Zum Inhalt

Grounding the Language Games of Business Purpose in the Age of Artificial Intelligence

  • 31.10.2025

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Despite its centrality to organizational identity and strategy, the notion of ‘business purpose’ continues to escape a broadly shared consensus. We propose that this elusiveness may stem from the concept’s family resemblance structure, which resists reduction to a singular, unified definition. Drawing on Wittgensteinian conceptual analysis, we argue that business purpose functions as a variable form of life, constituted through diverse language games across organizational contexts. As contemporary societal challenges increasingly orient business activity toward socially responsible aims, we explore how organizations pursuing such goals can leverage AI-assisted discursive tools to anchor their purposeful identities within the nuanced demands of their evolving environments.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Titel
Grounding the Language Games of Business Purpose in the Age of Artificial Intelligence
Verfasst von
Julian Friedland
Kristian Ove R. Myrseth
David B. Balkin
Publikationsdatum
31.10.2025
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Philosophy of Management
Print ISSN: 1740-3812
Elektronische ISSN: 2052-9597
DOI
https://doi.org/10.1007/s40926-025-00354-2
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
    Bildnachweise
    Schmalkalden/© Schmalkalden, NTT Data/© NTT Data, Verlagsgruppe Beltz/© Verlagsgruppe Beltz, EGYM Wellpass GmbH/© EGYM Wellpass GmbH, rku.it GmbH/© rku.it GmbH, zfm/© zfm, ibo Software GmbH/© ibo Software GmbH, Lorenz GmbH/© Lorenz GmbH, Axians Infoma GmbH/© Axians Infoma GmbH, genua GmbH/© genua GmbH, Prosoz Herten GmbH/© Prosoz Herten GmbH, Stormshield/© Stormshield, MACH AG/© MACH AG, OEDIV KG/© OEDIV KG, Rundstedt & Partner GmbH/© Rundstedt & Partner GmbH