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Über dieses Buch

Verbrennungsmotoren weiterzuentwickeln, sie effizienter und emissionsärmer zu machen, bleibt ein Schlüsselfaktor. Denn die hohe Energiedichte flüssiger Kraftstoffe wird wesentlich dazu beitragen, die heute gewohnte Langstreckentauglichkeit von Pkw und insbesondere von Nutzfahrzeugen auch morgen noch sicherzustellen.

Inhaltsverzeichnis

Frontmatter

PLENUM

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Propulsion for 2025

Michael Winkler

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Worldwide harmonization of emission regulations – a dream never becomes reality?

Manfred Schuckert

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Climate-neutral mobility

Lars Mönch

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – MOTORENKONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

CNG as ideal supplement to e-traction aiming at CO2-neutral mobility?

Wolfgang Demmelbauer-Ebner, Jens Andersen, Reiner Mangold

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Challenges facing future high performance combustion engines using Porsche Boxer engines as an example

Thomas Wasserbäch, Jörg Kerner, Markus Baumann

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Load point shifting for Diesel engines – potentials for passenger car and truck engine applications

Jörg Neugärtner, Alexander Scholz, Anton Schurr, Michael Günthner, Rudolf Flierl

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – LADUNGSWECHSEL UND VERBRENNUNG I

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Selecting a suitable stroke / bore ratio when combining variable compression and Early Intake Valve Closure (EIVC)

Marc Sens, Michael Günther, Ulrich Walther, Sascha Nicklitzsch, Jan Müller, Matthias Hunger, Steffen Zwahr

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Extreme lean gasoline technology – best efficiency and lowest emission powertrains

Philipp Adomeit, Johannes Scharf, Matthias Thewes, Bastian Morcinkowski, Patrick Hoppe, Stefania Esposito, Marius Böhmer

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

From glow tube to corona – challenges to the ignition systems of future SI engines

Joachim Hahn, Martin Schenk, Franz Xaver Schauer, Christina Sauer, Gerhard Weber, Christian Schwarz

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – SYSTEME UND METHODEN

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Experimental investigation of the cold start behavior of different coolant circuits for a waste heat recovery system and their influence on the engine

Thomas Matousek, Frank Stahl, Thomas Koch, Michael Bens

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Method for the predictive calculation of mixed friction

Morten Kronstedt, Christian Lensch-Franzen, T. Doğuer, M. Bäse

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Predictive diagnostics solutions beyond big data

Michael Hackner, Walter Lehle

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – EMISSIONEN

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2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Optimized heat release rate for enhanced thermal efficiency under NOx, noise and peak firing pressure constraints in light-duty Diesel engines

Jean-Marc Zaccardi, Frédéric Nicolas, Jordan Rudloff, Gaetano De Paola

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Impact analysis of fuels, operating fluids and combustion parameters: focus raw emission behavior

Christian Lensch-Franzen, Marcus Gohl, Tobias Mink, Martin Schäfer

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – ELEKTRIFIZIERUNGSKONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

FEV ECObrid – a 48V mild hybrid concept for passenger car Diesel engines

Joschka Schaub, Christian Frenken, Bastian Holderbaum, Philip Griefnow, Rene Savelsberg, Olivier Coppin

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The tailored powertrain for 48 V – options for the gasoline engine – chance for future Diesel engines

Wolfgang Schöffmann, Helfried Sorger, Michael Weissbäck, Thomas Pels, Carsten Kaup, Mario Brunner

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Optimal hybrid gasoline engine – solutions for complex powertrains

Christoph Danzer, Gerrit Albrecht, Mark Vallon, Günter Reimer, Wolfgang Wukisiewitsch

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – LADUNGSWECHSEL UND VERBRENNUNG II

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Model-based combustion chamber layout for passenger car Diesel engines

Alexander Machold, Ludwig Bürgler, Andreas Ennemoser, Markus Grubmüller

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Targets and parameters for combustion system layout

Stephan-Johannes Schnorpfeil, Benedikt Fuchs, Elias Baum

TEIL I: PKW-MOTORENTECHNOLOGIE – VOLT IM SERIENEINSATZ

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

48 V in series application

Jens Kötz, Siegfried Pint

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Deployment of 48 V in Renault, current status and future outlook

Richard Pothin, Pietro Dolcini

TEIL II: NEUE UND ALTERNATIVE KRAFTSTOFFE – HEUTIGE KRAFTSTOFFKONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Alternative fuels of today for sustainable mobility of tomorrow

Werner Willems, Ulrich Kramer, Heiko Maas

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Natural gas-Diesel dual fuel for commercial vehicle engines

Christian Barba, Jan Dyckmans, Jürgen Förster, Thomas Schnekenburger

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Natural gas for cleaner mobility

Christoph Balzer, Max Kofod, Mathijs Koot, Karsten Wilbrand

TEIL II: NEUE UND ALTERNATIVE KRAFTSTOFFE – ALTERNATIVE KRAFTSTOFFKONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Energy chains and drive systems in the comparison of efficiency taking into account the air quality

Kurt Kirsten

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Potentials of sustainable bio Diesel fuels to achieve mobility

Ralf Türck

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Alternative fuels for commercial vehicles

Jan Arnell

TEIL II: NEUE UND ALTERNATIVE KRAFTSTOFFE – NACHHALTIGE KRAFTSTOFFKONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Recent results of the sootless Diesel fuel oxymethylene ether

Dominik Pélerin, Kai Gaukel, Martin Härtl, Georg Wachtmeister

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Oxygenate fuel in a Diesel engine – Is a CI engine capable of lambda 1?

Markus Münz, David Töpfer, Alexander Mokros, Christian Beidl

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Production of fuels from hydropower and carbon dioxide from organic waste in Norway

Torsten Buddenberg, Christian Bergins, Stephan Schmidt, Hans-Jörg Fell

TEIL II: NEUE UND ALTERNATIVE KRAFTSTOFFE – KRAFTSTOFFE VON ÜBERMORGEN

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Green hydrogen and downstream synthesis products – electricity-based fuels for the transportation sector

Alexander Tremel

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Capturing CO2 from air

Jan Wurzbacher

TEIL II: NEUE UND ALTERNATIVE KRAFTSTOFFE – ZUKÜNFTIGE KRAFTSTOFFNUTZUNG

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2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Sustainable designer fuels for Diesel and Otto fuels

Robert Schlögl

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

A pragmatic approach to deep reduction in U.S. CO2 emissions

Mike Tamor

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – EMISSIONEN UND AGN-KONZEPTE

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The challenges of an aftertreatment system for Stage V with SCR-F

Evangelos Katsaounis, Peter Krähenbühl, Dimitrios Tsinoglou, Ralph Wachter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Highly integrated exhaust gas aftertreatment systems in heavy-duty applications

S. Schaml, D. Rothe, F. Lutz, F. I. Zuther

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Next steps towards EGR-only concept for medium-duty industrial engine

Dirk Queck, Olaf Erik Herrmann

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – LADUNGSWECHSEL UND VERBRENNUNG

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2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Further thermal efficiency increase of the Diesel combustion for commercial engines

Gernot Graf, Hans Seitz, Helmut Theißl, Alexander Machold

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Improving commercial vehicle emissions and fuel economy with engine temperature management using variable valve actuation

James McCarthy, Helmut Theissl, Lukas Walter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

In-house developed turbochargers as key technology element for the development of Daimler heavy-duty engines

Michael Wöhr, Markus Müller, Thorsten Fögeling, Johannes Leweux

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – WÄRMEMANAGEMENT

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Efficiency increase of the CV engine with a WHR turbine expander combined with a 48 V board net

Rolf Müller, Holger Oechslen, Thomas Schmidt, René Dingelstadt, Sebastian Ewert

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Organic Rankine cycle turbine expander design, development, and 48 V mild hybrid system integration

Frederick M. Huscher

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Fuel saving potential of indirect charge air cooling for heavy-duty trucks

Rainer Lutz

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – ELEKTRIFIZIERUNG

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Range extender systems for electric drivetrains in medium-duty distribution vehicles

Dirk Bergmann, Stefan Wedowski, Johannes Maiterth, Christopher Marten, Stefano Ghetti, Marius Walters, Pietro Morra

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Development of a Diesel Power Module (DPM) for electrification of the extra mile

Thomas Praxmarer

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – NEUE MOTOREN

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The new Diesel and gas engines for the lower power range

Markus Schwaderlapp, Wilhelm Feuser, Christian Stein, Kai Tedsen, Frank Eisenhauer

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The latest generation of Daimler’s 10.7 l heavy-duty engine

Marco Ernst, Jens Kleffel, David Koch

TEIL III: NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE – PLENUM

Frontmatter

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

The future of the internal combustion engine impacted by increasing electrification

Andreas Schamel

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Impact of CO2 and ultra-low NOx legislation on commercial vehicle base engine

Lukas Walter, Thomas Wagner, Helmut Theissl, Stephanie Flitsch, Gernot Hasenbichler

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Fuel: a key element for the mobility of tomorrow

Helmut Eichlseder
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