in opportunistic collaboration, the students were capable of engaging in a large range of interactions and of contributing higher-level questions and ideas; however, they were constrained by making little use of metacognition and having scattered interactions. Additionally, this study tested the relationship between online discourse and individual performance in the end-of-course assessment tasks. The results indicate that actively participating and contributing high-level ideas were positively correlated with students’ domain knowledge. The study’s implications for understanding online discourse dynamics within and across fixed groups and opportunistic collaboration in a computer-supported collaborative learning (CSCL) environment are discussed.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise