Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2013 | Ausgabe 4/2013

Marketing Letters 4/2013

Interrupted anticipation after a service failure: The role of olfactory sensation on expected pleasure, taste enjoyment, consumption, and repatronage intentions

Zeitschrift:
Marketing Letters > Ausgabe 4/2013
Autor:
David J. Moore

Abstract

When consumers are highly charged with the anticipation of indulging in a pleasurable eating experience, a service failure that threatens to deny them the opportunity to satisfy their appetitive goals produces an “interrupted anticipation.” This study demonstrated that among those whose eager anticipation was interrupted by an unexpected service failure, food aroma tended to reinforce unpleasant feelings and generally negate the positive emotional boost normally expected from a positive olfactory cue. This resulted in significantly lower levels of expected pleasure, taste enjoyment, quantity of food consumed, and repatronage intentions. In contrast, for those whose anticipation was not interrupted, the food aroma exposure significantly enhanced the positivity of the consumer's service experience. When service failures lead to interrupted anticipation, service recovery efforts may sometimes prove to be ineffective in restoring the positive feelings of customers. Implications for theory development and managerial practice are also discussed.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Marketing Letters 4/2013 Zur Ausgabe