Skip to main content

2019 | OriginalPaper | Buchkapitel

Framework for Augmented Reality Scenarios in Engineering Education

verfasst von : Matthias Neges, Mario Wolf, Robert Kuska, Sulamith Frerich

Erschienen in: Smart Industry & Smart Education

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The goal of the presented approach is to show a method suitable for better integration of real-time sensor data into practical education, without leaving the students to sort out the digital content by themselves. The authors want to empower teachers on-site to show their students relevant sensory data, effectively controlling the content the students can use and explore themselves. The students are enabled to find individual approaches towards the learning scenario, take different perspectives of the plant into account and try several virtual steps before the experiment is undertaken by themselves. The two main functions of the presented framework are the authoring of augmented reality content and controlling the augmented reality content of the student’s smart devices via the teacher’s master view. The authors created a simple setup phase, which is usable on-site, utilizing only one device in the master view mode. For students, the usage is even simpler, as their content is controlled via the master view. The framework technically supports an unlimited number of student clients to be controlled by one teacher view. The functionality has been established and validated with two experimental setups, both situated within the context of chemical engineering education.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Vogel-Heuser, B., Bauernhansl, T., Hompel, M.T. (eds.): Handbuch Industrie 4.0 Bd.2: Automatisierung, 2. Aufl. 2017. Springer Reference Technik. Springer, Berlin, Heidelberg, s.l. (2017) Vogel-Heuser, B., Bauernhansl, T., Hompel, M.T. (eds.): Handbuch Industrie 4.0 Bd.2: Automatisierung, 2. Aufl. 2017. Springer Reference Technik. Springer, Berlin, Heidelberg, s.l. (2017)
2.
Zurück zum Zitat Vogel-Heuser, B., Bauernhansl, T., Hompel, M. (eds.): Handbuch Industrie 4.0 Bd.4: Allgemeine Grundlagen, 2nd edn. Springer Reference Technik. Springer, Berlin, Heidelberg, s.l (2017) Vogel-Heuser, B., Bauernhansl, T., Hompel, M. (eds.): Handbuch Industrie 4.0 Bd.4: Allgemeine Grundlagen, 2nd edn. Springer Reference Technik. Springer, Berlin, Heidelberg, s.l (2017)
3.
Zurück zum Zitat Plattform Industrie 4.0, ZVEI - Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie e.V. (2017). Industrie 4.0 Plug-and-Produce for Adaptable Factories: Example Use Case Definition, Models, and Implementation Plattform Industrie 4.0, ZVEI - Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie e.V. (2017). Industrie 4.0 Plug-and-Produce for Adaptable Factories: Example Use Case Definition, Models, and Implementation
5.
Zurück zum Zitat Acatech – Deutsche Akademie der technikwissenschaften (ed.) Kompetenzen für Industrie 4.0: Qualifizierungsbedarfe und Lösungsansätze. acatech POSITION. Herbert Utz Verlag GmbH, München (2016) Acatech – Deutsche Akademie der technikwissenschaften (ed.) Kompetenzen für Industrie 4.0: Qualifizierungsbedarfe und Lösungsansätze. acatech POSITION. Herbert Utz Verlag GmbH, München (2016)
7.
Zurück zum Zitat Schlick, C.M., Jeske, T., Mütze-Niewöhner, S.: Unterstützung von Lernprozessen bei Montageaufgaben. In: Schlick, C.M., Moser, K., Schenk, M. (eds.) Flexible Produktionskapazität Innovativ Managen: Handlungsempfehlungen für die Flexible Gestaltung von Produktionssystemen in Kleinen und Mittleren Unternehmen. Springer Vieweg, Berlin (2014) Schlick, C.M., Jeske, T., Mütze-Niewöhner, S.: Unterstützung von Lernprozessen bei Montageaufgaben. In: Schlick, C.M., Moser, K., Schenk, M. (eds.) Flexible Produktionskapazität Innovativ Managen: Handlungsempfehlungen für die Flexible Gestaltung von Produktionssystemen in Kleinen und Mittleren Unternehmen. Springer Vieweg, Berlin (2014)
10.
Zurück zum Zitat Frerich, S., Heinz, E., Müller, K.: RUB-Ingenieurwissenschaften expandieren in die virtuelle Lernwelt. In: Frerich, S., Meisen, T., Richert, A., et al. (eds.) Engineering Education 4.0, pp. 25–29. Springer International Publishing, Cham (2016) Frerich, S., Heinz, E., Müller, K.: RUB-Ingenieurwissenschaften expandieren in die virtuelle Lernwelt. In: Frerich, S., Meisen, T., Richert, A., et al. (eds.) Engineering Education 4.0, pp. 25–29. Springer International Publishing, Cham (2016)
11.
Zurück zum Zitat Frerich, S., Kruse, D., Petermann, M., et al.: Virtual labs and remote labs: practical experience for everyone. In: 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). IEEE, pp. 312–314 (2014) Frerich, S., Kruse, D., Petermann, M., et al.: Virtual labs and remote labs: practical experience for everyone. In: 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). IEEE, pp. 312–314 (2014)
12.
Zurück zum Zitat Kruse, D., Frerich, S., Petermann, M., et al.: Remote labs in ELLI: lab experience for every student with two different approaches. In: 2016 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 469–475. IEEE (2016) Kruse, D., Frerich, S., Petermann, M., et al.: Remote labs in ELLI: lab experience for every student with two different approaches. In: 2016 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 469–475. IEEE (2016)
13.
Zurück zum Zitat Kruse, D., Kuska, R., Frerich, S., et al.: More than “did you read the script?”. In: Auer, M.E., Zutin, D.G. (eds.) Online Engineering & Internet of Things, vol. 22, pp. 160–169. Springer International Publishing, Cham (2018)CrossRef Kruse, D., Kuska, R., Frerich, S., et al.: More than “did you read the script?”. In: Auer, M.E., Zutin, D.G. (eds.) Online Engineering & Internet of Things, vol. 22, pp. 160–169. Springer International Publishing, Cham (2018)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Petrolo, R., Loscri, V., Mitton, N.: Cyber-physical objects as key elements for a smart cyber-city. In: Guerrieri, A., Loscri, V., Rovella, A., et al. (eds.) Management of Cyber Physical Objects in the Future Internet of Things Methods Architectures and Applications, 1st edn., pp. 31–50. Springer International Publishing, Cham (2016)CrossRef Petrolo, R., Loscri, V., Mitton, N.: Cyber-physical objects as key elements for a smart cyber-city. In: Guerrieri, A., Loscri, V., Rovella, A., et al. (eds.) Management of Cyber Physical Objects in the Future Internet of Things Methods Architectures and Applications, 1st edn., pp. 31–50. Springer International Publishing, Cham (2016)CrossRef
Metadaten
Titel
Framework for Augmented Reality Scenarios in Engineering Education
verfasst von
Matthias Neges
Mario Wolf
Robert Kuska
Sulamith Frerich
Copyright-Jahr
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-95678-7_68