Skip to main content

2014 | OriginalPaper | Buchkapitel

6. Learners’ Alternative Conceptions

verfasst von : Orit Hazzan, Tami Lapidot, Noa Ragonis

Erschienen in: Guide to Teaching Computer Science

Verlag: Springer London

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This chapter focuses on learners’ alternative conceptions. Since prospective teachers in general, and prospective computer science teachers in particular, face difficulties in gaining the notion of alternative conceptions, it is important to address this issue in the MTCS course and to deliver the message that a learning opportunity exists in each pupils’ mistake (or misunderstanding). Several pedagogical tools for exposing learners’ alternative conceptions are presented as well as three activities to be facilitated in the MTCS course.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
An illustrative metaphor compares the repetition of the question to bouncing a ball back to the pupil, letting the pupil be “in charge” of the ball (in our case, question).
 
2
Based on Lapidot and Hazzan (2003).
 
Literatur
Zurück zum Zitat Bents M, Bents R (1990) Perceptions of good teaching among novice, advanced beginner and expert teachers. American Educational Research Association, Boston Bents M, Bents R (1990) Perceptions of good teaching among novice, advanced beginner and expert teachers. American Educational Research Association, Boston
Zurück zum Zitat Fuller FF (1973) Teacher education and the psychology of behavior change: a conceptualization of the process of affective change of preservice teachers. Annual Meetings of the American Psychological Association, Montreal, Canada Fuller FF (1973) Teacher education and the psychology of behavior change: a conceptualization of the process of affective change of preservice teachers. Annual Meetings of the American Psychological Association, Montreal, Canada
Zurück zum Zitat Haberman B, Ben-David Kollikant Y (2001) Activating “black boxes” instead of opening “zippers”—A method of teaching novices basic CS concepts. SIGCSE Bull 33(3):41–44CrossRef Haberman B, Ben-David Kollikant Y (2001) Activating “black boxes” instead of opening “zippers”—A method of teaching novices basic CS concepts. SIGCSE Bull 33(3):41–44CrossRef
Zurück zum Zitat Lapidot T, Hazzan O (2003) Methods of Teaching Computer Science course for prospective teachers. Inroads—SIGCSE Bull 35(4):29–34 Lapidot T, Hazzan O (2003) Methods of Teaching Computer Science course for prospective teachers. Inroads—SIGCSE Bull 35(4):29–34
Zurück zum Zitat Shulman LS (1986) Those who understand: knowledge growth in teaching. Educ Res 15(2):4–14CrossRef Shulman LS (1986) Those who understand: knowledge growth in teaching. Educ Res 15(2):4–14CrossRef
Metadaten
Titel
Learners’ Alternative Conceptions
verfasst von
Orit Hazzan
Tami Lapidot
Noa Ragonis
Copyright-Jahr
2014
Verlag
Springer London
DOI
https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6630-6_6