Skip to main content

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Authoring Concepts and Tools for Interactive Digital Storytelling in the Field of Mobile Augmented Reality

verfasst von : Antonia Kampa

Erschienen in: Interactive Storytelling

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Producing systems for entertainment computing such as mobile augmented reality applications with interactive digital storytelling components is a complex and interdisciplinary task. It is producing a new form of media. Emerging new technologies will add to the complexity of authoring desired systems in the future, with the sort of conceptualizing and producing entertaining content suitable for those experiences. Today no publicly available authoring tool exists for producing such systems, but each is made from scratch by programmers and content authors from different fields. Providing authoring concepts and tools for an adjustable system allowing the use of various technologies can shift effort from developing entertaining applications towards producing entertaining content and therefore content quality and entertainment may rise.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
4.
Zurück zum Zitat Kampa, A.; Spierling, U.: Requirements and solutions for location-based augmented reality storytelling in an outdoor museum. In: Busch, C., Sieck, J. (eds.) Kultur und Informatik: Augmented Reality, pp. 105–117. Verlag Werner Huelsbusch, Glueckstadt, Berlin (2016) Kampa, A.; Spierling, U.: Requirements and solutions for location-based augmented reality storytelling in an outdoor museum. In: Busch, C., Sieck, J. (eds.) Kultur und Informatik: Augmented Reality, pp. 105–117. Verlag Werner Huelsbusch, Glueckstadt, Berlin (2016)
5.
Zurück zum Zitat Tran, C., George, S., Marfisi-Schottman, I.: EDoS: an authoring environment for serious games. Design based on three models. In: Proceedings of ECGBL 2010 The 4th European Conference on Games Based Learning, pp. 393–402 (2010) Tran, C., George, S., Marfisi-Schottman, I.: EDoS: an authoring environment for serious games. Design based on three models. In: Proceedings of ECGBL 2010 The 4th European Conference on Games Based Learning, pp. 393–402 (2010)
6.
Zurück zum Zitat Wang, Y., Langlotz, T., Billinghurst, M., Bell, T.: An authoring tool for mobile phone AR environments. In: Proceedings of New Zealand Computer Science Research Student Conference, vol. 9, pp. 1–4 (2009) Wang, Y., Langlotz, T., Billinghurst, M., Bell, T.: An authoring tool for mobile phone AR environments. In: Proceedings of New Zealand Computer Science Research Student Conference, vol. 9, pp. 1–4 (2009)
14.
Zurück zum Zitat Lee, G.A., Nelles, C., Billinghurst, M., Kim, G.J.: Immersive authoring of tangible augmented reality applications. In: Proceedings of the 3rd IEEE/ACM International Symposium on Mixed and AR, pp. 172–181. IEEE Computer Society (2004) Lee, G.A., Nelles, C., Billinghurst, M., Kim, G.J.: Immersive authoring of tangible augmented reality applications. In: Proceedings of the 3rd IEEE/ACM International Symposium on Mixed and AR, pp. 172–181. IEEE Computer Society (2004)
15.
Zurück zum Zitat Murray, T.: Authoring intelligent tutoring systems: an analysis of the state of the art. Int. J. Artif. Intell. Educ. (IJAIED) 10, 98–129 (1999) Murray, T.: Authoring intelligent tutoring systems: an analysis of the state of the art. Int. J. Artif. Intell. Educ. (IJAIED) 10, 98–129 (1999)
16.
Zurück zum Zitat Gamma, E.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Pearson Education, Delhi (1995) Gamma, E.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Pearson Education, Delhi (1995)
17.
Zurück zum Zitat Chatman, S.: Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell University Press, Ithaca (1978) Chatman, S.: Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell University Press, Ithaca (1978)
Metadaten
Titel
Authoring Concepts and Tools for Interactive Digital Storytelling in the Field of Mobile Augmented Reality
verfasst von
Antonia Kampa
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-71027-3_46