Skip to main content

2023 | OriginalPaper | Buchkapitel

12. Geographical Knowledge and (Education for) Sustainable Development in Geography Curricula

verfasst von : Péter Bagoly-Simó

Erschienen in: Understanding Sustainability with Pedagogical Practice

Verlag: Springer Nature Singapore

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The objectives of this chapter are twofold. On the one hand, it aims to offer insight into how the Geography curricula of various countries position sustainable development within their geographical knowledge. On the other hand, its ambition is to reflect on the educational contribution of Geography as a school subject to the cross-curricular objective of Education for Sustainable Development (ESD). Romania, Mexico, and Germany serve as case studies to showcase ways of linking geographical knowledge to (E)SD. Each case study explores the particularities of the curricular architecture, looks into SD, ESD, and stakeholder agency. The closing section offers a broader context for already existing recommendations for curriculum designers and suggests additional steps on tying SD to geographical knowledge.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Bagoly-Simó P (2013) Tracing sustainability: an international comparison of ESD implementation into lower secondary education. J Educ Sustain Dev 7(1):95–112CrossRef Bagoly-Simó P (2013) Tracing sustainability: an international comparison of ESD implementation into lower secondary education. J Educ Sustain Dev 7(1):95–112CrossRef
Zurück zum Zitat Bagoly-Simó P (2014) Tracing sustainability: concepts of sustainable development and education for sustainable development in lower secondary geography curricula of international selection. Int Res Geogr Environ Educ 23(2):126–141CrossRef Bagoly-Simó P (2014) Tracing sustainability: concepts of sustainable development and education for sustainable development in lower secondary geography curricula of international selection. Int Res Geogr Environ Educ 23(2):126–141CrossRef
Zurück zum Zitat Behnke Y, Bagoly-Simó P (2017) Circles of recycling in Geographieschulbüchern (circles of recycling in geography textbooks). In: Aamotsbakken B, Matthes E, Schütze S (eds) Heterogenität und Bildungsmedien. Heterogeneity and educational media. Klinkhardt, pp 239–251 Behnke Y, Bagoly-Simó P (2017) Circles of recycling in Geographieschulbüchern (circles of recycling in geography textbooks). In: Aamotsbakken B, Matthes E, Schütze S (eds) Heterogenität und Bildungsmedien. Heterogeneity and educational media. Klinkhardt, pp 239–251
Zurück zum Zitat de Haan G (2008) Gestaltungskompetenz als Kompetenzkonzept für Bildung für nachhaltige Entwicklung (Gestaltungskompetenz as competency concept for education for sustainable development). In: Bormann I, de Haan G (eds) Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messung, Rahmenbedingungen, Befunde (Competencies of education for sustainable development). VS-Verlag, pp 23–43 de Haan G (2008) Gestaltungskompetenz als Kompetenzkonzept für Bildung für nachhaltige Entwicklung (Gestaltungskompetenz as competency concept for education for sustainable development). In: Bormann I, de Haan G (eds) Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messung, Rahmenbedingungen, Befunde (Competencies of education for sustainable development). VS-Verlag, pp 23–43
Zurück zum Zitat Dobson A (1996) Environment sustainabilities: an analysis and a typology. Environ Politics 5:401–428CrossRef Dobson A (1996) Environment sustainabilities: an analysis and a typology. Environ Politics 5:401–428CrossRef
Zurück zum Zitat Haubrich H, Reinfried S, Schleicher Y (2007) Lucerne Declaration on Geographical Education for Sustainable Development. In: Reinfried S, Schleicher Y, Rempfler A (eds) Geographical views on education for sustainable development: proceedings. HGD, pp 243–250 Haubrich H, Reinfried S, Schleicher Y (2007) Lucerne Declaration on Geographical Education for Sustainable Development. In: Reinfried S, Schleicher Y, Rempfler A (eds) Geographical views on education for sustainable development: proceedings. HGD, pp 243–250
Zurück zum Zitat IGU-CGE (International Geographical Union Commission on Geographical Education (2016) 2016 International Charter on Geographical Education. IGU-CGE IGU-CGE (International Geographical Union Commission on Geographical Education (2016) 2016 International Charter on Geographical Education. IGU-CGE
Zurück zum Zitat Marsden B (1997) On taking the geography out of geographical education. Geography 82(3):241–252 Marsden B (1997) On taking the geography out of geographical education. Geography 82(3):241–252
Zurück zum Zitat McKeown R, Hopkins S (2007) Moving beyond the EE and ESD disciplinary debate in formal education. J Educ Sustain Dev 1:17–26CrossRef McKeown R, Hopkins S (2007) Moving beyond the EE and ESD disciplinary debate in formal education. J Educ Sustain Dev 1:17–26CrossRef
Zurück zum Zitat MECI (Ministerul Educației, Cercetării și Inovării) (2009) Programe școlare. Geografie. Clasele a V-a, a VI-a, a VII-a – a VIII-a (Geography Curriculum for Grades 5, 6, 7, and 8). MECI. MECI (Ministerul Educației, Cercetării și Inovării) (2009) Programe școlare. Geografie. Clasele a V-a, a VI-a, a VII-a – a VIII-a (Geography Curriculum for Grades 5, 6, 7, and 8). MECI.
Zurück zum Zitat SBJF (Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Familie and Ministerium für Bildung) (2015) Rahmenlehrplan für die Jahrgangsstufen 1–10. Teil C. Geografie. Jahrgangsstufen 7–10 (Curriculum for Grades 1–10. Part C. Geography. Grades 7–10). SBJF SBJF (Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Familie and Ministerium für Bildung) (2015) Rahmenlehrplan für die Jahrgangsstufen 1–10. Teil C. Geografie. Jahrgangsstufen 7–10 (Curriculum for Grades 1–10. Part C. Geography. Grades 7–10). SBJF
Zurück zum Zitat Schultz H-D (2001) Von der Nationsbildung zur Europaerziehung: Identitätskonstrukte der deutschen Schulgeographie im 19./20. Jahrhundert (Identity constructs in the german school geography in the 19th/20th century between nation-building and education for Europe). Geographie und ihre Didaktik 29:169–197 Schultz H-D (2001) Von der Nationsbildung zur Europaerziehung: Identitätskonstrukte der deutschen Schulgeographie im 19./20. Jahrhundert (Identity constructs in the german school geography in the 19th/20th century between nation-building and education for Europe). Geographie und ihre Didaktik 29:169–197
Zurück zum Zitat SEP (Secretaría de Educación Pública) (2011) Programas de estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Geografía de México y del Mundo (Curriculum 2011. Teacher’s guide. Secondary education. Geography of Mexico and the World). SEP SEP (Secretaría de Educación Pública) (2011) Programas de estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Geografía de México y del Mundo (Curriculum 2011. Teacher’s guide. Secondary education. Geography of Mexico and the World). SEP
Zurück zum Zitat Tremmel J (2003) Nachhaltigkeit als politische und analytische Kategorie (Sustainability as political and analytical category). ökom Tremmel J (2003) Nachhaltigkeit als politische und analytische Kategorie (Sustainability as political and analytical category). ökom
Metadaten
Titel
Geographical Knowledge and (Education for) Sustainable Development in Geography Curricula
verfasst von
Péter Bagoly-Simó
Copyright-Jahr
2023
Verlag
Springer Nature Singapore
DOI
https://doi.org/10.1007/978-981-99-2687-9_12