Skip to main content
main-content

Über dieses Buch

Die inhaltlichen Schwerpunkte dieses Tagungsbandes beziehen sich auf emotionale Diskussionen um Verbrennungsmotoren um diese wieder auf eine sachlich fundierte Ebene zu führen. Effiziente Pkw-und Nfz-Motoren sind im Systemverbund mit neuen Kraftstoffen die Schlüsselentwicklung für eine CO2-neutrale individuelle Mobilität mit niedrigsten Emissionen.

Inhaltsverzeichnis

Frontmatter

PLENUM

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Mastering the future of gasoline engines

Christian Landerl, Christian Schwarz, Juliane Lerch

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Powertrain 2030: driven by diversification

Otmar Scharrer

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Towards CO2-neutral mobility in off-highway applications

Markus Schwaderlapp, Jürgen van Zadelhoff

TEIL I PKW-MOTORENTECHNOLOGIE - CO2-REDUKTION

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

75 g CO2 / km – powertrain concept and optimized powertrain components

Mirko Leesch, Matthias Kratzsch, Christoph Danzer, Jörg Müller

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Future powertrain concepts for sustainable mobility

Werner Willems

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

The Dual Mode VCS system as a modular variant for different engine families (Das DUAL MODE VCS-System als modulare Variante für unterschiedliche Motorenfamilien)

Wolfgang Schöffmann, H. Sorger, S. Lösch, W. Unzeitig, A. Fürhapter, A. Krobath, G. Fraidl, K. Arens, Th. Weiß, M. Heller

TEIL I PKW-MOTORENTECHNOLOGIE - LAMBDA 1 IM GANZEN KENNFELD

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

All lambda 1 gasoline powertrains

Michael Görgen, Andreas Balazs, Marius Böhmer, Martin Nijs, Helmut Lehn, Johannes Scharf, Matthias Thewes, Andreas Müller, Norbert Alt, Johannes Claßen, Stefan Sterlepper

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Technical opportunities to extend the stoichiometric operation area of boosted gasoline engines in the high-volume segment

Claus Glahn, Ingo Hermann, Matthias Kluin, Achim Köngstein

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

High performance and stoichiometric operation – vision or reality?

Paul Kapus, Matthias Neubauer, Daniel Hilbert, Manuel Krenn, Günter Fraidl

TEIL I PKW-MOTORENTECHNOLOGIE - GEMISCHBILDUNG UND VERBRENNUNG

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Twin jet spray and droplet stream impact injectors for novel combustion processes in Otto and Diesel engines

Franz Durst, Mathias Etzold

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Lean combustion, EGR or gHCCI at high-load: challenging tasks in the 0D / 1D engine simulation

Michael Grill, Alexander Fandakov, Sebastian Hann, Mahir-Tim Keskin, Lukas Urban, Michael Bargende

TEIL I PKW-MOTORENTECHNOLOGIE - DIESEL-HYBRID

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

48 V Diesel hybrid: a strong combination for improved real-world fuel economy and driving performance?

Sebastian Barth, Jörg Böttcher, Michael Fischer

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Diesel hybrid powertrains – enabling lowest emissions, minimum CO2 and fun-to-drive

Joschka Schaub, Korbinian Vogt, Matthias Kötter, Thomas Körfer, Katharina Kronen, Giovanni Vagnoni, Benjamin Knobloch

TEIL II NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE - NON-ROAD / REALEMISSIONEN

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Real-time on-road oil consumption measurements for a commercial heavy-duty Diesel engine

Tom George, Volker Schille, Thomas McKinley, Trenton Berardi

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

High-efficiency SCR system with integrated particulate filtration for non road mobile machinery

Adrian Troeger, Georg Töpfer, Heiner Bülte, Vinod Rajamani

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

How to assess the state of exhaust catalyst systems in driving vehicles?

Christian von Pyschow, Nicolas Hummel, Christian Beidl, Andreas Geißelmann

TEIL II NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE - ELEKTRIFIZIERUNG IM ANTRIEBSMIX 2025

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Electro fuels as an alternative to electrification – an energetic and economic analysis

Christian Bach

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Electrification in the powertrain mix 2025 – effects on application development for commercial vehicles

Markus Uhl, Albert Beichtbuchner, Heimo Schreier

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review

Christer Thorén

TEIL II NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE - GASMOTOREN – TECHNOLOGIE UND ANWENDUNG

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Neue Motoren für zukünftige Emissionsanforderungen (New engines for future emissions requirements)

Martial Suchet

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Commercial natural gas vehicles: tomorrow’s engine technologies for most stringent NOx and CO2 targets

Anton Arnberger, Stefano Golini, David Mumford, Gernot Hasenbichler

TEIL II NFZ-MOTORENTECHNOLOGIE - MOTOREN INTERNATIONAL

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Efficient MAN D08 light-duty Diesel engines series for a wide range of applications

Andreas Bug, Alexander Lienert

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Diesel-powered heavy-duty vehicles in Japan – latest emission regulations and responding technologies, fuel economy standards, and challenges for alternative fuels

Toshio Ichimasa

TEIL III INNOVATIVE KRAFTSTOFFE - GANZHEITLICHE BETRACHTUNGEN

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Electrifying the world – chances and challenges for sustainable energy carriers in the mobility sector

Kurt Kirsten, Wolfgang Warnecke

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Fueling clean transport to 2025+: update of JEC Well-To-Wheel (WTW) methodology for comparing alternative fuels and vehicle options to 2025+

Dorothee Lahaussois, Heather Hamje, Per Hanarp, Laura Lonza, Yugo Marta, Heiko Maas

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

The holistic life cycle assessment caught between development targets, usage profiles and methodology

Lea Schwarz, Michael Bargende, Stefan Dreyer, Wolfgang Kotauschek, Florian Bach

TEIL III INNOVATIVE KRAFTSTOFFE - ANWENDUNG SYNTHETISCHER KRAFTSTOFFE

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Potential of Dimethylether as an alternative Diesel fuel for a CO2 sustainable powertrain solution

Herwig Ofner, Alexander Morozov, Jost Weber, Takamasa Yokota, Satoru Sasaki

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

OME in the Diesel engine – a concept for CO2 neutrality and lowest pollutant emissions

Markus Münz, Alexander Mokros, Christian Beidl

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Potential of the sustainable C1 fuels OME, DMC, and MeFo for particle-free combustion in SI and CI engines

Martin Härtl, Dominik Pélerin, Patrick Dworschak, Thomas Maier, Andreas Stadler, Sebastian Blochum, Kai Gaukel, Eberhard Jacob, Georg Wachtmeister

TEIL III INNOVATIVE KRAFTSTOFFE - BRÜCKENTECHNOLOGIEN

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Options for decarbonization of future transport

Andreas Kolbeck, Wolfgang Warnecke, Christoph Balzer, Karsten Wilbrand

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Zero-emission logistics and hydrogen refilling stations in Switzerland – illustrated by the example of Coop

Philipp Dietrich

TEIL III INNOVATIVE KRAFTSTOFFE - PRODUKTION SYNTHETISCHER KRAFTSTOFFE

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

E-fuels – a central module for future engine design?

Lars Hentschel, Karsten Michels, Thomas Garbe, Martin Hönig

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Sustainable methanol-based fuel from CO2 and electricity: economic and regulatory perspectives

Benedikt Stefánsson

TEIL IV MOTOR UND KRAFTSTOFF

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

A systemic approach: chances for the engines of the future!?

Wolfgang Maus

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Emission potential of operating fluids and powertrain functions

Christian Lensch-Franzen, Tobias Mink, Marcus Gohl, Morten Kronstedt, Ulrich Wahl, Martin Schäfer, Michael Friedmann

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Energy transition and sector coupling – general framework for the future mobility sector

David Bothe

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Diesel – e-fuel blends for simultaneous reduction of real driving NOx and CO2 emissions

Gerd Rösel, G. Avolio, J. Grimm, O. Maiwald, O. Kastner, R. Brück

PLENUM

Frontmatter

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Mobility for tomorrow – with or without the internal combustion engine?

Peter Gutzmer

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Mobility and climate protection – friends or enemies?

Thorsten Herdan
Weitere Informationen

Premium Partner

Neuer InhaltdSpaceFEVAnsysValeo Logo

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Zur B2B-Firmensuche

Whitepaper

- ANZEIGE -

Hybridtechnologen für 48V-Systeme - BorgWarner bringt Elektrisierung in der Automobilindustrie voran

Um die von 48V-Bordnetzen ermöglichten Optimierungen hinsichtlich Kraftstoffeffizienz und Leistung auszunutzen entwickelt BorgWarner innovative Technologien und erweitert sein Portfolio mit Lösungen für künftige Mildhybridfahrzeuge. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise