Skip to main content

Was ist Klinische Psychologie? Definitionen, Konzepte und Modelle

  • Chapter

Part of the book series: Springer-Lehrbuch ((SLB))

Zusammenfassung

In der Psychologie als Wissenschaft vom Erleben und Verhalten und von den mentalen Prozessen nimmt die Klinische Psychologie als größtes Anwendungsfach eine zentrale Rolle ein. Vor dem Hintergrund vieler neuer wissenschaftlicher Modelle, Paradigmen und Methoden hat die Klinische Psychologie in den letzten 100 Jahren eine erhebliche Ausweitung und Differenzierung erfahren.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   49.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Abramson, L.Y., Seligmann, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49–74.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • American Psychiatric Association (APA). (1989). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(3rd ed. rev.) (DSM-III-R). Washington, DC: American Psychiatric Association. [Dtsch.: Wittchen, H.-U., Saß, H., Zaudig, M., Koehler, K. (1989). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-III-R. Deutsche Bearbeitung und Einführung. Weinheim. Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • American Psychiatric Association (APA). (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth Edition(DSM-IV). Washington, DC: American Psychiatric Association.

    Google Scholar 

  • Andreasen, N. (2002). Brave New Brain. Geist, Gehirn, Genom. Berlin, Heidelberg, New York: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

    Google Scholar 

  • Baumann, U. & Perrez, M. (Hrsg.), (2005). Lehrbuch Klinische Psychologie – Psychotherapie. Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Beck, A.T. (1967). Depression: causes and treatment. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

    Google Scholar 

  • Beck, A.T., Freeman, A. & Associates (1990). Cognitive therapy of personality disorders. New York: Guilford.

    Google Scholar 

  • Becker, E.S. & Rinck, M. (2000). Aufmerksamkeit und Gedächtnis bei Angst und Depression. Psychologische Rundschau, 51(2), 67–74.

    Article  Google Scholar 

  • Beutler, M.E. & Malik, M.L. (Eds), (2002). Rethinking the DSM. A psychological perspective. Washington: APA.

    Google Scholar 

  • Birbaumer, N. & Schmidt, R.F. (1985). Physiologische Psychologie. Berlin: Springer.

    Google Scholar 

  • Caspar, F. (2007). Beziehungen und Probleme verstehen. Eine Einführung in die psychotherapeutische Plananalyse. Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Charney D.S., Nestler E. & Bunney B.S (1999). Neurobiology of mental illness. New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Churchland, P.S. (1986). Neurophilosophy. London: MIT Press.

    Google Scholar 

  • Fiedler, K., Kliegl, R., Lindenberger, U., Mausfeld, R., Mummendey, A. & Prinz, W. (2005). Psychologie im 21. Jahrhundert: Führende deutsche Psychologen über Lage und Zukunft ihres Fachs und die Rolle der psychologischen Grundlagenforschung. Gehirn & Geist, 7/8, 56–60.

    Google Scholar 

  • Freud, S. (1915). Das Unbewusste. Gesammelte Werke, Bd.10 (S. 264-303). Frankfurt/M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Freud, S. (1923). Das Ich und das Es. Gesammelte Werke, Bd.13 (S. 237-289). Frankfurt/M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Grawe, K. (2004). Neuropsychotherapie. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Grawe, K. & Caspar, F. (1984). Die Plananalyse als Konzept und Instrument für die Psychotherapieforschung. In U. Baumann (Hrsg.), Psychotherapie: Makro- und Mikroperspektiven. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Griesinger, W. (1845). Die Pathologie und Therapie der psychischen Krankheiten. Stuttgart: Krabbe.

    Google Scholar 

  • Kräpelin, E. (1883). Compendium der Psychiatrie. Leipzig: Abel.

    Google Scholar 

  • Henkel, V., Bussfeld, P., Möller, H.-J. & Hegerl, U. (2002). Cognitive-behavioral theories of helplessness/hopelessness: Valid models of depression. European Archives of Psychiatry and Clinical Neurosciences, 252, 240–249.

    Article  Google Scholar 

  • Kanfer, F.H. & Saslow, G. (1969). Behavioral diagnosis. In C.M. Franks (Ed.), Behavior therapy: Appraisal and status. New York: McGraw-Hill.

    Google Scholar 

  • Lang, P.J. (1993). The three-system approach to emotion. In N. Birbaumer & A. Öhman (Eds.), The structure of emotion(pp. 18-30). Seattle: Hogrefe & Huber.

    Google Scholar 

  • Lazarus, R.S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw Hill.

    Google Scholar 

  • LeDoux, J.E. (2001). Das Netz der Gefühle. München: dtv.

    Google Scholar 

  • Lück, H.E. & Miller, R. (Hrsg.), (1999). Illustrierte Geschichte der Psychologie. Weinheim: PVU.

    Google Scholar 

  • Margraf, J. (2009). Hintergründe und Entwicklung. In J. Margraf & S. Schneider (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Bd. 1 (3. Aufl.). Berlin, Heidelberg, New York: Springer.

    Google Scholar 

  • Mineka, S., Watson, D. & Clark, L.A. (1998). Comorbidity of anxiety and unipolar mood disorders. Annual Review of Psychology, 49, 377–412.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Neisser, U. (1982). Memory observed: Remembering in natural contexts. New York: Freeman.

    Google Scholar 

  • Oerter, R., von Hagen, C., Röper, G., & Noam, G.G. (Hrsg.), (1999). Klinische Entwicklungspsychologie. Weinheim: PVU.

    Google Scholar 

  • Panksepp, J. (1998). Affective Neuroscience. The foundations of human and animal emotions. New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Perrez, M. & Reicherts, M. (1992). Stress, Coping, and Health. Seattle: Hogerefe & Huber.

    Google Scholar 

  • Popper, K. & Eccles, J. (1977). The self and the brain. Berlin: Springer.

    Book  Google Scholar 

  • Saß, H., Wittchen, H.-U., Zaudig, M. & Houben, I. (1998). Diagnostische Kriterien des Diagnostischen und Statistischen Manuals Psychischer Störungen(DSM-IV). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Saß, H., Wittchen, H.-U., Zaudig, M. & Houben, I. (2003). Diagnostische Kriterien des Diagnostischen und Statistischen Manuals Psychischer Störungen – Textrevision(DSM-IV-TR). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Schüßler, G. (2002). Aktuelle Konzeption des Unbewussten – Empirische Ergebnisse der Neurobiologie, Kognitionswissenschaften, Sozialpsychologie und Emotionsforschung. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychiatrie, 48, 192–214.

    Google Scholar 

  • Schulte, D. (Hrsg.). (1974). Diagnostik der Verhaltenstherapie. München: Urban & Schwarzenberg.

    Google Scholar 

  • Seidenstücker, G. & Baumann, U. (1978). Multimethodale Diagnostik. In U. Baumann, H. Berbalk & G. Seidenstücker (Hrsg.), Klinische Psychologie – Trends in Forschung und Praxis(Bd.1, S.134-182). Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Seligman, M.E.P. (1975). Helpnessness: On depression, development, and death. New York: Freeman.

    Google Scholar 

  • Strotzka, H. (1969). Psychotherapie und soziale Sicherheit. Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Werner, H. (1948). Einführung in die Entwicklungspsychologie. München: Barth.

    Google Scholar 

  • Westmeyer, H. (2005). Wissenschaftstheoretische Grundlagen; Klassifikation, Ätiologie und Diagnostik. In U. Baumann & M. Perrez (Hrsg.), Lehrbuch Klinische Psychologie – Psychotherapie(2. Aufl.). Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Wittchen H.-U. (2003). Wenn Angst krank macht. Dresden: IAP Bonitas.

    Google Scholar 

  • World Health Organization (WHO). (1992). The ICD-10 Classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World Health Organization.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2011 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Wittchen, HU., Hoyer, J. (2011). Was ist Klinische Psychologie? Definitionen, Konzepte und Modelle. In: Wittchen, HU., Hoyer, J. (eds) Klinische Psychologie & Psychotherapie. Springer-Lehrbuch. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-13018-2_1

Download citation

Publish with us

Policies and ethics