Skip to main content

Where is the Key to Success? A Comparative Evaluation of Mentoring Programmes for Outstanding Female Scientists in Natural Science, Engineering, Social Sciences and Medicine

  • Chapter
Gender Equality Programmes in Higher Education

Abstract

During the last 10 years German universities have focused on mentoring programmes in order to increase the number of women in academia. This paper discusses the results of a comparative evaluation of mentoring schemes in Germany.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  • Allmendinger, Jutta/ Fuchs, Stefan/ Stebut, Janina von (2000): Should I stay or should I go? Mentoring, Verankerung und Verbleib in der Wissenschaft. Empirischer Ergebnisse einer Studie zu Karriereverläufen von Frauen und Männern in Instituten der Max-Planck-Gesellschaft. In: Page Julie/ Leemann, Regula (2000): 33–48

    Google Scholar 

  • Beaufays, Sandra (2003): Wie werden Wissenschaftler gemacht. Beobachtungen zur wechselseitigen Konstitution von Geschlecht und Wissenschaft. 1. Auflage. Bielefeld: transcript

    Google Scholar 

  • Brentano, von Margherita (1963): Die Situation der Frauen und das Bild „der Frau“ an der Universität. In: Universität und Universität. Universitätstage 1963. Berlin: Freie Universität Berlin: 73–93

    Google Scholar 

  • Commission of the European Communities (2005): Woman and Science: Excellence and Innovation — Gender Equality. No. 130 Commission Staff Working Document. Brussels

    Google Scholar 

  • Ebrecht, Jörg/ Hillebrandt, Frank (Hrsg.) (2002): Bourdieus Theorie der Praxis. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag

    Google Scholar 

  • Engler, Steffani (2002): Von klugen Köpfen und Genies. Zum Selbstverständnis von Professoren. In: Ebrecht, Jörg/ Hillebrandt, Frank (Eds.) (2002): 153–169

    Google Scholar 

  • Engler, Steffani (2003): Habitus, Feld und sozialer Raum. Zur Nutzung der Konzepte Pierre Bourdieus in der Frauen-und Geschlechterforschung. In: Rehbein, Boike/ Saalmann, Gernot/ Schwengel, Herman (Hrsg.) (2003): 231–250

    Google Scholar 

  • Engler, Steffani (2004): Habitus und sozialer Raum: Zur Nutzung der Konzepte Pierre Bourdieus in der Frauen-und Geschlechterforschung. In: Becker, Ruth/ Kortendiek, Beate (Hrsg.): Handbuch Frauen-und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. Wiesbaden: VS Verlag: 222–233

    Chapter  Google Scholar 

  • Fuchs, Stefan/ Allmendinger, Jutta/ Stebut, Janina von/ Wimbauer, Christine (2001): Contested Terrain — Women in German Research Organisations. In: Mashall, Victor/ Heinz Walter R./ Krüger, Helga/Verma, Anil (Eds.) (2001): 107–122

    Google Scholar 

  • Heintz, Bettina (Hrsg.) (2001): Geschlechtersoziologie. Wiesbaden: VS Verlag

    Google Scholar 

  • Heintz, Bettina/ Merz, Martina/ Schumacher, Christina (2004): Wissenschaft die Grenzen schafft. Geschlechterkonstellationen im disziplinären Vergleich. Bielefeld: transcript

    Google Scholar 

  • Höppel, Dagmar (2000): Mentoring — eine Strategie zur Nachwuchsförderung. In: Mischau, Anna/ Kramer, Caroline/ Blättel-Mink, Birgit (Hrsg.) (2000): 81–90

    Google Scholar 

  • Höppel, Dagmar (2003): Mentoring für High Potentials (Habilitandinnen). Besonderheiten eines Mentoring-Programms für Hochqualifizierte. In: Löther, Andrea (Hrsg.) (2003): 66–88

    Google Scholar 

  • Krais, Beate (2000): Das soziale Feld Wissenschaft und die Geschlechterverhältnisse. Theoretische Sondierungen. In: Krais, Beate (Hrsg.) 2000: 31–54

    Google Scholar 

  • Krais, Beate (Hrsg.) (2000): Wissenschaftskultur und Geschlechterordnung. Über die verborgenen Mechanismen männlicher Dominanz in der akademischen Welt. Frankfurt/M.: Campus

    Google Scholar 

  • Krimmer, Holger/ Zimmer Annette (2003): Karrierewege von Professorinnen an Hochschulen in Deutschland. In: Zeitschrift für Frauenforschung und Geschlechterstudien 4(21). 2003: 18–33

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (2006a): „Eines für alle oder für jede eines? Erste Ergebnisse einer vergleichenden Evaluation von Mentoring Programmen mit disziplinären Schwerpunkten in NRW“. Im Rahmen der Tagung Mentoring im Kontext der Personal-und Organisationsentwicklung an Hochschulen des Netzwerk Mentoring NRW am 6.12.2006

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (2006b): „Gender and Science, oder wie Gender in die technische Hochschule kommt.“ Ein anwendungsorientiertes Forschungsprojekt an der RWTH Aachen. In: Ada Lovelace Mentoring e.V., No.15. Hagen 2006

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (2007c): Challenging the Leaky Pipeline: Cooperation Scheme between Technical Universities and Research Institutions for Excellent Female Researchers. First Results. In: Welpe, Ingelore/ Reschka, Barbara/ Larkin, June (Ed.): 175–191

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (2008): A Success Story: Resource Management in Higher Education: Mentoring Programmes as an instrument to foster gender equality in higher education, (to be published)

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (2008): Gendergerechte Personalentwicklung in der Wissenschaft. Das Erfolgsmodell Mentoring, (to be published)

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen (Hrsg.) (2007b): Gender and Science. Perspektiven in Naturund Ingenieurwissenschaften. Bielefeld: transcript

    Google Scholar 

  • Leicht-Scholten, Carmen/ Wolf, Henrike (2007a): Gender Mainstreaming — Mehr als nur ein Papiertiger? — Wie viel Gender ist im Mainstream der Wissenschaften? In: Leicht-Scholten, Carmen (Hrsg.) (2007): 19–36

    Google Scholar 

  • Löther, Andrea (Hrsg.) (2003): Mentoring-Programme für Frauen in der Wissenschaft. Bielefeld: Kleine

    Google Scholar 

  • Mashall, Victor/ Heinz Walter R./ Krüger, Helga/ Verma, Anil (Eds.) (2001): Restructuring Work and the Life Course. Toronto: University of Toronto Press

    Google Scholar 

  • Matthies, Hildegard/ Kuhlmann, Ellen/ Oppen, Maria/ Simon, Dagmar (2001): Barrieren und Karrieren im Wissenschaftsbetrieb-Geschlechterdifferente Teilhabechancen in au ßer-universitären Forschungseinrichtungen. Berlin: edition sigma

    Google Scholar 

  • Mischau, Anna/ Kramer, Caroline/ Blättel-Mink, Birgit (Hrsg.): Frauen in Hochschule und Wissenschaft — Strategien der Förderung zwischen Integration und Autonomie. Schriften des Heidelberger Instituts für Interdisziplinäre Frauenforschung (HIFI) e.V., Band 4. Baden-Baden: Nomos

    Google Scholar 

  • Osborn, Mary/ Rees, Teresa/ Bosch, Mineke/ Ebeling, Helga/ Hermann, Claudine/ Hilden, Jytte/ Mason, Joan/ McLaren, Anne/ Palomba, Rosella/ Peltonen, Leena/ Vela, Carmen/ Weis, Dominique/ Wold, Agnes/ Wenneräs, Christine (2000): Science Policies in the European Union: Promoting Excellence through Mainstreaming Gender Equality. A Report of the European Communities on Women and Science, European Commission. Luxembourg

    Google Scholar 

  • Page, Julie/ Leemann, Regula J. (Hrsg.) (2000): Karriere von Akademikerinnen. Bedeutung des Mentoring als Instrument der Nachwuchsförderung. BBW-Schriftenreihe, Id. Bern

    Google Scholar 

  • Rees, Teresa (2002): National Policies on Women and Science in Europe. A Report about Women and Science in 30 Countries. Office for Official Public, of the European Communities. Helsinki Group. Luxembourg

    Google Scholar 

  • Rehbein, Boike/ Saalmann, Gernot/ Schwengel, Herman (Hrsg.) (2003): Pierre Bourdieus Theorie des Sozialen. Konstanz: UvK

    Google Scholar 

  • Schliesselberger, Eva/ Strasser, Sabine (1998): In den Fu ßstapfen der Pallas Athene? Möglichkeiten und Grenzen des Mentoring von unterrepräsentierten Gruppen im universitären Feld. Materialien zur Förderung von Frauen in der Wissenschaft. Volume 7. Wien

    Google Scholar 

  • Stebut von, Nina (2003): Eine Frage der Zeit? Zur Integration von Frauen in die Wissenschaft. Eine empirische Untersuchung der Max-Planck-Gesellschaft. Opladen: Leske+Budrich

    Book  Google Scholar 

  • Welpe, Ingelore/ Reschka, Barbara/ Larkin, June (Éd.) (2007): Gender in Engineering-Problems and Possibilities. Frankfurt: Peter Lang Verlag

    Google Scholar 

  • Wimbauer, Christine (1999): Organisation, Geschlecht, Karriere. Fallstudien aus einem Forschungsinstitut. Studie zur Wissenschafts-und Organisationssoziologie, Band 1. Opladen: Leske+Budrich

    Google Scholar 

  • Zimmer, Anette/ Krimmer, Holger (2003): Karrierewege von Professorinnen an Hochschulen in Deutschland. In: Zeitschrift für Frauenforschung und Geschlechterstudien: Themenschwerpunkt Simply the Best — Frauen in der Wissenschaft 21(4). 2003:6–17

    Google Scholar 

  • Zimmermann, Karin (2000): Spiele mit der Macht in der Wissenschaft. Pa ßfähigkeit und Geschlecht als Kriterium für Berufungen. Berlin: edition sigma

    Google Scholar 

  • Zimmermann, Karin (2003): Praxis der Gleichstellung — widersprüchliche Modernisierung: Das Beispiel der Hochschulen. In: Matthies, Hildegard/ Kuhlmann, Ellen/ Oppen, Maria/ Simon, Dagmar (2003): 155–171

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Sabine Grenz Beate Kortendiek Marianne Kriszio Andrea Löther

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2008 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Leicht-Scholten, C. (2008). Where is the Key to Success? A Comparative Evaluation of Mentoring Programmes for Outstanding Female Scientists in Natural Science, Engineering, Social Sciences and Medicine. In: Grenz, S., Kortendiek, B., Kriszio, M., Löther, A. (eds) Gender Equality Programmes in Higher Education. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91218-9_12

Download citation

Publish with us

Policies and ethics