Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

23.05.2017 | Ausgabe 3/2017

Journal of Computing in Higher Education 3/2017

Gamification: a systematic review of design frameworks

Zeitschrift:
Journal of Computing in Higher Education > Ausgabe 3/2017
Autoren:
Alberto Mora, Daniel Riera, Carina González, Joan Arnedo-Moreno

Abstract

Learner’s motivation difficulties are recognized as a problem in diverse educational scenarios, reaching up to university degrees. Among other techniques that are often applied by instructors to counteract this issue, those related to the use of gaming elements seem to very promising. In this context, considering the use of game-like properties in learning scenarios, known as gamification, has received increasing interest by academia in recent years. However, its application in higher education can be challenging, due to some unwanted effects caused by the lack of proven design methodologies have been detected. Choosing the adequate formal process for gamification design has become an important success requirement. This work presents a systematic review of the gamification design frameworks discussed in the literature, providing a useful resource to educational practitioners as well as gamification designers and researchers. A total of 2314 unique works are initially recorded, based on queries in databases, libraries, journals and search engines. After applying a systematic filtering process, a definitive list of 40 works is more closely analysed. Next to review over relevant literature, an assessment of the main features found in the discussed approaches is given, while also categorizing them according to their main application field and its suitability in higher educational environments.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe​​​​​​​​​​​​​​

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2017

Journal of Computing in Higher Education 3/2017 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise