Skip to main content
Erschienen in:
Buchtitelbild

2021 | OriginalPaper | Buchkapitel

1. Monopoly

verfasst von : Pak-Sing Choi, Eric Dunaway, Felix Munoz-Garcia

Erschienen in: Industrial Organization

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This chapter explores monopoly models, where a single firm operates in an industry. We first study the output decisions of this type of firm in a simplified setting with linear demand and constant marginal costs. Exercise 1.2 then extends our analysis to a context where the monopolist faces a convex cost function (i.e., increasing marginal costs) which may occur when, intuitively, producing further units becomes increasingly expensive. Exercises 1.3 also examine more general environments where the firm faces a generic inverse demand function and a generic cost function, while Exercise 1.4 focuses on settings where the monopolist faces a convex, concave, or linear demand.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
1
Generally, an innovation is defined as non-drastic if, in the case that only one firm innovates, its monopoly price after the innovation, p(c ) , lies above its rival’s marginal cost before the innovation, c. If this holds, the innovator sets a price slightly below the marginal cost of the non-innovating firm, p = c − ε where ε → 0, driving it out of the market.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Tirole, J. (1988). The theory of industrial organization. Cambridge: The MIT Press. Tirole, J. (1988). The theory of industrial organization. Cambridge: The MIT Press.
Metadaten
Titel
Monopoly
verfasst von
Pak-Sing Choi
Eric Dunaway
Felix Munoz-Garcia
Copyright-Jahr
2021
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-57284-6_1