Zusammenfassung
Das Erzählen im Computerspiel ist so alt wie die kommerzielle Nutzung von Digitaltechnik als Plattform für kommerzielle Spiele. Seit den 1970er Jahren finden sich in Computerspielen komplexe Erzählwelten, und seit den 1980er Jahren sind anthropomorphe Spielerrepräsentationen (Avatare) meist sowohl der Fokalisationspunkt für Spielerhandlungen als auch Protagonist einer Geschichte. Waren die Erzählungen in Computerspielen lange Zeit mehrheitlich von archetypischer Einfachheit – Prinzessinnen befreien, Despoten stürzen, die Welt retten –, ist die Bandbreite behandelter Themen und die Qualität der Erzählungen stetig gewachsen.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Aarseth, Espen J.: Cybertext. Perspectives on ergodic literature. Baltimore 1997.
Aarseth, Espen J.: Doors and Perception: Fiction vs Simulation in Games. In: Intermédialités 9 (2007), 35–44.
Aarseth, Espen J.: A Narrative Theory of Games. In: Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games 2012. New York 2012, 129–133.
Aarseth, Espen J.: Ontology. In: Mark J. P. Wolf/Bernard Perron (Hg.): The Routledge Companion to Video Game Studies. New York 2014, 484–492.
Backe, Hans-Joachim: Narrative Rules? Story Logic and the Structures of Games. In: Literary and Linguistic Computing 3/27 (2012), 243–260.
Bogost, Ian: Persuasive Games. The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA 2010.
Bolter, Jay David/Grusin, Richard: Remediation. Understanding New Media. Cambridge, MA 2003.
Caillois, Roger: Die Spiele und die Menschen. Maske und Rausch. Frankfurt a. M. 1982.
Calleja, Gordon: In-game. From Immersion to Incorporation. Cambridge 2011.
Elleström, Lars: Modalities of Media: A Model for Understanding Intermedial Relations. In: Lars Elleström/Jørgen Bruhn (Hg.): Media borders, Multimodality and Intermediality. Basingstoke 2010, 11–48.
Ennslin, Astrid: Literary Gaming. Cambridge, MA 2014.
Fernández-Vara, Clara (2011): Game Spaces Speak Volumes Indexical Storytelling. In: Proceedings of DiGRA 2011 Conference: Think Design Play. http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/Game-Spaces-Speak-Volumes.pdf (1.2.2016).
Frasca, Gonzalo: Simulation versus Narrative. Introduction to Ludology. In: Mark J. P. Wolf/Bernard Perron (Hg.): The Video Game Theory Reader. New York 2003, 221–235.
Fullerton, Tracy: Documentary Games: Putting the Player in the Path of History. In: Zach Whalen und Laurie N. Taylor (Hg.): Playing the Past: History and Nostalgia in Video Games. Nashville 2008, 215–238.
Gendolla, Peter/Schäfer, Jörgen: Playing With Signs. Towards an Aesthetic of Net Literature. In: Dies. (Hg.):The Aesthetics of Net Literature. Writing, reading and playing in programmable media. Bielefeld 2007, 17–42.
Järvinen, Aki: The Elements of Simulation in Digital Games: System, Representation and Interface in Grand Theft Auto: Vice City. In: Dichtung-Digital 5 (2003).
Jenkins, Henry: Game Design as Narrative Architecture. In: Noah Wardrip-Fruin/Pat Harrigan (Hg.): FirstPerson. New Media as Story, Performance, and Game. Cambridge, MA 2004, 118–130.
Jenkins, Henry: Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York 2006.
Jørgensen, Kristine: Gameworld Interfaces. Cambridge, MA 2013.
Juul, Jesper: Half-Real. Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA 2005.
Manovich, Lev: Database as a genre of new media. In: AI & Society, 14. Jg. 2 (2000), 176–183.
Murray, Janet Horowitz: Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace. New York 1997.
Neitzel, Britta: Computerspiele – ein literarisches Genre? In: Harro Segeberg/Simone Winko (Hg.): Digitalität und Literalität. Zur Zukunft der Literatur. München 2005, 111–135.
Pearce, Celia: Towards a Game Theory of Game. In: Noah Wardrip-Fruin/Pat Harrigan: First Person. New Media as Story, Performance, and Game, Cambridge, MA 2004, 143–153.
Ryan, Marie-Laure: Digital Media. In: Dies. (Hg.): Narrative across media. The languages of storytelling. Lincoln 2004, 327–335.
Ryan, Marie-Laure: On the Theoretical Foundations of Transmedial Narratology. In: Jan Christoph Meister/Tom Kindt/Wilhelm Schernus (Hg.): Narratology beyond literary criticism. Mediality, disciplinarity. Berlin 2005, 1–23.
Ryan, Marie-Laure: Avatars of Story. Minneapolis 2006.
Simons, Jan: Narrative, Games, and Theory. In: Game Studies 7:1 (2007). Online verfügbar unter http://gamestudies.org/0701/articles/simons (1.2.2016).
Thon, Jan-Noël: Computer Games, Fictional Worlds, and Transmedia Storytelling: A Narratological Perspective. In: John Richard Sageng (Hg.): Proceedings of The Philosophy of Computer Games Conference 2009. http://www.hf.uio.no/ifikk/english/research/projects/thirdplace/Conferences/proceedings/Thon Jan-Noël 2009 – Computer Games, Fictional Worlds, and Transmedia Storytelling A Narratological Perspective.pdf (1.2.2016).
Walther, Bo Kampmann: Self-reference in Computer Games: A Formalistic Approach. In: Bishara, Nina/Winfried Nöth (Hg.): Self-reference in the Media. Berlin/New York 2007, 219–236.
Winkler, Hartmut: Medium Computer. Zehn populäre Thesen zum Thema und warum sie möglicherweise falsch sind. In: Lorenz Engell/Britta Neitzel (Hg.): Das Gesicht der Welt. Medien in der digitalen Kultur. München 2004, 202–213.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Copyright information
© 2017 Springer-Verlag GmbH Deutschland
About this chapter
Cite this chapter
Backe, HJ. (2017). Computerspiel. In: Martínez, M. (eds) Erzählen. J.B. Metzler, Stuttgart. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05364-0_4
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05364-0_4
Publisher Name: J.B. Metzler, Stuttgart
Print ISBN: 978-3-476-02510-4
Online ISBN: 978-3-476-05364-0
eBook Packages: J.B. Metzler Humanities (German Language)