Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

13.11.2017 | Original Article | Ausgabe 2/2018 Open Access

Schmalenbach Business Review 2/2018

How CEO Values and TMT Diversity Jointly Influence the Corporate Strategy Making Process

Zeitschrift:
Schmalenbach Business Review > Ausgabe 2/2018
Autoren:
Werner H. Hoffmann, Lukas Meusburger

Abstract

Understanding managerial behavior and its underlying motivations is of key interest in times where the role of business in society is generally viewed critically. While CEO influence on strategy making processes is almost undisputed, little attention has explicitly been paid to how CEO values and the characteristics of the top management team (TMT) interact in shaping corporate strategy making. This is surprising if one follows the assumption that top managers who work closely together will by necessity influence each other’s actions. Hence, we would expect the CEO-TMT interface to be vital in understanding how leadership influences strategy making. To address this, we propose a model in which the personal values of the CEO have a direct effect on the characteristics of corporate strategy making processes yet where this association is moderated by TMT diversity. We test the model with data from Austria and Germany obtained through a large-scale survey conducted in spring 2015 and a follow-up survey conducted in fall 2015 and find general support for our model. CEO values geared towards self-transcendence (as opposed to self-interest) seem to be associated with more formal strategy making processes, while values geared towards openness to change (as opposed to conservation) are found to be associated with more flexible and less externally open ones. TMT diversity moderates all of these relationships. Our results add to upper echelon theory as well as to strategy process research and highlight promising avenues for future research.

Unsere Produktempfehlungen

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Premium-Abo der Gesellschaft für Informatik

Sie erhalten uneingeschränkten Vollzugriff auf alle acht Fachgebiete von Springer Professional und damit auf über 45.000 Fachbücher und ca. 300 Fachzeitschriften.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise