Skip to main content

2020 | OriginalPaper | Buchkapitel

Integration of LUPDA Theory and STEAM with Computational Thinking Concepts to Develop Assessment Principles for an AI Based STEAM Activity

verfasst von : Chih-Hung Wu, Yueh-Min Huang

Erschienen in: Innovative Technologies and Learning

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This study uses learn, use, practice, design, apply/analyze (LUPDA) theory to combine science, technology, engineering, art, and math (STEAM) and computational thinking (CT) concepts to develop assessment principles. The STEAM teaching activity designs and implements an artificial intelligence (AI) webcam game with micro:bit technology, AI computer vision, and deep learning techniques to recognize the user’s hand gestures via webcam. The game in our teaching experiment which can automatically interpret the user’s gestures as scissors, stone, or cloth through the webcam, and then automatically react to the user through a motor. Finally, this study proposes a set of relevant assessment principles based on STEAM, LUPDA theory, and CT concepts.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pimthong, P., Williams, J.: Preservice teachers’ understanding of STEM education. Kasetsart J. Soc. Sci. (2018) Pimthong, P., Williams, J.: Preservice teachers’ understanding of STEM education. Kasetsart J. Soc. Sci. (2018)
2.
Zurück zum Zitat Swaid, S.I.: Bringing computational thinking to STEM education. Procedia Manufact. 3, 3657–3662 (2015)CrossRef Swaid, S.I.: Bringing computational thinking to STEM education. Procedia Manufact. 3, 3657–3662 (2015)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hsu, T.-C., Chang, S.-C., Hung, Y.-T.: How to learn and how to teach computational thinking: suggestions based on a review of the literature. Comput. Educ. 126, 296–310 (2018)CrossRef Hsu, T.-C., Chang, S.-C., Hung, Y.-T.: How to learn and how to teach computational thinking: suggestions based on a review of the literature. Comput. Educ. 126, 296–310 (2018)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Malizia, A., Fogli, D., Danesi, F., Turchi, T., Bell, D.: TAPASPlay: a game-based learning approach to foster computation thinking skills. In: 2017 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), pp. 345–346. IEEE (2017) Malizia, A., Fogli, D., Danesi, F., Turchi, T., Bell, D.: TAPASPlay: a game-based learning approach to foster computation thinking skills. In: 2017 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), pp. 345–346. IEEE (2017)
Metadaten
Titel
Integration of LUPDA Theory and STEAM with Computational Thinking Concepts to Develop Assessment Principles for an AI Based STEAM Activity
verfasst von
Chih-Hung Wu
Yueh-Min Huang
Copyright-Jahr
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-63885-6_31