Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

10.05.2017 | Original Paper | Ausgabe 4/2018

Review of Managerial Science 4/2018

In search for the ideal coopetition partner: an experimental study

Zeitschrift:
Review of Managerial Science > Ausgabe 4/2018
Autoren:
Sascha Kraus, Fabian Meier, Thomas Niemand, Ricarda B. Bouncken, Paavo Ritala

Abstract

Coopetition (collaboration between competitors) has the potential to provide major benefits or losses to participating firms. Entering a partnership with a competitor is a strategic decision with potential long-term consequences rendering the choice of partner of key importance. Existing research has investigated partner’s strategic attributes, but not how the inter-organizational factors between coopetiting firms affect partner selection and on which layers those effects occur. We use a vignette study for reducing this gap, representing the first experimental study on the field of coopetition research. The results from our study from 874 evaluations of potential coopetition partnerships by key informants from Austria, Germany, Liechtenstein and Switzerland offer insights into how the possible partner’s role, resource alignment and the planned activity affect partner selection. The findings suggest that the partner’s role in the markets—i.e. whether it is a direct or an indirect competitor—is critical in partner selection. The planned activity and resource configuration is also found to influence the evaluation of possible coopetition partners. Overall, the results of this first experimental study in coopetition research provide important implications to both theory and practice.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Review of Managerial Science 4/2018 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise