Skip to main content

Advertisement

Log in

5 Development of competencies across the life span

Kompetenzentwicklung über die Lebensspanne

  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 17 February 2012

Abstract

The selection and measurement of competencies, reflecting educational effects in a lifelong learning perspective, represents a major challenge for the German National Educational Panel Study. Data on the development of competencies serves as a central point of reference for all other parts of the Panel Study. These competencies have to be relevant not only for a successful and responsible individual life but also for a well-functioning modern democratic society. Hence, the aim is not just to describe the development of such competencies, but also to analyze relevant prerequisites, conditions, and courses of competence acquisition. The lifelong learning perspective will shed light on how different competencies are acquired over the life span, how they interact over time and across educational stages, and in which way they may contribute to individual and group-specific life-course outcomes. This chapter gives an overview on the selection, rational, and conceptualization of competencies within the National Educational Panel Study.

Zusammenfassung

Die Auswahl, Konzeptualisierung und kohärente Messung von bildungsrelevanten Kompetenzen über die Lebensspanne stellt eine besondere Herausforderung für das Nationale Bildungspanel dar. Daten zur Entwicklung bildungsrelevanter Kompetenzen bilden einen zentralen Referenzpunkt für alle anderen Bereiche des Bildungspanels. Die ausgewählten Kompetenzbereiche sollten daher sowohl für ein erfolgreiches, verantwortungsvolles individuelles Leben bedeutsam sein, als auch für eine moderne demokratische Gesellschaft insgesamt. Ziel ist es, domänenspezifische Kompetenzentwicklungen über die Lebensspanne nachzuzeichnen und zudem wichtige Voraussetzungen, Bedingungen und Erwerbsverläufe zu analysieren. Die Lebensspannenperspektive der Kompetenzmessungen im Nationalen Bildungspanel wird Aufschluss darüber geben, wie verschiedene Kompetenzen im Lebenslauf erworben werden, wie sie in ihrer Genese und Entwicklungsdynamik innerhalb und über Bildungsetappen hinweg miteinander interagieren, und in welcher Weise sie zu individuellen und gruppenbezogenen Lebensläufen (inkl. Lebenszufriedenheit, Bildungsrenditen) beitragen. Das Kapitel gibt einen Überblick über die Auswahl, Begründung und Konzeptualisierung der Kompetenzmessungen im Nationalen Bildungspanel.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for science literacy. Project 2061. New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Arnold, K.-H., Lindner-Müller, C., & Riemann, R. (2009). Erfassung sozialer Kompetenz bei Kindern und Erwachsenen. Eine Expertise für das Nationale Bildungspanel (NEPS), Bamberg.

  • Artelt, C., Baumert, J., Julius-McElvany, N., & Peschar, J. (2003). Learners for life. Student approaches to learning. Results from PISA 2000. Paris: OECD.

    Google Scholar 

  • Asendorpf, J. B. (2007). Persönlichkeitsmerkmale: Big Five. In S. Weinert (Ed.), Expertise zur Erfassung von psychologischen Personmerkmalen bei Kindern im Alter von fünf Jahren im Rahmen des SOEP (Data documentation 20, pp. 30–35), Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).

    Google Scholar 

  • Baltes, P. B., Lindenberger, U., & Staudinger, U. M. (2006). Life-Span theory in developmental psychology. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (Vol. 1, pp. 569–664). New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Stanat, P., Tillmann, K.-J., & Weiß, M. (Eds.). (2001). PISA 2000: Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske + Budrich.

  • Brown, A. L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation, and understanding (pp. 65–116). Hillsdale: Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Bybee, R. W. (1997). Towards an understanding of literacy. In W. Gräber & C. Bolte (Eds.), Scientific literacyAn international symposium (pp. 37–68). Kiel: Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN).

    Google Scholar 

  • Bynner, J. (2004). Participation and progression: Use of British cohort study data in illuminating the role of basic skills and other factors (Nuffield review of 14–19 education and training working paper 9). Adelaide: National Centre for Vocational Education Research.

    Google Scholar 

  • Cattell, R. B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.

    Google Scholar 

  • Damon, W., & Lerner, R. M. (2006). Handbook of child psychology (Vol. 2). New Jersey: Wiley.

    Google Scholar 

  • Educational Testing Service (ETS). (2002). Digital transformation. A framework for ICT literacy. Princeton: ETS.

    Google Scholar 

  • Ehmke, T., Duchhardt, C., Geiser, H., Grüßing, M., Heinze, A., & Marschick, F. (2009). Kompetenzentwicklung über die Lebensspanne – Erhebung von mathematischer Kompetenz im Nationalen Bildungspanel. In A. Heinze & M. Grüßing (Eds.), Mathematiklernen vom Kindergarten bis zum Studium. Kontinuität und Kohärenz als Herausforderung für den Mathematikunterricht (pp. 313–327). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: Essential skills for the information age. Journal of library & information technology, 28(2), 39–47.

    Google Scholar 

  • Ericsson, K.A., Charness, N., Hoffman, R.R., & Feltovich, P.J. (2006). The cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Esser, H. (2006). Migration, Sprache und Integration. AKI-Forschungsbilanz (Vol. 4). Berlin: Arbeitsstelle Interkulturelle Konflikte und gesellschaftliche Integration. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB).

    Google Scholar 

  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906–911.

    Article  Google Scholar 

  • Forum Bildung. (2002). Expertenberichte des Forum Bildung. Ergebnisse des Forum Bildung III. Bonn: Forum Bildung.

    Google Scholar 

  • Geary, D. C. (1995). Reflections of evolution and culture in children’s cognition: Implications for mathematical development and instruction. American Psychologist, 50, 24–37.

    Article  Google Scholar 

  • International ICT literacy panel. (2002). Digital transformation: A framework for ICT literacy. Princeton: ETS.

    Google Scholar 

  • Jude, N., & Klieme, E. (2007). Definitionen sprachlicher Kompetenz—ein Differenzierungsansatz. In B. Beck & E. Klieme (Eds.), Sprachliche Kompetenzen. Konzepte und Messung. DESI-Studie (pp. 9–22). Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Katz, I. R. (2007). Testing information literacy in digital environments: The ETS iskillsTM assessment. Information Technology and Libraries, 26, 3–12.

    Google Scholar 

  • Katz, I. R., & Macklin, A. S. (2007). Information and communication technology (ICT) literacy: Integration and assessment in higher education. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 5, 50–55.

    Google Scholar 

  • Konsortium Bildungsberichterstattung. (2006). Bildung in Deutschland. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration. Bielefeld: Bertelsmann.

    Google Scholar 

  • National Center for Education Statistics (NCES). (1995). Two years later: Cognitive gains and school transitions of NELS:88 eighth graders. Washington: U.S. Department of Education.

    Google Scholar 

  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2003). Principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.

    Google Scholar 

  • National Research Council (NRC). (1999). Being fluent with information technology. Washington: National Academy Press.

    Google Scholar 

  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (1999). Measuring student knowledge and skills. A new framework for assessment. Paris: OECD.

    Google Scholar 

  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2003). The PISA 2003 assessment framework. Mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. Paris: OECD.

    Google Scholar 

  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2006). PISA assessing scientific, reading and mathematical literacy. A framework for PISA 2006. Paris: OECD.

    Google Scholar 

  • Osborne, J. F., & Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. A report to the Nuffield foundation. http://www.pollen-europa.net/pollen_dev/Images_Editor/Nuffield%20report.pdf. Accessed 10 Dec 2010.

  • Prenzel, M., Baumert, J., Blum, W., Lehmann, R., Leutner, D., Neubrand, M., Pekrun, R., Rost, J., & Schiefele, U. (2006). PISA 2003. Untersuchungen zur Kompetenzentwicklung im Verlauf eines Schuljahres. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Prenzel, M., Schöps, K., Rönnebeck, S., Senkbeil, M., Walter, O., Carstensen, C. H., & Hammann, M. (2007). Naturwissenschaftliche Kompetenz im internationalen Vergleich. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme, & R. Pekrun (Eds.), PISA 2006. Die Ergebnisse der dritten internationalen Vergleichsstudie (pp. 63–106). Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2001). Defining and selecting key competences. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2003). Key competences for a successful life and a well-functioning society. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Sammons, P. (1995). Gender, ethnic and socio-economic differences in attainment and progress: a longitudinal analysis of student achievement over 9 years. British Educational Research Journal, 21, 465–485.

    Article  Google Scholar 

  • Stamov-Roßnagel, C., Bittner, J. V., & Staudinger, U. M. (2009). Self-regulation across the lifespan: Its conceptualization and assessment in the National Educational Panel Study (NEPS). Expert Report for NEPS, Bamberg.

  • Stanat, P. (2006). Schulleistungen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund: Die Rolle der Zusammensetzung der Schülerschaft. In J. Baumert, P. Stanat, & R. Watermann (Eds.), Herkunftsbedingte Disparitäten im Bildungswesen: Differenzielle Bildungsprozesse und Probleme der Verteilungsgerechtigkeit (pp. 189–219). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    Chapter  Google Scholar 

  • Tenorth, H.-E. (2004). Stichwort: Grundbildung und Basiskompetenzen—Herkunft, Bedeutung und Probleme im Kontext allgemeiner Bildung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 7, 169–182.

    Article  Google Scholar 

  • Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–65). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Weinert, F. E., & Helmke, A. (1997). Entwicklung im Grundschulalter. Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Weinert, S. (2000). Beziehungen zwischen Sprach- und Denkentwicklung. In H. Grimm (Ed.), Sprachentwicklung (Enzyklopädie der Psychologie C/III/3) (pp. 311–361). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Weinert, S. (2006). Sprachentwicklung. In W. Schneider & B. Sodian (Eds.), Kognitive Entwicklung (Enzyklopädie der Psychologie C/V/2) (pp. 609–719). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Weinert, S. (2007a). Kompetenzentwicklung und Kompetenzstruktur im Vorschulalter. In M. Prenzel, I. Gogolin, & H.-H. Krüger (Eds.), Kompetenzdiagnostik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 8 (pp. 89–106). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    Google Scholar 

  • Weinert, S. (2007b). Wie Sprache das Wissen und Denken beeinflusst. In A. Bucher, A. M. Kalcher, & K. Lauermann (Eds.), Sprache leben. Kommunizieren & Verstehen (pp. 23–49). Wien: G & G Verlagsgesellschaft.

    Google Scholar 

  • Weinert, S., Asendorpf, J. B., Beelmann, A., Doil, H., Frevert, S., Hasselhorn, M., & Lohaus, A. (2007). Expertise zur Erfassung von psychologischen Personmerkmalen bei Kindern im Alter von fünf Jahren im Rahmen des SOEP (Data Documentation 20). Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).

    Google Scholar 

  • Weinert, S., Ebert, S., & Dubowy, M. (2010). Kompetenzen und soziale Disparitäten im Vorschulalter. Zeitschrift für Grundschulforschung, 1, 32–45.

    Google Scholar 

  • Wertsch, J. (1996). Die gesellschaftliche Bildung des Bewußtseins. Marburg: Bdwi.

    Google Scholar 

  • Wirth, J., & Klieme, E. (2002). Computer literacy im Vergleich zwischen Nationen, Schulformen und Geschlechtern. Unterrichtswissenschaft, 30, 136–157.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sabine Weinert.

Additional information

Besides the authors, an expert team is working on the development of the test instruments described in this chapter. The members of this team are: Franziska Fellenberg, Susanne Gawlik, Karin Gehrer, Marion Haugwitz, Jana Heydrich, Lena Nusser, Steffi Pohl, Louise Steinert, and Stefan Zimmermann (University of Bamberg); Inger Marie Dalehefte, Christoph Duchhardt, Helmut Geiser, Meike Grüßing, Inga Hahn, Sabine Hansen, Aiso Heinze, Jan Marten Ihme, Eva Knopp, Franziska Marschick, Maike Martensen, Irene Neumann, Silke Rönnebeck, Steffani Saß, Katrin Schöps, Maike Tesch, and Jörg Wittwer (IPN, Kiel).

An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s11618-012-0265-0.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weinert, S., Artelt, C., Prenzel, M. et al. 5 Development of competencies across the life span. Z Erziehungswiss 14 (Suppl 2), 67–86 (2011). https://doi.org/10.1007/s11618-011-0182-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-011-0182-7

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation