Skip to main content

Lehren und Lernen

  • Chapter
Book cover Handbuch Bildungsforschung

Auszug

  1. Welche Arten von Wissen sollen Lernende erwerben?

  2. Was bedeutet eigentlich Lernen?

  3. Welche Arten von Motivation sind besonders lernförderlich?

  4. Wie kann Lernen am besten unterstützt werden?

Welche Antworten gibt die Lehr-Lern-Forschung auf diese Art von Fragen? Ihre Beantwortung ist für eine reflektierte und wissenschaftlich fundierte Lehr-Lern-Praxis zweifelsohne von zentraler Bedeutung, gleich ob es um schulisches Lernen oder um Erwachsenenbildung, um Lernen in traditionellen Settings oder um computerunterstütztes Lernen geht. Um dies aufzuzeigen, werden die wichtigsten Grundzüge der Lehr-Lern-Forschung vorgestellt, wie sie typischerweise in der international fest etablierten „European Association for Research on Learning and Instruction“ (EARLI) vertreten wird. Sie wurde zunächst in erster Linie von Pädagogischen Psychologen und Empirischen Pädagogen getragen, die traditionell an das Paradigma der kognitiven Psychologie angelehnt arbeiteten. In den 1990er Jahren kam in diesen Kreisen jedoch ein neues Paradigma auf, das sich von einer kognitiven Betrachtungsweise des Lehrens und Lernens abgrenzt und die Situiertheit, d.h. die Kontextbezogenheit des Lernens Wissen herausstellt. Es wird hier die Forschung innerhalb beider Strömungen dargelegt. Dabei werden die zentralen Konzepte und die Forschungsmethodologie vergleichend diskutiert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 84.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Akkerman, S./ van den Bossche, P./ Admiraal, W./ Gijjselaers, W./ Segers, M./ Simons, R.-J./ Kirschner, P. (2007): Reconsidering group cognition: From conceptual confusion to a boundary area between cognitive and socio-cultural perspectives. In: Educational Research Review 2, S. 39–63.

    Article  Google Scholar 

  • Alexander, P.A. (1997): Mapping the multidimensional nature of domain learning: The interplay of cognitive, motivational, and strategic forces. In: Advances in Motivation and Achievement, 10, S. 213–250.

    Google Scholar 

  • Anderson, J.R./ Reder L.M./ Simon, H.A. (1996): Situated learning and education. In: Educational Researcher, 25, S. 5–11.

    Google Scholar 

  • Anderson, J.R./ Reder, L.M./ Simon, H.A. (1997): Situated versus cognitive perspectives: Form versus substance. In: Educational Researcher, 26, S. 18–21.

    Google Scholar 

  • Bergmann, B./ Sonntag, K. (1998): Transfer: Die Umsetzung und Generalisierung erworbener Kompetenzen in den Arbeitsalltag. In: Sonntag, K. (Hrsg.): Personalentwicklung in Organisationen. 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe, S. 287–312.

    Google Scholar 

  • Brown, A.L. (1992): Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. In: The Journal of the Learning Sciences, 2, S. 141–178.

    Article  Google Scholar 

  • Brown, A.L. (1994): The advancement of learning. In: Educational Researcher 23, S. 4–12.

    Google Scholar 

  • Clancey, W.J. (1993): Situated action: A neuropsychological interpretation response to Vera and Simon. In: Cognitive Science, 17, S. 87–116.

    Google Scholar 

  • Cobb, P./ Bowers, J. (1999): Cognitive and situated perspectives in theory and practice. In: Educational Researcher, 28, S. 4–15.

    Google Scholar 

  • Cobb, P./ Confrey, J./ diSessa, A./ Lehrer, R./ Schauble, L. (2003): Design experiments in educational research. In: Educational Researcher, 32, S. 9–13.

    Article  Google Scholar 

  • Collins, A./ Brown, J.S./ Newman, S.E. (1989): Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading, writing, and mathematics. In: Resnick, L.B. (Hrsg.): Knowing, learning, and instruction. Hillsdale, NJ: Erlbaum, S. 453–494.

    Google Scholar 

  • Den Elzen-Rump, V./ Leutner, D. (2007): Naturwissenschaftliche Sachtexte verstehen — ein computerbasiertes Trainingsprogramm für Schüler der 10. Jahrgangsstufe zum selbstregulierten Lernen mit einer Mapping-Strategie. In: Landmann, M./ Schmitz, B. (Hrsg.): Selbstregulation erfolgreich fördern. Praxisnahe Trainingsprogramme für effektives Lernen. Stuttgart: Kohlhammer, S. 251–268.

    Google Scholar 

  • de Jong, T./ Ferguson-Hessler, M.G.M. (1996): Types and qualities of knowledge. In: Educational Psychologist 31, S. 105–113.

    Article  Google Scholar 

  • Deutsches PISA-Konsortium (Hrsg.) (2001): PISA 2000. Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske+Budrich.

    Google Scholar 

  • Dunning, D./ Johnson, K./ Ehrlinger, J./ Kruger, J. (2003): Why people fail to recognize their own incompetence. In: Current Directions in Psychological Science 12, S. 83–87.

    Article  Google Scholar 

  • Ericsson, K.A./ Charness, N./ Feltovich, P.J./ Hoffman, R.R. (Hrsg.). (2006): The Cambridge handbook of expertise and expert performance. New York: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Greeno J. (1997): On claims that answer the wrong questions. In: Educational Researcher 26, S. 5–17.

    Google Scholar 

  • Greeno, J.G./Middle School Mathematics Through Applications Project Group (MMAP) (1998): The situativity of knowing, learning, and research. In: American Psychologist 53, S. 5–26.

    Article  Google Scholar 

  • Greeno, J.G./ Moore, J.L. (1993): Situativity and symbols: Response to Vera and Simon. In: Cognitive Science 17, S. 49–59.

    Google Scholar 

  • Greeno, J.G./ Smith D.R./ Moore, J.L. (1993): Transfer of situated learning. In: Dettermann D. K./ Sternberg R.J. (Hrsg.): Transfer on trial: Intelligence, cognition, and instruction. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation, S. 99–167.

    Google Scholar 

  • Gruber, H./ Harteis, C. (2008): Lernen und Lehren im Erwachsenenalter. In: Renkl, A. (Hrsg): Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, S. 205–261.

    Google Scholar 

  • Klauer K.J. (1999): Situated learning: Paradigmenwechsel oder alter Wein in neuen Schläuchen? In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 13. Jg., S. 117–121.

    Google Scholar 

  • Klieme, E./ Leutner, D. (2006): Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen. Beschreibung eines neu eingerichteten Schwerpunktprogramms der DFG. (Überarbeitete Fassung des Antrags an die DFG auf Einrichtung eines Schwerpunktprogramms). In: Zeitschrift für Pädagogik 52, S. 876–903.

    Google Scholar 

  • Lave, J. (1988): Cognition in practice: Mind, mathematics, and culture in everyday life. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Lave, J./ Wenger, E. (1990): Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Lompscher, J. (2006): Lehrstrategien. In: Rost, D.H. (Hrsg.): Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (3. Aufl.). Weinheim: Beltz, S. 392–400.

    Google Scholar 

  • Mandl, H./ Friedrich, H.F. (2006): Handbuch Lernstrategien. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Marton, F./ Säljö, R. (1984): Approaches to learning. In: Marton, F./ Hounsell, D.J./ Entwistle, N.J. (Hrsg.): The experience of learning. Edinburgh: Scottish Academic Press, S. 36–55.

    Google Scholar 

  • Möller, J. (2008): Lernmotivation. In: Renkl, A. (Hrsg.): Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, S. 263–298.

    Google Scholar 

  • Palincsar, A.S./ Brown, A.L. (1984): Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. In: Cognition and Instruction 1, S. 117–175.

    Article  Google Scholar 

  • PISA-Konsortium Deutschland (Hrsg.). (2007): PISA’ 06. Die Ergebnisse der Dritten internationalen Vergleichsstudie. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Prenzel, M./ Carstensen, C.H./ Senkbeil, M./ Ostermeier, C./ Seidel, T. (2005): Wie schneiden SINUS-Schulen bei PISA ab? Ergebnisse der Evaluation eines Modellversuchsprogramms. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 8. Jg., S. 487–501.

    Google Scholar 

  • Reeves, L.M./ Weisberg, R.W. (1994): The role of content and abstract information in analogical transfer. In: Psychological Bulletin 115, S. 381–400.

    Article  Google Scholar 

  • Renkl, A. (1996a): Träges Wissen: Wenn Erlerntes nicht genutzt wird. In: Psychologische Rundschau 47, S. 78–92.

    Google Scholar 

  • Renkl, A. (1996b): Vorwissen und Schulleistung. In: Möller J./ Köller, O. (Hrsg.): Emotionen, Kognitionen und Schulleistung. Weinheim: Beltz, S. 175–190.

    Google Scholar 

  • Renkl, A. (1999): Jenseits von p <.05: Ein Plädoyer für Qualitatives. In: Unterrichtswissenschaft 27, S. 310–322.

    Google Scholar 

  • Renkl, A. (2002): Learning from worked-out examples: Instructional explanations supplement self-explanations. In: Learning & Instruction, 12, S. 529–556.

    Article  Google Scholar 

  • Renkl, A. (2008): Lernen und Lehren im Kontext der Schule. In: Renkl, A. (Hrsg): Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, S. 109–153.

    Google Scholar 

  • Rosenshine, B.V./ Stevens, R. (1986): Teaching functions. In: Wittrock, M.C. (Hrsg.): Handbook of research on teaching (3. Aufl.). New York: Macmillan., S. 376–391.

    Google Scholar 

  • Rosenshine, B./ Meister, C. (1994): Reciprocal teaching: A review of the research. In: Review of Educational Research 64, S. 479–530.

    Google Scholar 

  • Ryan, R.M./ Deci, E.L. (2000): Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. In: American Psychologist 55, S. 68–78. URL: http://psych.rochester.edu/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf. (14.06.2008)

    Article  Google Scholar 

  • Schiefele, U. (1996): Motivation und Lernen mit Texten. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Sfard, A. (1998): On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. In: Educational Researcher 27, S. 4–13.

    Google Scholar 

  • Stark, R./ Graf, M./ Renkl, A./ Gruber, H./ Mandl, H. (1995): Förderung von Handlungskompetenz durch geleitetes Problemlösen und multiple Lernkontexte. In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 27. Jg., S. 289–312.

    Google Scholar 

  • VanLehn, K. (2008): Explaining the assistance/load/difficulty duality in terms of meta-cognitive learning strategies. Paper presented at the American Educational Research Association Meeting, New York.

    Google Scholar 

  • Veenman, M.V.J./van Hout-Wolters, B.H.A.M./ Afflerbach, P. (2006): Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. In: Metacognition and Learning 1, S. 3–14.

    Article  Google Scholar 

  • Vera, A.H./ Simon, H.A. (1993): Situated action: A symbolic interpretation. In: Cognitive Science 17, S. 7–48.

    Article  Google Scholar 

  • Weinert, F.E. (1994): Lernen lernen und das eigene Lernen verstehen. In: Reusser, K./ Reusser-Weyeneth, M. (Hrsg.): Verstehen. Psychologischer Prozeß und didaktische Aufgabe. Bern: Huber, S. 183–205.

    Google Scholar 

  • Weinstein, C.E./ Mayer, R.E. (1986): The teaching of learning strategies. In: Wittrock, M.C. (Hrsg.): Handbook of research on teaching (3. Aufl.). New York: Macmillan, S. 315–327.

    Google Scholar 

  • Wittrock, M.C. (1990): Generative processes of comprehension. In: Educational Psychologist 24, S. 345–376.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2009 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Renkl, A. (2009). Lehren und Lernen. In: Tippelt, R., Schmidt, B. (eds) Handbuch Bildungsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91831-0_39

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91831-0_39

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-15481-7

  • Online ISBN: 978-3-531-91831-0

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics