Skip to main content
main-content

30.08.2017 | Lightweight Design | News | Onlineartikel

Hybrid Compound Forging Joins Aluminium Parts and Steel Sheets

Autor:
Nadine Klein

Researchers at the IPH have developed the joining process of hybrid compound forging. This method is intended to produce a material bond between solid aluminium parts and steel sheets during the forming process, without an additional joining step.

The IPH and the Institute of Welding and Machining (ISAF) at the Clausthal University of Technology are developing a new forging process for lightweight automotive construction. The scientists intend to join steel sheets and solid aluminium parts with a material bond as early as during the forming process. Previously, the individual components were formed first and only then joined using a process such as stud welding. Hybrid compound forging should eliminate the additional joining step and thereby contribute to faster, more economical production of lightweight parts.

Hybrid compound forging is the first process to combine two lightweight construction approaches, namely joining sheets and solid parts using a material bond and employing different materials with differing properties – lightweight aluminium and high-strength steel, for example.

"Hybrid compound forging" research project

Scientists in the "hybrid compound forging" research project are therefore examining the conditions for a successful forging process, i.e. the temperature, pressure and speed at which the two components must be formed and joined. The scientists are also determining the sheet thickness values and stud shapes for which the process is suitable. They are also examining the loads that the joining zone can withstand and the extent to which the hybrid component can be processed after joining. The project uses a material bond with zinc as the solder, because this simultaneously offers advantages related to contact corrosion in the steel-aluminium material combination.

In future, hybrid compound forging could be employed to manufacture components such as side members, tail light mounts and cargo tie-down rings for the automotive and aviation industries. 

The project is being sponsored by the German Research Foundation (DFG).

Weiterführende Themen

Die Hintergründe zu diesem Inhalt

Das könnte Sie auch interessieren

Premium Partner

in-adhesivesMKVSNeuer Inhalt

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Industrie 4.0 und die Möglichkeiten des Digitalen Zwillings

Die Welt der industriellen Automatisierung erlebt gerade einen bedeutenden Umbruch – hin zur Industrie 4.0. Der Ansatz, Dinge zu bauen und danach irgendwie hinzubiegen, hat viel zu lange die Entwicklung neuer Projekte bestimmt. Stattdessen brauchen die Hersteller einen systemorientierten Ansatz, der sich bereits in Entwicklungsprozessen multidisziplinärer Systeme bewährt hat. Jetzt gratis downloaden!

Sonderveröffentlichung

- ANZEIGE -

Steigern Sie Ihre Produktivität – mit Mixed Reality

Besonders im industriellen Kontext ist das Potenzial von Mixed Reality-Lösungen enorm. Doch oftmals wird der Fokus zu sehr auf die reine Funktion der Anwendung gelegt – und das Nutzererlebnis vernachlässigt. Dabei liegt gerade in einer positiven User-Experience der Schlüssel zum nachhaltigen Erfolg. Jetzt mehr erfahren!

Marktübersichten

Die im Laufe eines Jahres in der „adhäsion“ veröffentlichten Marktübersichten helfen Anwendern verschiedenster Branchen, sich einen gezielten Überblick über Lieferantenangebote zu verschaffen.