Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

13. Game Design with Portfolios and Creative Skills

verfasst von : Daniela Reimann, Simone Bekk

Erschienen in: Creativity in the Digital Age

Verlag: Springer London

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The project combines art education approaches and portfolio work to develop artistic processes with digital media technology. A new concept to support digital media literacy of young people is developed, tested and evaluated. It brings together art and technology education accompanied by a specific mentoring concept including portfolios. The project realizes an education-through-art approach to technology in five thematic media modules such as robotics, interactive light installation, smart textile, sound as well as games. The latter will be described in the context of the GamesLab ON/OFF, realized at ZKM with student mentors and young people. The GamesLab ON/OFF approach encourages the participants to develop, design and perform their own game concept using the Web, a variety of media, technologies and the physical learning space of the ZKM media museum.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
The German term of Schlüsselqualifikationen.
 
2
 
3
“ZKM_Gameplay is the new permanent exhibition on the theme of video games and experimented forms of play. Since its opening in 1997, numerous computer games have been presented at the ZKM | Media Museum in Karlsruhe, since these reflect an essential part within modern society heavily influenced by digitalized realities of life. For centuries new artistic, experimental, media-reflective as well as ‘serious’ games have evolved. The cultural and economic power of digital games and gameplay have experienced and continuous growth. This has made the games an important object of the ZKM.” http://​on1.​zkm.​de/​zkm/​stories/​storyReader$8340​
 
4
The MediaArt@Edu research project portfolio refers to preparatory work tried at universities within the framework of the ‘Aesthetic Research Book’ portfolio variant and the ‘Artistic Research Book’ (Reimann and Biazus 2007) portfolio variants.
 
5
In Germany, the ‘Berichtsheft’ is a compulsory regular task in the framework of the dual system of vocational education and training and has to be controlled by the trainer.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Engeström Y (1987) Learning by expanding: an activity theoretical approach to development research. Orienta Konsultit Oy, Helsinki Engeström Y (1987) Learning by expanding: an activity theoretical approach to development research. Orienta Konsultit Oy, Helsinki
Zurück zum Zitat Häcker T (2007) Portfolio: ein Entwicklungsinstrument für selbstbestimmtes Ler-nen. Eine explorative Studie zur Arbeit mit Portfolios in der Sekundarstufe I. Baltmannswei-ler Häcker T (2007) Portfolio: ein Entwicklungsinstrument für selbstbestimmtes Ler-nen. Eine explorative Studie zur Arbeit mit Portfolios in der Sekundarstufe I. Baltmannswei-ler
Zurück zum Zitat Kafai Y (1995) Minds in play: computer game design as a context for children’s learning. Lawrence Erlbaum, Mahwah Kafai Y (1995) Minds in play: computer game design as a context for children’s learning. Lawrence Erlbaum, Mahwah
Zurück zum Zitat Reimann D (2006) Ästhetisch-informatische Medienbildung mit Kindern und Jugendli-chen. Grundlagen, Szenarien und Empfehlungen für Gestaltungsprozesse in Mixed Reality-Lernräumen, Oberhausen, 2006 (ATHENA) Reimann D (2006) Ästhetisch-informatische Medienbildung mit Kindern und Jugendli-chen. Grundlagen, Szenarien und Empfehlungen für Gestaltungsprozesse in Mixed Reality-Lernräumen, Oberhausen, 2006 (ATHENA)
Zurück zum Zitat Reimann D (2014) Digital media in creative processes with young people in vocational preparation, paper for the international symposium on “Youth as Visual Culture Pro-ducers: Artistic Skills and Knowledge in Secondary Education”, Public University of Navarra, Pamplona/Spain, 22–23 November 2013 Reimann D (2014) Digital media in creative processes with young people in vocational preparation, paper for the international symposium on “Youth as Visual Culture Pro-ducers: Artistic Skills and Knowledge in Secondary Education”, Public University of Navarra, Pamplona/Spain, 22–23 November 2013
Zurück zum Zitat Reimann D, Bekk S (2014a) Introducing artistic processes with digital me-dia in vocational preparation. In: Leonardo Electronic Almanac, issue: the culture of digital education: innovation in art, design, science and technology practices, Senior Editors for this volume: Lanfranco Aceti, Nina Czegledy and Oliver Grau, in review/to appear 2014 Reimann D, Bekk S (2014a) Introducing artistic processes with digital me-dia in vocational preparation. In: Leonardo Electronic Almanac, issue: the culture of digital education: innovation in art, design, science and technology practices, Senior Editors for this volume: Lanfranco Aceti, Nina Czegledy and Oliver Grau, in review/to appear 2014
Zurück zum Zitat Reimann D, Bekk S (2014b) Künstlerisch geleitete Medienbildung mit Port-folios: Potenziale für Jugendliche in berufsvorbereitenden Bildungsmaßnahmen. Herausfor-derungen beim Übergang Schule – Beruf und das Konzept der berufsbiografischen Gestal-tungskompetenz. In Medienimpulse. Potenziale digitaler Medienkunst. 02.2014. http://medienimpulse.at/articles/view/659 Reimann D, Bekk S (2014b) Künstlerisch geleitete Medienbildung mit Port-folios: Potenziale für Jugendliche in berufsvorbereitenden Bildungsmaßnahmen. Herausfor-derungen beim Übergang Schule – Beruf und das Konzept der berufsbiografischen Gestal-tungskompetenz. In Medienimpulse. Potenziale digitaler Medienkunst. 02.2014. http://​medienimpulse.​at/​articles/​view/​659
Zurück zum Zitat Reimann D, Biazus MC (2007) Augmented virtual 3D-Community spaces as an intercultural interface for higher media art education. In: Koschke R, Otthein H, Rödiger K-H, Ronthaler M (Hrsg.) Informatik 2007, Informatik trifft Logistik, Beiträ-ge der 37. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 24.-28.9.2007 in Bremen, Bd. 1. (pp 528–534). Köllen, Bonn, p 531 Reimann D, Biazus MC (2007) Augmented virtual 3D-Community spaces as an intercultural interface for higher media art education. In: Koschke R, Otthein H, Rödiger K-H, Ronthaler M (Hrsg.) Informatik 2007, Informatik trifft Logistik, Beiträ-ge der 37. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 24.-28.9.2007 in Bremen, Bd. 1. (pp 528–534). Köllen, Bonn, p 531
Zurück zum Zitat Reimann D, Blohm M (2007) The concept of MediaArtLab@School as a didactic tool to integrate digital media, Interactive Systems and Arts in Education. Ped-agogika, Journal, University of Vilnius, pp 68–74 Reimann D, Blohm M (2007) The concept of MediaArtLab@School as a didactic tool to integrate digital media, Interactive Systems and Arts in Education. Ped-agogika, Journal, University of Vilnius, pp 68–74
Zurück zum Zitat Robinson K (2001) Out of our minds: learning to be creative. Capstone, Chichester Robinson K (2001) Out of our minds: learning to be creative. Capstone, Chichester
Zurück zum Zitat Schwarz J, Volkwein KW, Felix (Hrsg.) (2008) Portfolio im Unter-richt. 13 Unterrichtseinheiten mit Portfolio. Kallmeyer, Seelze-Velber, p 22 Schwarz J, Volkwein KW, Felix (Hrsg.) (2008) Portfolio im Unter-richt. 13 Unterrichtseinheiten mit Portfolio. Kallmeyer, Seelze-Velber, p 22
Metadaten
Titel
Game Design with Portfolios and Creative Skills
verfasst von
Daniela Reimann
Simone Bekk
Copyright-Jahr
2015
Verlag
Springer London
DOI
https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6681-8_13

Neuer Inhalt