Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.03.2015 | Ausgabe 3/2015

Small Business Economics 3/2015

Incumbent positioning as a determinant of strategic response to entry

Zeitschrift:
Small Business Economics > Ausgabe 3/2015
Autoren:
Peter-J. Jost, Stefanie Schubert, Miriam Zschoche

Abstract

Existing research has identified different firm characteristics that determine an incumbent’s reaction toward market entrants. This study widens the perspective from a firm’s absolute attributes to its relative positioning within its competitive environment. The hypotheses for the empirical analysis are derived from game theoretic models with either vertical or horizontal product differentiation. In each of the two theoretical models two incumbents initially choose very different quality and variety levels, respectively, and move closer to the center when faced by entry of a competitor. From the vertical differentiation model we predict a stronger price reduction by high-quality firms. In our empirical analysis we are using a novel dataset of the high-quality restaurant market in Germany to test the theoretical findings. While the hypotheses with respect to adjustments of prices and varieties are supported, we do not find empirical evidence for the predicted quality adjustment.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

Small Business Economics 3/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise