Skip to main content

2005 | OriginalPaper | Buchkapitel

ParIS – Visualizing Ideas and Information in a Resource-Based Learning Scenario

verfasst von : Anja Neumann, Wolfgang Gräber, Sigmar-Olaf Tergan

Erschienen in: Knowledge and Information Visualization

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

The project ParIS (

Par

tnership

I

ndustry and

S

chool) emphasizes the teaching of scientific literacy in problem-based learning scenarios in German science classes. In order to foster self-regulated learning and scientific literacy, a resource-based learning approach has been used for enhancing teaching and learning. Conventional lessons are supplemented by phases of project-based work, engaging students in self-regulated coping with everyday questions concerning science phenomena, using the Internet as a central learning resource. A spatial learning strategy (Mind Mapping) has been implemented for fostering both the management of knowledge and knowledge resources, as well as promoting the development of cognitive and meta-cognitive competencies. In order to support effective teaching and learning, the resource-based learning scenario has been embedded in a ‘cognitive apprenticeship’ approach. This paper describes the rationale for the design and implementation of ParIS in a 10th grade chemistry class at a German Waldorf school. Preliminary results of a pilot study focusing on the acceptance and usability of the instructional approach are outlined.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
ParIS – Visualizing Ideas and Information in a Resource-Based Learning Scenario
verfasst von
Anja Neumann
Wolfgang Gräber
Sigmar-Olaf Tergan
Copyright-Jahr
2005
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/11510154_14

Neuer Inhalt