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The regulation of investors’ influence in German professional football

An analysis of the ‘50 + 1 Rule’ and its future from the perspective of potential investors

Die Regulation des Einflusses von Investoren im deutschen Profifußball

Eine Analyse der „50 + 1-Regel“ und ihrer Zukunft aus der Perspektive potenzieller Investoren

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German Journal of Exercise and Sport Research Aims and scope Submit manuscript

Abstract

The German Football Association and the German Football League prevent investors from having controlling influences over professional football teams. To compete in the Bundesliga, 2nd Bundesliga, 3rd League, and Regional Leagues, the Verein (non-profit organization) must control the professional football team. This is possible due to the so-called ‘50 + 1 Rule’. When comparing other top European football leagues, the ‘50 + 1 Rule’ is only being utilized in Germany. However, this rule is being increasingly criticized since it generates limitations on investors’ property rights within their professional football team. Some investigations criticize that these limitations on property rights impair investment incentives. Hence, some potential investors possibly have not invested in German football teams in the past. Taking into consideration the criticisms against the ‘50 + 1 Rule’, this paper serves as an initial investigation on the rule’s impacts from the perspective of potential investors. To empirically weigh and reveal possible investment barriers, potential investors were asked about their opinions on the ‘50 + 1 Rule’ and the rule’s future. Surprisingly, we have identified an advocacy of the rule. This finding illustrates a similarity regarding the perspective of German football clubs, as well as football fans, and a contrast regarding the perspective of current investors. Finally, our current and previous survey results form an important stakeholder-oriented base for discussion in order to assess the future decision regarding the retention or repeal of the ‘50 + 1 Rule’.

Zusammenfassung

Der Deutsche Fußball-Bund und die Deutsche Fußball Liga unterbinden, dass Investoren beherrschenden Einfluss auf ausgegliederte Spielbetriebsgesellschaften ausüben. Sofern eine Spielbetriebsgesellschaft am Spielbetrieb der Bundesliga, 2. Bundesliga, 3. Liga und der Regionalligen teilnehmen möchte, muss der Mutterverein die Kontrolle über die Spielbetriebsgesellschaft selbst innehaben. Ermöglicht wird dies durch die sogenannte 50 + 1‑Regel. Ein Vergleich mit anderen Topligen des europäischen Fußballs ergibt, dass diese Regel nur in Deutschland angewendet wird. Die 50 + 1-Regel ist zunehmender Kritik ausgesetzt, da sie die Handlungs- und Verfügungsrechte von Investoren limitiert. In einigen Studien wird kritisiert, dass die Beschränkungen dieser Rechte die Investitionsanreize reduzieren. In der Folge haben manche potenzielle Investoren möglicherweise davon abgesehen, in deutsche Spielbetriebsgesellschaften zu investieren. Unter Berücksichtigung der Kritik liefert der vorliegende Beitrag eine erste Untersuchung zu den Auswirkungen der 50 + 1‑Regel aus der Perspektive potenzieller Investoren. Um mögliche Investitionsbarrieren empirisch abzuwägen bzw. aufzudecken, wurden potenzielle Investoren nach ihrer Meinung zur 50+1-Regel und deren Zukunft befragt. Überraschenderweise lässt sich eine Befürwortung der Regel konstatieren. Dieses Ergebnis zeigt eine Gemeinsamkeit mit Blick auf die Perspektive deutscher Fußballklubs wie auch der Fußballfans und einen Gegensatz bezüglich der Perspektive aktueller Investoren. Letztlich bilden unsere vorliegenden und früheren Befragungsergebnisse eine zentrale Diskussionsgrundlage: Sie helfen dabei, die zukünftige Entscheidung über die Beibehaltung oder Aufhebung der 50 + 1‑Regel stakeholderorientiert zu beurteilen.

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Notes

  1. There are three exceptions where investors own professional football clubs. Provided that a business enterprise has promoted a football team continuously and significantly without interruption for more than 20 years, an exception can be requested. For a long time, the exception had only applied to the club Bayer Leverkusen and their affiliated business group Bayer, as well as the club VfL Wolfsburg with their affiliated business group Volkswagen. Since 2015, Dietmar Hopp is the first private owner and investor of a club (TSG 1899 Hoffenheim) in German professional football.

  2. Club and fan surveys, which exclusively address the retention or repeal of the ‘50 + 1 Rule’, were performed by Ernst & Young (2007, p. 16) as well as Kollmann, Karczewski, & Dölken (2010, p. 5).

  3. In total, the sum is > 100% because, for example, a sponsor may also be a media organization and/or a partner with stadium naming rights.

  4. Staff headcount ≤ 50 (28%), balance sheet total ≤ 6 million € (25%), turnover ≤ 12 million € (34%).

  5. Staff headcount > 50–250 (27%), balance sheet total > 6–20 million € (24%), turnover > 12–40 million € (23%).

  6. Staff headcount > 250 (45%), balance sheet total > 20 million € (51%), turnover > 40 million € (43%).

  7. A preview version of the questionnaire was also sent out, enabling respondents to answer when convenient and to discuss their responses within company management.

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Correspondence to Sebastian Björn Bauers.

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S.B. Bauers and G. Hovemann declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.

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Bauers, S.B., Hovemann, G. The regulation of investors’ influence in German professional football. Ger J Exerc Sport Res 49, 463–471 (2019). https://doi.org/10.1007/s12662-019-00595-0

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