Skip to main content

Before and After Situationism — Before and After Cultural Studies: The Secret History of Cultural Hacking

  • Chapter
Book cover Cultural Hacking

Auszug

Sehen wir uns die Figur des Hackers aus der Nähe an. Zu Unrecht haben die Berichte über spektakuläre Aktionen den Hacker auf einen reinen „Cracker“, d. h. schadenstiftenden Einbrecher, oder „Crasher“, welcher ein System zum Absturz bzw. zur totalen Blockade bringt, reduziert. Ursprünglich ging es um etwas anderes; ja das Wort „Hack“ reicht sogar weiter zurück als die elektronische Datenverarbeitung. Ein „Hack“ war ursprünglich ein Ausdruck für journalistisches Arbeiten mit unorthodoxen Mitteln. Was sich dann sehr schnell auf den Bereich der Datenverarbeitung übertrug, denn seit jeher waren die Programmierer gefordert, Umwege zu machen und kreative Lösungen zu entwickeln. Nur so war es möglich, mit den Begrenztheiten von Programmiersprachen, Betriebssystemen und Hardware-Ressourcen wie z. B. Speicherplatz fertig zu werden. David J. Gunkel (2001, 6) schreibt hierzu: „[...] hacking is a form of exploring and manipulating that not only learns how a specific system behaves but also discovers how to employ its tools and procedures against and in excess of the necessary limitations of its own programming.“

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • AG Spaß muß sein! 1994 ¶ AG Spaß muß sein!: SpassGuerilla (Reprint), Münster 1994

    Google Scholar 

  • Angelo 2003 ¶ Angelo: Prisoners’ Inventions, Chicago, IL 2003

    Google Scholar 

  • anon. 2003 ¶ anonymous (M. L.): Détournements: Good vibrations, in: Libération, Nr. 6832, 2. Mai, 2003, S. 40

    Google Scholar 

  • autonome a.f.r.i.k.a.-gruppe/Blissett/Brünzels 2001 ¶ autonome a.f.r.i.k.a.-gruppe, Blissett, L., Brünzels, S. (Hg.): „... wirkt dort, wo der Schmerz sitzt!“: Handbuch der Kommunikationsguerilla (Vierte Auflage), Berlin 2001

    Google Scholar 

  • Baba 2003 ¶ Baba, M.: Guérilla Kit: Ruses et techniques des nouvelles luttes anticapitalistes, Paris 2003

    Google Scholar 

  • Balkin 1998 ¶ Balkin, J. M.: Cultural Software: A Theory of Ideology, New Haven, CT 1998

    Google Scholar 

  • Bizot 2001 ¶ Bizot, J.-F.: Underground: L’Histoire, Paris 2001

    Google Scholar 

  • Böhm/Pizzaroni/Scheppe 2002 ¶ Böhm, F., Pizzaroni, L., Scheppe, W.: EndCommercial: Reading the City, Ostfildern-Ruit 2002

    Google Scholar 

  • Bonz 2002 ¶ Bonz, J.: Der Welt-Automat von Malcolm McLaren: Essays zu Pop, Skateboardfahren und Rainald Goetz, Wien 2002

    Google Scholar 

  • Brandes/Steffen/Stich 2000 ¶ Brandes, U., Steffen, M., Stich, S.: NID — Nicht Intentionales Design, in: Ecker, G., Scholz, S. (Hg.): UmOrdnungen der Dinge, Königstein/Ts. 2000, S. 115–131

    Google Scholar 

  • Brunner 1982 ¶ Brunner, R.: Lähmende Begegnung mit der Gewalt: Throbbing Gristle am 10.11.80 im Frankfurter Städel, in: Hartmann, W., Pott, G. (Hg.): Rock Session 6, Reinbek 1982, S. 174–183

    Google Scholar 

  • de Certeau 1980 ¶ de Certeau, M.: L’invention du quotidien, 1. Arts de faire, Paris 1980 (deutsch: Kunst des Handelns, Berlin 1988)

    Google Scholar 

  • Chambers 2001 ¶ Chambers, I.: Popular Culture and Beyond: Historical Formations and Aesthetic Mutations, Vortrag auf der Tagung der Sektion Kultursoziologie der DGS: Populäre Kultur als repräsentative Kultur. Die Herausforderung durch die „Cultural Studies“, Mülheim/Ruhr, 16. Juni 2001

    Google Scholar 

  • Colegrave/Sullivan 2001 ¶ Colegrave, S., Sullivan, C.: Punk. A Life Apart, London 2001

    Google Scholar 

  • Critical Art Ensemble 1997 ¶ Critical Art Ensemble: Electronic Civil Disobedience and Other Unpopular Ideas, Brooklyn, NY 1997

    Google Scholar 

  • Debord 1989 ¶ Debord, G.: Report on the Construction of Situations and on the International Situationist Tendency’s Conditions of Organization and Action (excerpts), in: Knabb, K. (Hg.): Situationist International Anthology, 1981 (Reprint 1989), S. 17–25 (französische Ausgabe: Rapport sur la construction des situations... suivi de Les Situationnistes et les nouvelles formes d’action dans la politique ou l’art, Paris 2000 [Orig. 1957])

    Google Scholar 

  • Debord/Wolman 1989 ¶ Debord, G., Wolman, G. J.: Methods of Detournement, From Les Lèvres Nues No. 8, May 1956, in: Knabb, K. (Hg.): Situationist International Anthology, 1981 (Reprint 1989), S. 8–14

    Google Scholar 

  • Demir/Léouzon-Miran/Pluot 2003 ¶ Demir, A., Léouzon-Miran, C., Pluot, S.: Subversion, in: Beaux Arts Magazine, Nr. 227, Avril, 2003, S. 78–87

    Google Scholar 

  • Diederichsen 2003 ¶ Diederichsen, D.: Endstation Theater: Laudatio anlässlich der Verleihung des Schillerpreises 2002 an Frank Castorf am 25. Mai 2003, URL: http://www.volksbuehne-berlin.de, Berlin 2003

    Google Scholar 

  • Dorschel 2002 ¶ Dorschel, A.: Gestaltung — Zur Ästhetik des Brauchbaren, Heidelberg 2002

    Google Scholar 

  • Duncombe 1997 ¶ Duncombe, S.: Notes from the Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture, London 1997

    Google Scholar 

  • Dunne/Raby 1998 ¶ Dunne, A., Raby, F.: Tunable Cities, in: Architectural Design, Vol. 68, Nr. 11/12, November–December, 1998, S. 78–79

    Google Scholar 

  • Engelmann 1999 ¶ Engelmann, J.: Think different. Eine unmögliche Einleitung, in: Engelmann, J. (Hg.): Die kleinen Unterschiede: Der Cultural Studies-Reader, Frankfurt/M. 1999, S. 7–31

    Google Scholar 

  • Ford 1999 ¶ Ford, S.: Wreckers of Civilisation: The Story of COUM Transmissions & Throbbing Gristle, London 1999

    Google Scholar 

  • Frisa/Tonchi 2004 ¶ Frisa, M. L., Tonchi, S. (Hg.): Excess: Fashion and the Underground in the 80’s, Milan 2004

    Google Scholar 

  • Gabriel/Lang 1995 ¶ Gabriel, Y., Lang, T.: The Unmanageable Consumer: Contemporary Consumption and its Fragmentation, London 1995

    Google Scholar 

  • Gandit/Gilles/Laquet/Sanz 2001 ¶ Gandit, A., Gilles, N., Laquet, C., Sanz, J.-F. (Hg.): Digital Deviance, Grenoble 2001

    Google Scholar 

  • Garsten 2000 ¶ Garsten, C.: Between Creativity and Control: Hacking as Play in the Interstices of Organization, in: Guillet de Monthoux, P., Strati, A. (Hg.): Proceedings of the EIASM Workshop on Organizing Aesthetics, Siena, May 12–14, 2000, Bruxelles 2000, o. S.

    Google Scholar 

  • Groys 1998 ¶ Groys, B.: Der Künstler als Avantgarde der Ökonomie, in: gdi impuls, Vol. 16, Nr. 4, 1998, S. 48–57

    Google Scholar 

  • Groys 2003 ¶ Groys, B.: Die Sprache des Geldes, in: Groys, B.: Topologie der Kunst, München 2003, S. 255–268

    Google Scholar 

  • Gržinič 2000 ¶ Gržinić, M.: Fiction Reconstructed: Eastern Europe, Post-Socialism & The Retro-Avantgarde, Wien 2000

    Google Scholar 

  • Gržinić/Smid 1997 ¶ Gržinić, M., Smid, A.: Postsocialism + Retroavantgarda + Irwin (Video), 1997

    Google Scholar 

  • Gunkel 2001 ¶ Gunkel, D. J.: Hacking Cyberspace, Boulder, CO 2001

    Google Scholar 

  • Gutmair 1998 ¶ Gutmair, U.: Deprogram! Reprogram! Kalt glitzernde Momente in Kodwo Eshuns Futurhythmachine. Ein neues Buch, in: de:Bug, Nr. 13, Juli, 1998, S. 10–11

    Google Scholar 

  • Hebdige 1988 ¶ Hebdige, D.: Subculture — The Meaning of Style, London 1988 (Reprint 1991)

    Google Scholar 

  • Himanen 2001 ¶ Himanen, P.: The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age, New York 2001

    Google Scholar 

  • Holert 1999 ¶ Holert, T.: Der Flug der Pfeile: Cultural Studies-Stile zwischen Materialitäts-und Fiktionalitätsangebot, in: Engelmann, J. (Hg.): Die kleinen Unterschiede: Der Cultural Studies-Reader, Frankfurt/M. 1999, S. 256–271

    Google Scholar 

  • Home 1988 ¶ Home, S.: The Assault on Culture: Utopian Currents from Lettrisme to Class War, London 1988

    Google Scholar 

  • Home 1996 ¶ Home, S.: Introduction, in: Home, S. (Hg.): What Is Situationism? A Reader, Edinburgh 1996, S. 1–2

    Google Scholar 

  • Huismans 1998 ¶ Huismans, G.: Malcolm McLaren: Herr der Trends, in: Loop, Vol. 48, Nr. 12, 1998, S. 52–53

    Google Scholar 

  • Hultén 1995 ¶ Hultén, P.: Warum werden Museen so geliebt, Herr Hultén? Ein Interview von Gerd Presler, in: Frankfurter Allgemeine Magazin, Vol. 775, Nr. 1, 6. Januar, 1995, S. 28–29

    Google Scholar 

  • Hundertmark 2003 ¶ Hundertmark, C.: The Art of Rebellion: World of Streetart, Aschaffenburg 2003

    Google Scholar 

  • Jordan 2002 ¶ Jordan, T.: Activism! Direct Action, Hacktivism and the Future of Society, London 2002

    Google Scholar 

  • Kemp 2001 ¶ Kemp, W.: Bericht für eine Website: Die Schleife, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Nr. 107, 9. Mai, 2001, S. N 5

    Google Scholar 

  • Kohler 2001 ¶ Kohler, M.: Bastler im Themenpark: Eine Mülheimer Tagung forscht den Cultural Studies nach, in: Frankfurter Rundschau, Nr. 140, 20. Juni, 2001, S. 18

    Google Scholar 

  • Kroker/Kroker 1996 ¶ Kroker, A., Kroker, M.: Hacking the Future — Stories for the Flesh-Eating 90s, Montréal 1996

    Google Scholar 

  • Langaney 1979 ¶ Langaney, A.: Le sexe et l’innovation, Paris 1979

    Google Scholar 

  • Lefebvre 1992 ¶ Lefebvre, H.: Critique of Everyday Life, Volume I: Introduction, London 1992 (Orig. 1947; deutsch: Kritik des Alltagslebens: Grundrisse einer Soziologie der Alltäglichkeit, Frankfurt/M. 1987)

    Google Scholar 

  • Leonard/Rayport 1997 ¶ Leonard, D., Rayport, J. F.: Spark Innovation Through Empathic Design, in: Harvard Business Review, Vol. 75, Nr. 6, November–December, 1997, S. 102–113

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lévi-Strauss 1962 ¶ Lévi-Strauss, C.: La pensée sauvage, Paris 1962

    Google Scholar 

  • Levy 1984 ¶ Levy, S.: Hackers: Heroes of the Computer Revolution, Garden City, NY 1984

    Google Scholar 

  • Liebl 1998 ¶ Liebl, F.: „New School Science“ — Cultural Studies statt Trendforschung, in: gdi impuls, Vol. 16, Nr. 4, 1998, S. 22–33

    Google Scholar 

  • Liebl 2000 ¶ Liebl, F.: „Style Wars“ — Trends als Krisenphänomen, in: Priddat, B. P. (Hg.): Kapitalismus, Krisen, Kultur, Marburg 2000, S. 131–164

    Google Scholar 

  • Liebs 2004 ¶ Liebs, H.: Wir sind die Beobachter: Von den Schwierigkeiten, „politische“ Kunst zu machen, in: Süddeutsche Zeitung, Nr. 81, 6. April, 2004, S. 13

    Google Scholar 

  • Lovink/Schultz 1999 ¶ Lovink, G., Schultz, P.: Grundrisse einer Netzkritik, in: Liebl, F. (Hg.): e-conomy. Management und Ökonomie in digitalen Kontexten, Marburg 1999, S. 11–24

    Google Scholar 

  • Marcus 1989 ¶ Marcus, G.: Lipstick Traces — A Secret History of the Twentieth Century, Cambridge, MA 1989

    Google Scholar 

  • Mathews/Wacker 2003 ¶ Mathews, R., Wacker, W.: The Deviant’s Advantage: How Fringe Ideas Create Mass Markets, London 2003

    Google Scholar 

  • Medosch 1988 ¶ Medosch, A.: Maden im Beton: Von der „Industrial Culture“ zu den „Mythen des posttechnologischen Zeitalters“, in: Wolf, K. (Hg.): Culture — Post-Mortem, Waldenbuch 1988, S. 4–7

    Google Scholar 

  • Mension 2002 ¶ Mension, J.-M.: The Tribe, London 2002

    Google Scholar 

  • Mosconi 1997 ¶ Mosconi, P. (Hg.): internationale situationniste, Paris 1997

    Google Scholar 

  • Niedzviecki 2000 ¶ Niedzviecki, H.: We Want Some Too: Underground Desire and the Reinvention of Mass Culture, Toronto 2000

    Google Scholar 

  • O’Neill 1978 ¶ O’Neill, J.: Revolution oder Subversion?, Reinbek 1978

    Google Scholar 

  • Ohrt 1997 ¶ Ohrt, R.: Phantom Avantgarde: Eine Geschichte der Situationistischen Internationale und der modernen Kunst, Hamburg 1997 (Orig. 1990)

    Google Scholar 

  • Oliva 2002 ¶ Oliva, A. B. (Hg.): Art Tribes, Milano 2002

    Google Scholar 

  • Ostermayer 1994 ¶ Ostermayer, F.: Gott ist ein Tod aus der Steckdose, Klagenfurt 1994

    Google Scholar 

  • Parker 1999 ¶ Parker, B.: „Ein zweites Paar Augen“: Betsy Parker, Trend Research Managerin von Nike, über japanische Comics, alte Gemälde und die Produkte der Zukunft, in: profil, Nr. 14, 3. April, 1999, S. 98–99

    Google Scholar 

  • Pias 2002 ¶ Pias, C.: Der Hacker, in: Horn, E., Kaufmann, S., Bröckling, U. (Hg.): Grenzverletzer: Von Schmugglern, Spionen und anderen subversiven Gestalten, Berlin 2002, S. 248–270

    Google Scholar 

  • Raymond 1996 ¶ Raymond, E. S. (Hg.): The New Hacker’s Dictionary (Third Edition), Cambridge, MA 1996

    Google Scholar 

  • Réchard 2002 ¶ Réchard, C.: Système P: Bricolage, invention et récupération en prison, Paris 2002

    Google Scholar 

  • Reid/Savage 1987 ¶ Reid, J., Savage, J. (Hg.): Up They Rise: The Incomplete Works of Jamie Reid, London 1987

    Google Scholar 

  • Ricupero/Toppila 2001 ¶ Ricupero, C., Toppila, P. (Hg.): Social Hackers, Helsinki 2001

    Google Scholar 

  • Römer 2001 ¶ Römer, S.: Künstlerische Strategien des Fake: Kritik von Original und Fälschung, Köln 2001

    Google Scholar 

  • Sans/Monsel 2003 ¶ Sans, J., Monsel, P. (Hg.): Hardcore — Vers un nouvel activisme, Paris 2003

    Google Scholar 

  • Soft Skull Shortwave 2002 ¶ Soft Skull Shortwave (Hg.): Painful but Fabulous: The Lives and Art of Genesis P-Orridge, Brooklyn, NY 2002

    Google Scholar 

  • Steinberger 2000 ¶ Steinberger, P.: Anarchie in London — Malcolm McLaren, der Erfinder des Punk, will Bürgermeister von London werden, in: Süddeutsche Zeitung, Nr. 35, 12./13. Februar, 2000, S. 18

    Google Scholar 

  • Thomas 2002 ¶ Thomas, D.: Hacker Culture, Minneapolis, MN 2002

    Google Scholar 

  • Vale 1983 ¶ Vale, V. (Hg.): RE/Search #6/7: Industrial Culture Handbook, San Francisco, CA 1983

    Google Scholar 

  • Vermorel 1997 ¶ Vermorel, F.: Fashion & Perversity: A Life of Vivienne Westwood and the Sixties Laid Bare, London 1997

    Google Scholar 

  • Žižek 1996 ¶ Žižek, S.: Vortrag auf dem Symposium „Postkolonialismus und globale Migration“, Steirischer Herbst, Graz, 28. September 1996

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2005 Springer-Verlag/Wien

About this chapter

Cite this chapter

Liebl, F., Düllo, T., Kiel, M. (2005). Before and After Situationism — Before and After Cultural Studies: The Secret History of Cultural Hacking. In: Düllo, T., Liebl, F. (eds) Cultural Hacking. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/3-211-37777-8_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/3-211-37777-8_1

  • Publisher Name: Springer, Vienna

  • Print ISBN: 978-3-211-23278-1

  • Online ISBN: 978-3-211-37777-2

Publish with us

Policies and ethics