Abstract
Mathematical situations of play and exploration are used as an empirical research instrument in the long-term study early Steps in Mathematics Learning (erStMaL) in the Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk (IDeA) Research Center in Frankfurt am Main. In these mathematical conversation situations, impulses of the guiding adult and of the materials are the starting point of the interaction. In the area of tension between instruction and construction, spaces of experience and action emerge for children. A comparability of the situations in the research context is achieved by an especially developed description grid in the form of “design patterns of mathematical situations”. This manner of instruction offers the guiding adult, in addition to the clear structuring, freedom for the staging of the mathematical situations of play and exploration.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsNotes
- 1.
The IDeAResearch Center is funded through the “LOEWE” initiative of the federal state government of Hessen. LOEWE is a national initiative in the development of scientific and economic excellence. The cooperation partner in the IDeA Research Center is the German Institute for International Educational Research (DIPF), the Goethe University Frankfurt/Main and the Sigmund Freud Institute Frankfurt/Main. Further information can be found under www.idea-frankfurt.eu
- 2.
This is only a selection of the literature that was evaluated in the preparation of the mathematical situations of play and exploration. The development of the mathematical situations is continued. In this context, there is also an ongoing process of feedback to the current discussion of mathematical education in child-care centres, and the transition to primary school.
- 3.
All the mathematical situations of play and exploration will be developed from the researcher group of the project erSTMaL
References
Acar Bayraktar, E., Hümmer, A.-M., Huth, M., Münz, M. & Reimann, M. (2011). Forschungsmethodischer Rahmen der Projekte erStMaL und MaKreKi. In B. Brandt, R. Vogel, & G. Krummheuer (Eds.), Die Projekte erStMaL und MakreKi. Mathematikdidaktische Forschung am „Center for Individual Development and Adaptive Education“ (IDeA) (pp. 11–24). Münster: Waxmann.
Alexander, C. (1977). A pattern of language. Towns, buildings, construction. New York: Oxford U.P.
Benz, C. (2010). Minis entdecken Mathematik. Braunschweig: Westermann.
Bodrova, E. & Leong, D. J. (2001). Tools of the mind: A case study of implementing the Vygotskian approach in american early childhood and primary classrooms. Genf: International Bureau of Education. http://www.ibe.unesco.org/publications/innodata/inno07.pdf. Accessed 15 Mar 2011.
Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge MA: Harvard University Press.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Early childhood mathematics learning. In F. K. Lester Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 461–555). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Fthenakis, W.E., Schmitt, A., Daut, M., Eitel, A., & Wendell, A. (2009). Natur-Wissen schaffen. Band 2: Frühe mathematische Bildung. Troisdorf: Bildungsverlag EINS.
Hoenisch, N., & Niggemeyer, E. (2007). MATHE-KINGS. Junge Kinder fassen Mathematik an. 2. vollst. überarbeitete Auflage. Weimar: verlag das netz.
Hülswitt, K. (2006). Mit Fantasie zur Mathematik—Freie Eigenproduktionen mit gleichem Material in großen Mengen. In M. Grüßing & A. Peter-Koop (Eds.), Die Entwicklung mathematischen Denkens in Kindergarten und Grundschule: Beobachten—Fördern—Dokumentieren (pp. 103–121). Offenburg: Mildenberger Verlag.
Koch, P. & Oesterreicher, W. (2007). Schriftlichkeit und kommunikative Distanz. Zeitschrift für Germanistische Linguistik, 35(3), 346–375.
Korff, N. (2008). Entwicklung, Diagnose und Frühförderung mathematischer Kompetenzen im Elementar- und Primarbereich. Reihe „Handreichungen zur Entwicklung der Mathematikdidaktik im Elementarbereich“ (Hrsg. von D. Bönig). Bremen: Universität Bremen.
Krummheuer, G. (2011). Die empirisch begründete Herleitung des Begriffs der „Interaktionalen Nische mathematischer Denkentwicklung“ (NMD). In B. Brandt, R. Vogel, & G. Krummheuer (Eds.), Die Projekte erStMaL und MakreKi. Mathematikdidaktische Forschung am „Center for Individual Development and Adaptive Education“ (IDeA) (pp. 25–89). Münster: Waxmann.
Oerter, R. (2011). Psychologie des Spiels. Ein handlungsorientierter Ansatz. Weinheim: Beltz Taschenbuch.
Prediger, S. (2001). Mathematiklernen als interkulturelles Lernen—Entwurf für einen didaktischen Ansatz. Journal für Mathematik-Didaktik, 22(2), 123–144.
Samuelsson, P. I., & Carlsson, A. M. (2007). Spielend lernen. Stärkung lernmethodischer Kompetenzen. Troisdorf: Bildungsverlag EINS.
Sarama, J., & Clements, D. H. (2008). Mathematics in early childhood. In O. N. Saracho & B. Spodek (Eds.), Contemporary perspectives in early childhood education (pp. 67–94). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Schuler, St., & Wittmann, G. (2009). Forschung zur frühen mathematischen Bildung—Bestandsaufnahme und Konsequenzen. In M. Neubrand (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2009 (pp. 419–422). Münster: WTM-Verlag.
Tomasello, M. (2008). Origins of human communication. Cambridge MA: MIT Press.
van Oers, B. (2004). Mathematisches Denken bei Vorschulkindern. In W.E. Fthenakis & P. Oberhuemer (Eds.), Frühpädagogik international. Bildungsqualität im Blickpunkt (pp. 313–329). Wiesbaden: VS Verlag.
Vogel, R. (2013). Mathematical Situations of play and exploration. Educational Studies in Mathematics 84 (2), pp. 209–225. doi:10.1007/s10649-013-9504-4
Vogel, R., & Huth, M. (2009). Können wir auch rot-rot-rot nehmen? Die Grundschulzeitschrift, 23 (222.223), 38–41.
Vogel, R., & Huth, M. (2010). “… und der Elefant in die Mitte”—Rekonstruktion mathematischer Konzepte von Kindern in Gesprächssituationen. In B. Brandt, M. Fetzer, M. Schütte (Eds.), Auf den Spuren Interpretativer Unterrichtsforschung in der Mathematikdidaktik (pp. 177–207). Münster: Waxmann.
Vogel, R., & Wippermann, S. (2005). Transferstrategien im Projekt VIB—Didaktische Design Patterns zur Dokumentation der Projektergebnisse. In Ch. Bescherer (Ed.), Einfluss der neuen Medien auf die Fachdidaktiken (pp. 39–60). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
Wippermann, S. (2008). Didaktische Design Patterns. Saarbrücken: VDM.
Wippermann, S., & Vogel, R. (2004). Communicating didactic knowledge in university education—“Didactic Design Patterns” as Best Practices. In L. Cantoni & C. McLoughlin (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2004 (pp. 3231–3234). Chesapeake, VA: AACE.
Wollring, B. (2006). Kindermuster und Pläne dazu—Lernumgebung zur frühen geometrischen Förderung. In M. Grüßing & A. Peter-Koop (Eds.), Die Entwicklung mathematischen Denkens in Kindergarten und Grundschule: Beobachten—Fördern—Dokumentieren (pp. 80–102). Offenburg: Mildenberger Verlag.
Wulf, Chr., & Zirfas, J. (2007). Ausblick: Lernkulturen im Umbruch. Zur Bedeutung von Ritualen und performativen Praktiken in Lernsituationen. In Ch. Wulf, B. Althans, G. Blaschke, N. Ferrin, M. Göhlich, B. Jörissen, R. Mattig, I. Nentwig-Gesemann, S. Schinkel, A. Tervooren, M. Wagner-Willi, & J. Zirfas (Eds.), Lernkulturen im Umbruch. Rituelle Praktiken in Schule, Medien, Familie und Jugend (pp. 323–328). Wiesbaden: VS Verlag.
Acknowledgements
The preparation of this paper was funded by the federal state government of Hessen (LOEWE initiative).
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2014 Springer Science+Business Media New York
About this chapter
Cite this chapter
Vogel, R. (2014). Mathematical Situations of Play and Exploration as an Empirical Research Instrument. In: Kortenkamp, U., Brandt, B., Benz, C., Krummheuer, G., Ladel, S., Vogel, R. (eds) Early Mathematics Learning. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4678-1_14
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4678-1_14
Published:
Publisher Name: Springer, New York, NY
Print ISBN: 978-1-4614-4677-4
Online ISBN: 978-1-4614-4678-1
eBook Packages: Humanities, Social Sciences and LawEducation (R0)