Skip to main content

Einführung in den methodischen Teil: Überblick über klassische Vermittlungsformen in interkulturellen Trainings

  • Chapter
Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz an Hochschulen

Zusammenfassung

Interkulturelles Lernen ohne Impulse und Motivation? Das funktioniert nicht, denn Lernen braucht Impulse von außen und Motivation von innen. Beides kann in interkulturellen Trainings durch den gut gewählten Einsatz von Methoden gefördert werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Flechsig, K.-H. (1998): Methoden interkultureller Trainings. Internes Arbeitspapier des Instituts für Allgemeine und Interkulturelle Didaktik, Göttingen.

    Google Scholar 

  • Fowler, S. M. / Blohm, J. M. (2004): An analysis of methods for intercultural trainings. In: Landis, D. / Bennett, J. M. / Bennett, M. J. (Hg.) (2004): 37–84.

    Google Scholar 

  • Grosch, H. / Groß, A. / Leenen, W. R. (2000): Methoden interkulturellen Lernens. Saarbrücken: ASKO Europa-Stiftung.

    Google Scholar 

  • Gugel, G. (1999): Praxis politischer Bildungsarbeit. Methoden und Arbeitshilfen. Tübingen: Institut für Friedenspädagogik e.V. URL: www.friedenspaedagogik.de/content/pdf/3040 [letzter Zugriff: 24. 09. 2009].

  • Holzkamp, K. (1995): Lernen. Eine subjektwissenschaftliche Grundlegung. Frankfurt / Main: Campus.

    Google Scholar 

  • Kolb, D. A. (1984): Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

    Google Scholar 

  • Landis, D. / Bennett, J. M. / Bennett, M. J. (Hg.) (2004): Handbook of intercultural training. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.

    Google Scholar 

  • Wo'zniak, M. (2009): Der Komunicode. Der Schlüssel für ein erfolgreiches webbasiertes Training zur Entwicklung interkultureller Kompetenz? Masterarbeit an der Europa-Universität Viadrina, unveröffentlicht.

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Gundula Gwenn Hiller Stefanie Vogler-Lipp

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2010 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Vogler-Lipp, S. (2010). Einführung in den methodischen Teil: Überblick über klassische Vermittlungsformen in interkulturellen Trainings. In: Hiller, G.G., Vogler-Lipp, S. (eds) Schlüsselqualifikation Interkulturelle Kompetenz an Hochschulen. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92019-1_10

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92019-1_10

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-17233-0

  • Online ISBN: 978-3-531-92019-1

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics