Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Long paper | Ausgabe 2/2015

Universal Access in the Information Society 2/2015

Integrating the strengths of cognitive emotion models with traditional HCI analysis tools

Zeitschrift:
Universal Access in the Information Society > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Mark Springett, Effie Lai-Chong Law, Mark Coulson

Abstract

This paper reports an attempt to integrate key concepts from cognitive models of emotion to cognitive models of interaction established in HCI literature. The aim is to transfer the strengths of interaction models to analysis of affect-critical systems in games, e-commerce and education, thereby increasing their usefulness in these systems where affect is increasingly recognised as a key success factor. Concepts from Scherer’s appraisal model and stimulation evaluation checks, along with a framework of emotion contexts proposed by Coulson (An everything but framework for modelling emotion. In proceeding of AAAI spring symposium on architectures for emotion, 2004), are integrated into the cycle of display-based action proposed by Norman (The design of everyday things. Basic Books, New York, 1988). Norman’s action cycle has commonly been applied as an interaction analysis tool in the field of HCI. In the wake of the recent shift of emphasis to user experience, the cognition-based action cycle is deemed inadequate to explicate affective experiences, such as happiness, joy and surprise. Models based on appraisal theories, focusing on cognitive accounts of emotion, are more relevant to understanding the causes and effects of feelings arising from interacting with digital artefacts. The paper explores the compatibility between these two genres of model, and future development of integrated analysis tools.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Universal Access in the Information Society 2/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise