Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Informatics Teachers’ Self-efficacy - A Survey Instrument and First Results

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The general concept of self-efficacy is based on the individual’s own perception of being capable to handle challenging professional situations, for example in the fields of scientific knowledge, pedagogic expertise and conflict management. By means of existing literature, a questionnaire has been created to measure different aspects of self-efficacy in German informatics teachers as well as professional overload. Completed questionnaires of 58 informatics teachers have been analysed to investigate their perceived general self-efficacy and their informatics-specific self-efficacy. The results suggest that the majority of the surveyed teachers have a relatively high self-perceived overall self-efficacy and don’t feel professionally overloaded. In contrast to other studies, this investigation determines no correlations between informatics teacher’s general self-efficacy and their ratings of professional overload. However, there is only evidence for medium negative coherence between informatics teacher’s self-efficacy in a very subject-specific area of informatics and professional overload.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Information and Communication Technologies (ICT).
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Allerbeck, K.R.: Messniveau und Analyseverfahren - Das Problem strittiger Intervallskalen. Zeitschrift für Soziologie 7(3), 199–214 (1978)CrossRef Allerbeck, K.R.: Messniveau und Analyseverfahren - Das Problem strittiger Intervallskalen. Zeitschrift für Soziologie 7(3), 199–214 (1978)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bandura, A.: Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol. Rev. 84(2), 191–215 (1977)CrossRef Bandura, A.: Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol. Rev. 84(2), 191–215 (1977)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bandura, A.: Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In: Bandura, A. (ed.) Self-efficacy in Changing Societies, pp. 1–45. Cambridge University Press, New York (1995)CrossRef Bandura, A.: Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In: Bandura, A. (ed.) Self-efficacy in Changing Societies, pp. 1–45. Cambridge University Press, New York (1995)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bandura, A.: Self-Efficacy: The Exercise of Control. Freeman, New York (1997) Bandura, A.: Self-Efficacy: The Exercise of Control. Freeman, New York (1997)
5.
Zurück zum Zitat Beierlein, C., Kovaleva, A., Kemper, C.J., Rammstedt, B.: Ein Messinstrument zur Erfassung subjektiver Kompetenzerwartungen: Allgemeine Selbstwirksamkeit Kurzskala (ASKU). GESIS, Mannheim (2012) Beierlein, C., Kovaleva, A., Kemper, C.J., Rammstedt, B.: Ein Messinstrument zur Erfassung subjektiver Kompetenzerwartungen: Allgemeine Selbstwirksamkeit Kurzskala (ASKU). GESIS, Mannheim (2012)
6.
Zurück zum Zitat Bong, M., Skaalvik, E.M.: Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Edu. Psychol. Rev. 15(1), 17–30 (2003) Bong, M., Skaalvik, E.M.: Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Edu. Psychol. Rev. 15(1), 17–30 (2003)
7.
Zurück zum Zitat Evans, J.D.: Straightforward Statistics for the Behavioral Sciences. Brooks/Cole Publishing, Pacific Grove (1996) Evans, J.D.: Straightforward Statistics for the Behavioral Sciences. Brooks/Cole Publishing, Pacific Grove (1996)
9.
Zurück zum Zitat Gibson, S., Dembo, M.H.: Teacher efficacy: a construct validation. J. Educ. Psychol. 76(4), 569–582 (1984)CrossRef Gibson, S., Dembo, M.H.: Teacher efficacy: a construct validation. J. Educ. Psychol. 76(4), 569–582 (1984)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Holzberger, D., Philipp, A., Kunter, M.: How teachers’ self-efficacy is related to instructional quality: a longitudinal analysis. J. Educ. Psychol. 105(3), 774–786 (2013)CrossRef Holzberger, D., Philipp, A., Kunter, M.: How teachers’ self-efficacy is related to instructional quality: a longitudinal analysis. J. Educ. Psychol. 105(3), 774–786 (2013)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Niedersächsisches Kultusministerium: Kerncurriculum für die Schulformen des Sekundarbereichs I Schuljahrgänge 5–10 Informatik. Unidruck, Hannover (2014) Niedersächsisches Kultusministerium: Kerncurriculum für die Schulformen des Sekundarbereichs I Schuljahrgänge 5–10 Informatik. Unidruck, Hannover (2014)
13.
Zurück zum Zitat Santos, A., Pedro, N.: The relationship between teachers’ training, personal sense of efficacy and ICT integration: analysing its strength and stability. In: ICICTE 2012 Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education, pp. 343–354. ICICTE, Rhodes (2012) Santos, A., Pedro, N.: The relationship between teachers’ training, personal sense of efficacy and ICT integration: analysing its strength and stability. In: ICICTE 2012 Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education, pp. 343–354. ICICTE, Rhodes (2012)
14.
Zurück zum Zitat Schmitz, G.S., Schwarzer, R.: Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern: Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie 14, 12–25 (2000)CrossRef Schmitz, G.S., Schwarzer, R.: Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern: Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie 14, 12–25 (2000)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Schwarzer, R., Jerusalem, M.: Skalen zur Erfassung von Lehrer-und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Freie Universität Berlin, Berlin (1999) Schwarzer, R., Jerusalem, M.: Skalen zur Erfassung von Lehrer-und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Freie Universität Berlin, Berlin (1999)
16.
Zurück zum Zitat Shavelson, R.J., Hubner, J.J., Stanton, G.C.: Self-concept: validation of construct interpretations. Rev. Educ. Res. 46(3), 407–441 (1976)CrossRef Shavelson, R.J., Hubner, J.J., Stanton, G.C.: Self-concept: validation of construct interpretations. Rev. Educ. Res. 46(3), 407–441 (1976)CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Zee, M., Koomen, H.M.Y.: Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: a synthesis of 40 years of research. Rev. Educ. Res. 86(4), 981–1015 (2016)CrossRef Zee, M., Koomen, H.M.Y.: Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: a synthesis of 40 years of research. Rev. Educ. Res. 86(4), 981–1015 (2016)CrossRef
Metadaten
Titel
Informatics Teachers’ Self-efficacy - A Survey Instrument and First Results
verfasst von
Claudia Hildebrandt
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_54