Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

19.06.2018 | Original Article | Ausgabe 7/2019

International Journal of Machine Learning and Cybernetics 7/2019

Knowledge measure for intuitionistic fuzzy sets with attitude towards non-specificity

Zeitschrift:
International Journal of Machine Learning and Cybernetics > Ausgabe 7/2019
Autoren:
Kaihong Guo, Hao Xu
Wichtige Hinweise

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

This paper is devoted to an entropy-independent measure of knowledge in the context of intuitionistic fuzzy sets (IFSs). We point out and justify that there are at least two facets of knowledge associated with an IFS, namely the information content and the information clarity. Having this in mind, we put forward a novel axiomatic definition of knowledge measure for IFSs. More specifically, a set of new axioms is presented with which knowledge measure should comply in the context of IFSs. A parametric model following these axioms is then developed to realize this measure. Both facets mentioned above are simultaneously taken into account in the axioms and the model so as to better capture the unique features of an IFS. In particular, we suggest the concept of the amount of potential knowledge related to the hesitancy or non-specificity of an IFS. This allows us to introduce the idea of an attitudinal-based knowledge measure for IFSs. We believe that the knowledge measure provided in this manner could truly reflect the nature of IFSs, and what people really want with different attitudes towards the unknown. Finally, a practical application of the developed technique to decision making under uncertainty is illustrated. As such, the developed measure could be considered as a safe and effective alternative to help tackle some special problems that are difficult to handle by using entropy alone, especially when dealing with the complex situation in which different attitudes of users have to be considered.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2019

International Journal of Machine Learning and Cybernetics 7/2019 Zur Ausgabe