Skip to main content

Zusammenfassung

Das Thema „Markt“ ist gleichzeitig eines der ältesten und eines der neuesten Themengebiete der Soziologie: Die Entstehung der Soziologie war eng mit der Entstehung des Kapitalismus verknüpft, und fast alle klassischen Soziologen befassten sich mit wirtschaftssoziologischen Themen. Dies galt insbesondere für Deutschland, wo vor dem 2. Weltkrieg ein großer Teil der Soziologie-Ordinarien gleichzeitig Nationalökonomie lehrte (Käsler 1984: 626-628) und noch bis Mitte der 1950er Jahre Volkswirte Mitglieder des DGS-Vorstands waren (Lepsius 1979: 67-68). Erst im Zuge der Herausbildung der Einzelwissenschaften beschränkte sich die Soziologie auf das Thema „Zivilgesellschaft“, die Wirtschaftswissenschaften auf den „Markt“ (Wallerstein 1999). Ausschlaggebend für diese Entwicklung war einerseits die zunehmende Fokussierung der Ökonomie auf formalisierte Modellbildung im Rahmen der Allgemeinen Gleichgewichtstheorie, andererseits der Vorschlag Talcott Parsons’, Soziologie und Wirtschaftswissenschaften sollten sich jeweils analytisch getrennten Faktoren menschlichen Handelns widmen (Beckert et al. 2007a).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 99.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Albert, Hans (1967): Marktsoziologie und Entscheidungslogik. Neuwied/Berlin: Luchterhand

    Google Scholar 

  • Albert, Michel (1992): Kapitalismus contra Kapitalismus. Frankfurt a.M.: Campus

    Google Scholar 

  • Arthur, Brian (1988): Self Reinforcing Mechanisms in Economics. In: Anderson, P. (Hrsg.) (1988): The Economy as an Evolving Complex System. Reading, Mass.: Addison-Wesley

    Google Scholar 

  • Aspers, Patrik (2006): Sociology of Markets. In: Beckert, Jens/Zafirovski (Hrsg.) (2006): 427–432

    Google Scholar 

  • Aspers, Patrik/Beckert, Jens (2008): Märkte. In: Maurer, Andrea (Hrsg.) (2008b): 225–246

    Google Scholar 

  • Baumol, William J. (1967): Macroeconomics of Unbalanced Growth. In: The American Economic Review 57 (6): 415–426

    Google Scholar 

  • Baur, Nina (2001): Soziologische und ökonomische Theorien der Erwerbsarbeit. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Baur, Nina (2008): Konsequenzen des Verlusts des ganzheitlichen Denkens. In: Struck, Olaf/Seifert, Hartmut (Hrsg.) (2008): Arbeitsmarkt und Sozialpolitik. Wiesbaden: VS

    Google Scholar 

  • Beckert, Jens (2007): Die soziale Ordnung von Märkten. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007a): 43–62

    Google Scholar 

  • Beckert, Jens/Diaz-Bone, Rainer/Ganßmann, Heiner (Hrsg.) (2007a): Märkte als soziale Strukturen. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Beckert, Jens/Diaz-Bone, Rainer/Ganßmann, Heiner (2007b): Einleitung. In: dies. (Hrsg.) (2007a): 11–18

    Google Scholar 

  • Beckert, Jens/Zafirovski, Milan (Hrsg.) (2006): The International Encycplopedia of Economic Sociology. London/New York: Routledge

    Google Scholar 

  • Bell, Daniel (1976): Die nachindustrielle Gesellschaft. Frankfurt a.M. u.a.: Campus

    Google Scholar 

  • Berger, Johannes (2003a): Sind Märkte gerecht? In: ZfS 32 (6): 462–473

    Google Scholar 

  • Berger, Johannes (2003b): Fördert oder behindert der Wettbewerb die Ungleichheit? In: ZfS 32 (6): 484–488

    Google Scholar 

  • Beyer, Jürgen (2001): „One best way“ oder Varietät? In: Soziale Welt. 52 (1): 7–28

    Google Scholar 

  • Bievert, Bernd/Held, Martin (Hrsg.) (1991): Das Menschenbild der ökonomischen Theorie. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Blomert, Reinhard (2001): Sociology of Finance. In: Economic Sociology 2 (2)

    Google Scholar 

  • Boltanski, Luc/Thévenot, Laurent (2006): On Justification. Princeton: Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Bourdieu, Pierre (1982): Die feinen Unterschiede. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Bourdieu, Pierre (1983): Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital. In: Kreckel, Reinhard (Hrsg.) (1983): Soziale Ungleichheiten. Göttingen: Otto Schwarz: 183–198

    Google Scholar 

  • Boyer, Robert (2003): The Embedded Innovation Systems of Germany and Japan. In: Yamamura, Kozo/Streeck, Wolfgang (Hrsg.) (2003): The End of Diversity? Ithaca: Cornell University Press

    Google Scholar 

  • Boyer, Robert/Saillard, Yves (Hrsg.) (2002): Régulation Theory. London: Routledge

    Google Scholar 

  • Bude, Heinz/Willisch, Andreas (Hrsg.) (2006): Das Problem der Exklusion. Hamburg: Hamburger Edition

    Google Scholar 

  • Burt, Ronald (1992): Structural Holes. Cambridge, Mass.: Harvard University Press

    Google Scholar 

  • Buß, Eugen (1983): Markt und Gesellschaft. Berlin: Duncker und Humblot

    Google Scholar 

  • Callon, Michel/Méadel, Cécile/Rabeharisoa, Volona (2002): The Economy of Qualities. In: Economy and Society 31 (2) : 194–217

    Article  Google Scholar 

  • Carroll, Glenn/Dobrev, Stanislav/Swaminathan, Anand (2003): Theorie der Ressourcenteilung in der Organisationsökologie. In: Allmendinger, Jutta/Hinz, Thomas (Hrsg.) (2003): Organisationssoziologie. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag: 381–413

    Google Scholar 

  • Chandler, Alfred (1977): The Visible Hands. Boston: Harvard University Press

    Google Scholar 

  • Collins, Randall (1980): Weber´s Last Theory of Capitalism: A Systematization. In: ASR 45. 925–942

    Article  Google Scholar 

  • Cooke, Philip (1989): Localities. London et al.: Unwin Hyman

    Google Scholar 

  • Crouch, Colin (1993): Industrial Relations and European State Traditions. Oxford: Clarendon Press

    Google Scholar 

  • Crouch, Colin/Farrell, Henry (2002): Breaking the Path of Institutional Development? MPIfG Discussion Paper 02/5. Köln: MPifG

    Google Scholar 

  • Crouch, Colin/Streeck, Wolfgang (Hrsg.) (2000): Political Economy of Modern Capitalism. London et al.: Sage

    Google Scholar 

  • Deutschmann, Christoph (Hrsg.) (2002): Die gesellschaftliche Macht des Geldes. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag

    Google Scholar 

  • Diaz-Bone, Rainer (2006): Wirtschaftssoziologische Perspektiven nach Bourdieu in Frankreich. In: Florian, Michael/Hillebrandt, Frank (Hrsg.) (2006): 44–71

    Google Scholar 

  • Diaz-Bone, Rainer (2007): Habitusformierung und Theorieeffekte. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 253–266

    Google Scholar 

  • Diaz-Bone, Rainer (2008): Économie des Conventions – ein transdisziplinäres Fundament für die neue empirische Wirstchaftssoziologie. Vortrag auf der Jahrestagung der DGS-Sektion Wirt schaftssoziologie: Berlin. http://www.mpi-fg-koeln.mpg.de/wirtschaftssoziologie-0802/papers/DiazBone.pdf am 01.05.2008

  • DiMaggio, Paul J./Powell, Walter W. (1983): The Iron Cage Revisited. In: ASR 48: 147–160

    Article  Google Scholar 

  • Dobbin, Frank (1994): Forging Industrial Policy. Princeton: Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Dodd, Nigel (1994): The Sociology of Money. Cambridge/Oxford: Polity Press

    Google Scholar 

  • Douglas, Mary/Isherwood, Baron C. (1978): The World of Goods. London: Allen Lane/Routledge

    Google Scholar 

  • Durkheim, Emile (1992): Über soziale Arbeitsteilung. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Eising, Rainer/Kohler-Koch, Beate (2003): Interessendurchsetzung im EU-Mehrebenensystem. Baden-Baden: Nomos

    Google Scholar 

  • Engelhard, Volker (1999): Paradigmata des Konsumentenverhaltens. Berlin: Duncker & Humblot

    Google Scholar 

  • Esping-Andersen, Gøsta (1990): The Three Worlds of Welfare Capitalism. Cambridge/Oxford: Polity/Blackwell

    Google Scholar 

  • Fligstein, Neil (2001a): The Architecture of Markets. Princeton: Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Fligstein, Neil (2001b): Theoretical Debates and the Scope of Organizational Theory. In: Calhoun, Craig/Rojek, Chris/Turner, Bryan (Hrsg.) (2001): Handbook of Sociology. Sage: 1–42

    Google Scholar 

  • Fligstein, Neil/Dauter, Luke (2007): The Sociology of Markets. In: Annual Review of Sociology 33: 105–128

    Article  Google Scholar 

  • Florian, Michael/Hillebrandt, Frank (Hrsg.) (2006): Pierre Bourdieu: Neue Perspektiven für die Soziologie der Wirtschaft. Wiesbaden: VS

    Google Scholar 

  • Fourastié, Jean (1954): Die große Hoffnung des 20. Jahrhunderts. Köln: Bund

    Google Scholar 

  • Fourcade, Marion/Healy, Kieran (2007): Moral Views of Market Society. In: Annual Review of Sociology 33: 285–311

    Article  Google Scholar 

  • Freeman, J/Hannan, Michael T. (1989): Organizational Ecology. Cambridge, Mass.: Harvard University Press

    Google Scholar 

  • Fromm, Sabine (2004): Formierung und Fluktuation. Berlin: wvb

    Google Scholar 

  • Fromm, Sabine/Aretz, Hans-Jürgen (2006): Institutioneller Wandel als Hybridisierung. Berliner Journal für Soziologie 16 (3): 371–391

    Article  Google Scholar 

  • Ganßmann, Heiner (2003): Marktplatonismus. In: ZfS 32 (6): 478–480

    Google Scholar 

  • Garcia, Marie-France (1986): La Construction Sociale d’un Marché Parfait. In: Actes de la Recherche en Sciences Sociales 65: 2–13

    Article  Google Scholar 

  • Gershuny, Jonathan I. (1981): Die Ökonomie der nachindustriellen Gesellschaft. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Glucksmann, Miriam (2000): Retailing. In: Economic Sociology 1 (3)

    Google Scholar 

  • Godechot, Oliver (2007): Der Finanzsektor als Feld des Kampfes um die Aneignung von Gewinnen. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 267–280

    Google Scholar 

  • Goodman, Douglas/Ritzer, George/Wiedenhoft, Wendy (2001): Theories of Consumption. In: Ritzer, George/Smart, Barry (Hrsg.) (2001): Handbook of Social Theory. London et al.: Sage: 410–427

    Google Scholar 

  • Granovetter, Mark (1985): Economic Action and Social Structure. In: AJS 91: 481–510

    Article  Google Scholar 

  • Granovetter, Mark (1990): The Old and the New Economic Sociology. In: Friedland, Roger/Robertson, A. F. (Hrsg.) (1990): Beyond the Marketplace. New York: de Gruyter: 89–112

    Google Scholar 

  • Granovetter, Mark/Swedberg, Richard (Hrsg.) (2001): The Sociology of Economic Life. Boulder/Oxford: Westview Press

    Google Scholar 

  • Grisold, Andrea (2001): Ökonomisierung der Medienindustrie aus wirtschaftspolitischer Perspektive. In: Medien & Kommunikationswissenschaft 49 (2): 237–248

    Google Scholar 

  • Hall, Peter A./Soskice, David (Hrsg.) (2001): Varieties of Capitalism. New York: Oxford University Press

    Google Scholar 

  • Heidenreich, Martin (2003): Territoriale Ungleichheiten in der erweiterten EU. In: KZfSS 55 (1): 31–58

    Google Scholar 

  • Heidenreich, Martin/Bischoff, Gabriele (2006): Die offene Methode der Koordinierung. In: Heidenreich, Martin (Hrsg.) (2006): Die Europäisierung sozialer Ungleichheit. Frankfurt a.M./New York: Campus: 227–312

    Google Scholar 

  • Hellmann, Kai Uwe (2003): Soziologie der Marke. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Héritier, Adrienne (1997): Policy-Making by Subterfuge. In: Journal of European Public 4 (2): 171–189

    Article  Google Scholar 

  • Hollingsworth, J. Rogers/Boyer, Robert (Hrsg.) (1997): Contemporary Capitalism. Cambridge: Cambridge University Press

    Google Scholar 

  • Höpner, Martin (2003): Wer beherrscht die Unternehmen? Frankfurt a.M.: Campus

    Google Scholar 

  • Horkheimer, Max/Adorno, Theodor W. (1947): Dialektik der Aufklärung. Amsterdam: Querido

    Google Scholar 

  • Jürgens, Ulrich (2003): Transformation and Interaction. In: Yamamura, Kozo/Streeck, Wolfgang (Hrsg.) (2003): The End of Diversity? Ithaca/New York: Cornell University Press

    Google Scholar 

  • Käsler, Dirk (1984): Die frühe deutsche Soziologie 1909 bis 1934 und ihre Entstehungs-Milieus. Opladen: Westdeutscher Verlag

    Google Scholar 

  • Kellermann, Paul (2008): Soziologie des Geldes. In: Maurer, Andrea (Hrsg.) (2008b): 320–340

    Google Scholar 

  • Knorr Cetina, Katrin D./Bruegge, Urs (2002): Global Microstructures. In: AJS 107(4): 905–950

    Article  Google Scholar 

  • Kubicek, Herbert/Rolf, Arno (1985): Mikropolis. Hamburg: VSA

    Google Scholar 

  • Kutsch, Thomas/Wiswede, Günter (1986): Wirtschaftssoziologie. Stuttgart: Enke

    Google Scholar 

  • Lahusen, Christian (2006): Die öffentlichen Debatten zur Arbeitslosigkeit zwischen nationaler Disparität und europäischer Uniformität. In: Heidenreich, Martin (Hrsg.) (2006): Die Europäisierung sozialer Ungleichheit. Frankfurt a.M./New York: Campus: 313–339

    Google Scholar 

  • Lahusen, Christian/Jauß, Claudia (2001): Lobbying als Beruf. Baden-Baden: Nomos

    Google Scholar 

  • Lane, Christel (1997): The Social Regulation of Inter-Firm Relations in Britain and Germany. In: Cambridge Journal of Economics 21: 197–215

    Google Scholar 

  • Latour, Bruno (2005): Reassembling the Social. Oxford: Oxford University Press

    Google Scholar 

  • Lebaron, Fréderic (2000): La Croyance Économique. Paris: Seuil

    Google Scholar 

  • Lennox, Sara (2005): Warum gingen die Trümmerfrauen zurück an den Herd? In: Freiburger Frauen-Studien 16: 57–74

    Google Scholar 

  • Lepsius, M. Rainer (1979): Die Entwicklung der Soziologie nach dem Zweiten Weltkrieg 1945 bis 1967. In: Lüschen, Günther (Hrsg.) (1979): Deutsche Soziologie seit 1945. Opladen: Westdeutscher Verlag: 25–70

    Google Scholar 

  • Lie, John (1997): Sociology of Markets. In: Annual Review of Sociology 23: 341–360

    Article  Google Scholar 

  • Lüdtke, Hartmut (2000): Konsum und Lebensstile. In: Rosenkranz, Doris/Schneider, Norbert F. (Hrsg.) (2000): Konsum. Opladen: 117–132

    Google Scholar 

  • Luhmann, Niklas (1988): Die Wirtschaft der Gesellschaft. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Lütz, Susanne (2008): Finanzmärkte. In: Maurer, Andrea (Hrsg.) (2008b): 341-360

    Google Scholar 

  • MacKenzie, Donald/Beunza, Daniel/Hardie, Iain (2007): Die materiale Soziologie der Arbitrage. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 135–150

    Google Scholar 

  • Manow, Philip (2001): Welfare State Building and Coordinated Capitalism in Japan and Germany. In: Streeck, Wolfgang/Yamamura, Kozo (Hrsg.) (2001): The Origins of Nonliberal Capitalism. Ithaca: Cornell University Press

    Google Scholar 

  • Massey, Doreen/Meegan, Richard (1982): The Anatomy of Job Loss. London/New York

    Google Scholar 

  • Maurer, Andrea (2008a): Perspektiven der Wirtschaftssoziologie. In: dies. (Hrsg.) (2008b): Handbuch der Wirtschaftssoziologie. Wiesbaden: VS: 11–15

    Google Scholar 

  • Maurer, Andrea (Hrsg.) (2008b): Handbuch der Wirtschaftssoziologie. Wiesbaden: VS

    Google Scholar 

  • Meyer, John W./Rowan, Brian (1977): Institutionalized Organizations. In: AJS 83: 340–363

    Article  Google Scholar 

  • Meyer, Uli/Schubert, Cornelius (2007): Integrating Path Dependency and Path Creation in a General Understanding of Path Constitution. In: STI Studies 3: 23–44

    Google Scholar 

  • Münch, Richard (1998): Globale Dynamik, lokale Lebenswelten. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Münch, Richard (2003): Markt und Gerechtigkeit. In: ZfS 32 (6): 481–483

    Google Scholar 

  • Münch, Richard/Lahusen, Christian (Hrsg.) (2000): Regulative Demokratie. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Mützel, Sophie (2007): Marktkonstitution durch narrativen Wettbewerb. In: Berliner Journal für Soziologie 17 (4): 451–464

    Article  Google Scholar 

  • North, Douglass C. (1992): Institutionen, institutioneller Wandel und Wirtschaftsleistung. Tübingen: Mohr

    Google Scholar 

  • Offe, Klaus (1972): Die Struktur des kapitalistischen Staates. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Opaschowski, Horst W. (1990): Freizeit, Konsum und Lebensstil. In: Szallies, R./Wiswede, G. (Hrsg.) (1990): Wertewandel und Konsum: Landsberg

    Google Scholar 

  • Polanyi, Karl (1944/1978): The Great Transformation. Franfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Polanyi, Karl/Arensberg, Conrad M./Pearson, H.W. (Hrsg.) (1957): Trade and Markets in the Early Empires. Glencoe: The Free Press

    Google Scholar 

  • Powell, Walter W./DiMaggio, Paul, J. (Hrsg.) (1994): The New Institutionalism in Organizational Analysis. Chicago: Chicago University Press

    Google Scholar 

  • Preda, Alex (2001): Sense and Sensibility. In: Economic Sociology 2 (2)

    Google Scholar 

  • Rammert, Werner (2008): Technik und Innovation. In: Maurer, Andrea (Hrsg.) (2008b): 291–320

    Google Scholar 

  • Reinhold, Gerd (1997): Wirtschaftssoziologie. München/Wien: Oldenbourg

    Google Scholar 

  • Reisch, Lucia A. (2002): Symbols for Sale. In: Deutschmann, Christoph (Hrsg.) (2002): Die gesellschaftliche Macht des Geldes. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag: 226–248

    Google Scholar 

  • Ritzer, George/Bögenhold Dieter/Pusch, Ulrike/Völkel, Johanna (2000): Globalisierung, McDonaldisierung und Amerikanisierung. In: Bögenhold, Dieter (Hrsg.) (2000): Moderne amerikanische Soziologie. Stuttgart: Lucius: 219–242

    Google Scholar 

  • Rosenberger, Günther (1992): Überlegungen zum Wohlstandskonsum im vereinigten Deutschland. In: Ibidem (Hrsg.) (1992): Konsum 2000. Frankfurt a.M.: Campus: 10–24

    Google Scholar 

  • Rosenkranz, Doris/Schneider, Norbert F. (2000): Konsum. Opladen: Leske + Budrich

    Google Scholar 

  • Rössel, Jörg (2007): Ästhetisierung, Unsicherheit und die Entwicklung von Märkten. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 167–182

    Google Scholar 

  • Salais, Robert (2007): Die „Ökonomisierung der Konventionen“. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 95–112

    Google Scholar 

  • Schack, Herbert (1967): Das Menschenbild in der Geschichte der Volkswirtschaftslehre. In: Montaner, Antonio (Hrsg.) (1967): Geschichte der Volkswirtschaftslehre. Köln/Berlin: Kiepenheuer & Witsch: 341–353

    Google Scholar 

  • Scharpf, Fritz W. (1999): Regieren in Europa. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Scherhorn, Gerhard (1983): Die Funktionsfähigkeit von Konsumgütermärkten. In: Bussmann, Wolf/Irle, Martin (Hrsg.) (1983): Marktpsychologie als Sozialwissenschaft. Göttingen et al.: Verlag für Psychologie

    Google Scholar 

  • Schubert, Karoline (2000): Ökologische Lebensstile. Frankfurt a.M.: Peter Lang

    Google Scholar 

  • Schulze, Hans-Joachim (1986): Frau, Haushalt und Konsummarkt. In: KZfSS 38 (1): 85–109

    Google Scholar 

  • Scott, William Richard/Meyer, John W. (Hrsg.) (1994): Institutional Environments and Organizations. Thousand Oaks: Sage

    Google Scholar 

  • Sennett, Richard (1998): Der flexible Mensch. Hamburg: Berlin Verlag

    Google Scholar 

  • Simmel, Georg (1901/1996): Philosophie des Geldes. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Smelser, Neil J./Swedberg, Richard (Hrsg.) (1994): The Handbook of Economic Sociology. New York/Princeton: Sage/Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Sombart, Werner (1916–1927): Der moderne Kapitalismus. Leipzig: Duncker & Humblot

    Google Scholar 

  • Sombart, Werner (1929): Gewerbewesen. 2 Bände. Berlin: Gruyter

    Google Scholar 

  • Soskice, David (1999): Divergent Production Regimes. In: Kirschelt, Herbert et al. (Hrsg.) (1999): Continuity and Change in Contemporary Capitalism. Cambridge: Cambridge University Press: 271–289

    Google Scholar 

  • Strange, Susan (1996): The Retreat of the State. Cambridge: Cambridge University Press

    Google Scholar 

  • Streeck, Wolfgang (1997): German Capitalism. In: New Political Economy 2 (2): 237–256

    Article  Google Scholar 

  • Swedberg, Richard (2004): On the Present State of Economic Sociology. In: Economic Sociology 5 (2): 2–17

    Google Scholar 

  • Swedberg, Richard (2005): Markets in Society. In: Smelser, Neil J./Swedberg, Richard (Hrsg.) (2005): 233–253

    Google Scholar 

  • Thelen, Kathleen (2002): The Explanatory Power of Historical Institutionalism. In: Mayntz, Renate (Hrsg.) (2002): Akteure – Mechanismen – Modelle. Frankfurt a.M.: Campus

    Google Scholar 

  • Uzzi, B. (1997): Social Structure and Competition in Interfirm Networks. In: Administrative Science Quarterly 61: 481–505

    Google Scholar 

  • Veblen, Thorstein (1899): The Theory of the Leisure Class. London: Unwin

    Google Scholar 

  • Vitols, Sigurt (2001): The Origins of Bank-Based and Market-Based Financial Systems. In: Streeck, Wolfgang/Yamamura, Kozo (Hrsg.) (2001): The Origins of Nonliberal Capitalism. Ithaca: Cornell University Press

    Google Scholar 

  • Wolfgang/Yamamura, Kozo (Hrsg.) (2001): The Origins of Nonliberal Capitalism. Ithaca: Cornell University Press

    Google Scholar 

  • Wallerstein, Immanuel (1999): The Heritage of Sociology, the Promise of Social Science. In: Current Sociology 47 (1): 1–38

    Article  Google Scholar 

  • Weber, Max (1923): Wirtschaftgeschichte. München: Duncker & Humblot

    Google Scholar 

  • Weber, Max (1980): Wirtschaft und Gesellschaft. Tübingen: Mohr-Siebeck

    Google Scholar 

  • Weber, Max (1988): Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie. 3 Bände. Stuttgart: UTB

    Google Scholar 

  • White, Harrison C. (1981): Where Do Markets Come From? In: AJS 87 (3): 517–547

    Article  Google Scholar 

  • White, Harrison C. (2002): Markets From Networks. Princeton: Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Williamson, O. E. (2000): The New Institutional Economics. In: Journal of Economic Literature 38: 595–613

    Google Scholar 

  • Windeler, Arnold (2001): Unternehmungsnetzwerke. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag

    Google Scholar 

  • Windeler, Arnold/Schubert, Cornelius (2007): Technologieentwicklung und Marktkonstitution. In: Beckert, Jens et al. (Hrsg.) (2007b): 217–234

    Google Scholar 

  • Windolf, Paul (2003): Die Zukunft des Rheinischen Kapitalismus. In: Allmendinger, Jutta/Hinz, Thomas (Hrsg.) (2003): Organisationssoziologie. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag: 414–442

    Google Scholar 

  • Windolf, Paul (Hrsg.) (2005): Finanzmarktkapitalismus. Wiesbaden: VS

    Google Scholar 

  • Wiswede, Günter (1972): Soziologie des Verbraucherverhaltens. Stuttgart: Ferdinand Enke Verlag

    Google Scholar 

  • Wiswede, Günter (1983): Marktsoziologie. In: Bussmann, Wolf/Irle, Martin (1983): Marktpsychologie als Sozialwissenschaft. Göttingen/Toronto/Zürich: Verlag für Psychologie

    Google Scholar 

  • Wiswede, Günter (1997): Lean-Consumption. In: Gräbe, Sylvia (Hrsg.) (1997): Privathaushalte im Umbau des Sozialstaats. Frankfurt a.M.: Campus

    Google Scholar 

  • Zahner, Nina T. (2006): Die neuen Regeln der Kunst. Frankfurt a.M./New York: Campus

    Google Scholar 

  • Zafirovski, Milan (2007): Markets. In: Ritzer, George (Hrsg.) (2007): Encyclopedia of Sociology. Blackwell: 2775–2788

    Google Scholar 

  • Zelizer, Viviana A. (1994): The Social Meaning of Money. Princeton: Princeton University Press

    Google Scholar 

  • Zelizer, Viviana A. (2005): Culture and Consumption. In: Smelser, Neil J./Swedberg, Richard (Hrsg.) (2005): The Handbook of Economic Sociology. Princeton et al.: Princeton University Press/Sage: 331–353

    Google Scholar 

  • Zukin, Sharon/Smith Maguire, Jennifer (2004): Consumers and Consumption. In: ARS 30: 173–197

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Nina Baur Hermann Korte Martina Löw Markus Schroer

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2008 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Baur, N. (2008). Markt. In: Baur, N., Korte, H., Löw, M., Schroer, M. (eds) Handbuch Soziologie. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91974-4_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91974-4_14

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-15317-9

  • Online ISBN: 978-3-531-91974-4

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics