Abstract
The selection and measurement of competencies, reflecting educational effects in a lifelong learning perspective, represents a major challenge for the German National Educational Panel Study. Data on the development of competencies serves as a central point of reference for all other parts of the Panel Study. These competencies have to be relevant not only for a successful and responsible individual life but also for a well-functioning modern democratic society. Hence, the aim is not just to describe the development of such competencies, but also to analyze relevant prerequisites, conditions, and courses of competence acquisition. The lifelong learning perspective will shed light on how different competencies are acquired over the life span, how they interact over time and across educational stages, and in which way they may contribute to individual and group-specific life-course outcomes. This chapter gives an overview on the selection, rational, and conceptualization of competencies within the National Educational Panel Study.
Zusammenfassung
Die Auswahl, Konzeptualisierung und kohärente Messung von bildungsrelevanten Kompetenzen über die Lebensspanne stellt eine besondere Herausforderung für das Nationale Bildungspanel dar. Daten zur Entwicklung bildungsrelevanter Kompetenzen bilden einen zentralen Referenzpunkt für alle anderen Bereiche des Bildungspanels. Die ausgewählten Kompetenzbereiche sollten daher sowohl für ein erfolgreiches, verantwortungsvolles individuelles Leben bedeutsam sein, als auch für eine moderne demokratische Gesellschaft insgesamt. Ziel ist es, domänenspezifische Kompetenzentwicklungen über die Lebensspanne nachzuzeichnen und zudem wichtige Voraussetzungen, Bedingungen und Erwerbsverläufe zu analysieren. Die Lebensspannenperspektive der Kompetenzmessungen im Nationalen Bildungspanel wird Aufschluss darüber geben, wie verschiedene Kompetenzen im Lebenslauf erworben werden, wie sie in ihrer Genese und Entwicklungsdynamik innerhalb und über Bildungsetappen hinweg miteinander interagieren, und in welcher Weise sie zu individuellen und gruppenbezogenen Lebensläufen (inkl. Lebenszufriedenheit, Bildungsrenditen) beitragen. Das Kapitel gibt einen Überblick über die Auswahl, Begründung und Konzeptualisierung der Kompetenzmessungen im Nationalen Bildungspanel.
Similar content being viewed by others
References
American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for science literacy. Project 2061. New York: Oxford University Press.
Arnold, K.-H., Lindner-Müller, C., & Riemann, R. (2009). Erfassung sozialer Kompetenz bei Kindern und Erwachsenen. Eine Expertise für das Nationale Bildungspanel (NEPS), Bamberg.
Artelt, C., Baumert, J., Julius-McElvany, N., & Peschar, J. (2003). Learners for life. Student approaches to learning. Results from PISA 2000. Paris: OECD.
Asendorpf, J. B. (2007). Persönlichkeitsmerkmale: Big Five. In S. Weinert (Ed.), Expertise zur Erfassung von psychologischen Personmerkmalen bei Kindern im Alter von fünf Jahren im Rahmen des SOEP (Data documentation 20, pp. 30–35), Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).
Baltes, P. B., Lindenberger, U., & Staudinger, U. M. (2006). Life-Span theory in developmental psychology. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (Vol. 1, pp. 569–664). New York: Wiley.
Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Stanat, P., Tillmann, K.-J., & Weiß, M. (Eds.). (2001). PISA 2000: Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske + Budrich.
Brown, A. L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation, and understanding (pp. 65–116). Hillsdale: Erlbaum.
Bybee, R. W. (1997). Towards an understanding of literacy. In W. Gräber & C. Bolte (Eds.), Scientific literacy—An international symposium (pp. 37–68). Kiel: Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften (IPN).
Bynner, J. (2004). Participation and progression: Use of British cohort study data in illuminating the role of basic skills and other factors (Nuffield review of 14–19 education and training working paper 9). Adelaide: National Centre for Vocational Education Research.
Cattell, R. B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.
Damon, W., & Lerner, R. M. (2006). Handbook of child psychology (Vol. 2). New Jersey: Wiley.
Educational Testing Service (ETS). (2002). Digital transformation. A framework for ICT literacy. Princeton: ETS.
Ehmke, T., Duchhardt, C., Geiser, H., Grüßing, M., Heinze, A., & Marschick, F. (2009). Kompetenzentwicklung über die Lebensspanne – Erhebung von mathematischer Kompetenz im Nationalen Bildungspanel. In A. Heinze & M. Grüßing (Eds.), Mathematiklernen vom Kindergarten bis zum Studium. Kontinuität und Kohärenz als Herausforderung für den Mathematikunterricht (pp. 313–327). Münster: Waxmann.
Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: Essential skills for the information age. Journal of library & information technology, 28(2), 39–47.
Ericsson, K.A., Charness, N., Hoffman, R.R., & Feltovich, P.J. (2006). The cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridge: Cambridge University Press.
Esser, H. (2006). Migration, Sprache und Integration. AKI-Forschungsbilanz (Vol. 4). Berlin: Arbeitsstelle Interkulturelle Konflikte und gesellschaftliche Integration. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB).
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906–911.
Forum Bildung. (2002). Expertenberichte des Forum Bildung. Ergebnisse des Forum Bildung III. Bonn: Forum Bildung.
Geary, D. C. (1995). Reflections of evolution and culture in children’s cognition: Implications for mathematical development and instruction. American Psychologist, 50, 24–37.
International ICT literacy panel. (2002). Digital transformation: A framework for ICT literacy. Princeton: ETS.
Jude, N., & Klieme, E. (2007). Definitionen sprachlicher Kompetenz—ein Differenzierungsansatz. In B. Beck & E. Klieme (Eds.), Sprachliche Kompetenzen. Konzepte und Messung. DESI-Studie (pp. 9–22). Weinheim: Beltz.
Katz, I. R. (2007). Testing information literacy in digital environments: The ETS iskillsTM assessment. Information Technology and Libraries, 26, 3–12.
Katz, I. R., & Macklin, A. S. (2007). Information and communication technology (ICT) literacy: Integration and assessment in higher education. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics, 5, 50–55.
Konsortium Bildungsberichterstattung. (2006). Bildung in Deutschland. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration. Bielefeld: Bertelsmann.
National Center for Education Statistics (NCES). (1995). Two years later: Cognitive gains and school transitions of NELS:88 eighth graders. Washington: U.S. Department of Education.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2003). Principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
National Research Council (NRC). (1999). Being fluent with information technology. Washington: National Academy Press.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (1999). Measuring student knowledge and skills. A new framework for assessment. Paris: OECD.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2003). The PISA 2003 assessment framework. Mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. Paris: OECD.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2006). PISA assessing scientific, reading and mathematical literacy. A framework for PISA 2006. Paris: OECD.
Osborne, J. F., & Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. A report to the Nuffield foundation. http://www.pollen-europa.net/pollen_dev/Images_Editor/Nuffield%20report.pdf. Accessed 10 Dec 2010.
Prenzel, M., Baumert, J., Blum, W., Lehmann, R., Leutner, D., Neubrand, M., Pekrun, R., Rost, J., & Schiefele, U. (2006). PISA 2003. Untersuchungen zur Kompetenzentwicklung im Verlauf eines Schuljahres. Münster: Waxmann.
Prenzel, M., Schöps, K., Rönnebeck, S., Senkbeil, M., Walter, O., Carstensen, C. H., & Hammann, M. (2007). Naturwissenschaftliche Kompetenz im internationalen Vergleich. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme, & R. Pekrun (Eds.), PISA 2006. Die Ergebnisse der dritten internationalen Vergleichsstudie (pp. 63–106). Münster: Waxmann.
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2001). Defining and selecting key competences. Göttingen: Hogrefe.
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2003). Key competences for a successful life and a well-functioning society. Göttingen: Hogrefe.
Sammons, P. (1995). Gender, ethnic and socio-economic differences in attainment and progress: a longitudinal analysis of student achievement over 9 years. British Educational Research Journal, 21, 465–485.
Stamov-Roßnagel, C., Bittner, J. V., & Staudinger, U. M. (2009). Self-regulation across the lifespan: Its conceptualization and assessment in the National Educational Panel Study (NEPS). Expert Report for NEPS, Bamberg.
Stanat, P. (2006). Schulleistungen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund: Die Rolle der Zusammensetzung der Schülerschaft. In J. Baumert, P. Stanat, & R. Watermann (Eds.), Herkunftsbedingte Disparitäten im Bildungswesen: Differenzielle Bildungsprozesse und Probleme der Verteilungsgerechtigkeit (pp. 189–219). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Tenorth, H.-E. (2004). Stichwort: Grundbildung und Basiskompetenzen—Herkunft, Bedeutung und Probleme im Kontext allgemeiner Bildung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 7, 169–182.
Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–65). Göttingen: Hogrefe.
Weinert, F. E., & Helmke, A. (1997). Entwicklung im Grundschulalter. Weinheim: Beltz.
Weinert, S. (2000). Beziehungen zwischen Sprach- und Denkentwicklung. In H. Grimm (Ed.), Sprachentwicklung (Enzyklopädie der Psychologie C/III/3) (pp. 311–361). Göttingen: Hogrefe.
Weinert, S. (2006). Sprachentwicklung. In W. Schneider & B. Sodian (Eds.), Kognitive Entwicklung (Enzyklopädie der Psychologie C/V/2) (pp. 609–719). Göttingen: Hogrefe.
Weinert, S. (2007a). Kompetenzentwicklung und Kompetenzstruktur im Vorschulalter. In M. Prenzel, I. Gogolin, & H.-H. Krüger (Eds.), Kompetenzdiagnostik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 8 (pp. 89–106). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Weinert, S. (2007b). Wie Sprache das Wissen und Denken beeinflusst. In A. Bucher, A. M. Kalcher, & K. Lauermann (Eds.), Sprache leben. Kommunizieren & Verstehen (pp. 23–49). Wien: G & G Verlagsgesellschaft.
Weinert, S., Asendorpf, J. B., Beelmann, A., Doil, H., Frevert, S., Hasselhorn, M., & Lohaus, A. (2007). Expertise zur Erfassung von psychologischen Personmerkmalen bei Kindern im Alter von fünf Jahren im Rahmen des SOEP (Data Documentation 20). Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW).
Weinert, S., Ebert, S., & Dubowy, M. (2010). Kompetenzen und soziale Disparitäten im Vorschulalter. Zeitschrift für Grundschulforschung, 1, 32–45.
Wertsch, J. (1996). Die gesellschaftliche Bildung des Bewußtseins. Marburg: Bdwi.
Wirth, J., & Klieme, E. (2002). Computer literacy im Vergleich zwischen Nationen, Schulformen und Geschlechtern. Unterrichtswissenschaft, 30, 136–157.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Besides the authors, an expert team is working on the development of the test instruments described in this chapter. The members of this team are: Franziska Fellenberg, Susanne Gawlik, Karin Gehrer, Marion Haugwitz, Jana Heydrich, Lena Nusser, Steffi Pohl, Louise Steinert, and Stefan Zimmermann (University of Bamberg); Inger Marie Dalehefte, Christoph Duchhardt, Helmut Geiser, Meike Grüßing, Inga Hahn, Sabine Hansen, Aiso Heinze, Jan Marten Ihme, Eva Knopp, Franziska Marschick, Maike Martensen, Irene Neumann, Silke Rönnebeck, Steffani Saß, Katrin Schöps, Maike Tesch, and Jörg Wittwer (IPN, Kiel).
An erratum to this article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s11618-012-0265-0.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weinert, S., Artelt, C., Prenzel, M. et al. 5 Development of competencies across the life span. Z Erziehungswiss 14 (Suppl 2), 67–86 (2011). https://doi.org/10.1007/s11618-011-0182-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-011-0182-7