Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.04.2014 | Ausgabe 1/2014

Journal of Business Ethics 1/2014

How Techniques of Neutralization Legitimize Norm- and Attitude-Inconsistent Consumer Behavior

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 1/2014
Autoren:
Verena Gruber, Bodo B. Schlegelmilch

Abstract

In accordance with societal norms and values, consumers readily indicate their positive attitudes toward sustainability. However, they hardly take sustainability into account when engaging in exchange relationships with companies. To shed light on this paradox, this paper investigates whether defense mechanisms and the more specific concept of neutralization techniques can explain the discrepancy between societal norms and actual behavior. A multi-method qualitative research design provides rich insights into consumers’ underlying cognitive processes and how they make sense of their attitude–behavior divergences. Drawing on the Ways Model of account-taking, which is advanced to a Cycle Model, the findings illustrate how neutralization strategies are used to legitimize inconsistencies between norm-conforming attitudes and actual behavior. Furthermore, the paper discusses how the repetitive reinforcement of neutralizing patterns and feedback loops between individuals and society are linked to the rise of anomic consumer behavior.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

Journal of Business Ethics 1/2014 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise