Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
References
Aurich J, Fuchs C, Wagenknecht C (2006) Life cycle oriented design of technical product-service systems. J Clean Prod 14(17):1480–1494
Baines TS et al (2007) State-of-the-art in product-service systems. Proc Inst Mech Eng Part B – J Eng Manufac 221(10):1543–1552
Belz C (1991) Erfolgreiche Leistungssysteme. Schäffer, Stuttgart
Corsten H (2001) Dienstleistungsamanagement. Oldenbourg, München
Corsten H, Gössinger R (2007) Dienstleistungsmanagement. Oldenbourg, München
Goedkoop M, van Halen C, Te Riele H, Rommens P (1999) Product-service systems – ecological and economic basis. Report for the Dutch ministries of Environment and Economic Affairs
Hilke W (1989) Grundprobleme und Entwicklungstendenzen des Dienstleistungs-Marketing. In: Hilke W (ed) Dienstleistungsmarketing. Gabler, Wiesbaden, pp 5–44
Kleinaltenkamp M (2001) Begriffsabgrenzungen und Erscheinungsformen von Dienstleistungen. In: Bruhn M, Meffert H (eds) Handbuch Dienstleistungsmanagement. Gabler, Wiesbaden, pp 28–50
Knoblich H, Oppermann R (1996) “Dienstleistung – ein Produkttyp.” In: Der Markt, 35, Heft 1, pp 13–22
Laurischkat K (2012) Product-Service Systems – IT-gestützte Generierung und Modellierung von PSS-Dienstleistungsanteilen. Dissertation, Ruhr-Universität Bochum (in print)
Lindahl M, Sandström G, Sundin E, Rönnbäck A, Östlin J (2008) Learning networks – a method for integrated product and service engineering. In: Mitsuishi M, Ueda K, Kimura F (eds) Manufacturing systems and technologies for the new frontier. Springer, London, pp 495–500
Manzini E, Vezzoli C (2003) A strategic design approach to develop sustainable product service systems. J Clean Prod 11(8):851–857
McAloone T, Andreasen MM (2002) Defining product service systems. Proceedings of the 13th symposium on design for X. Neukirchen/Erlangen, Germany, pp 51–59
Meier H, Roy R, Seliger G (2010) Industrial-product service systems (IPS2). Keynote paper. CIRP Ann Manuf Technol 59(2):607–627
Meier H, Steven M, Funke B, Boßlau M, Keine gen. Schulte J (2011) Complexity and flexibility of IPS2 across various planning levels. Proceedings of the 3rd CIRP conference on industrial product-service systems. Springer, Braunschweig, Germany, pp 315–319
Meier H, Uhlmann E (2012) Integrierte Industrielle Sach- und Dienstleistungen – Vermarktung, Entwicklung und Erbringung hybrider Leistungsbündel. Springer (in print)
Mont O (2004) Product-service systems – Panacea or myth?. Dissertation, Lund University
Schuh G, Kampker A, eds (2011) Strategie und Management Produzierender Unternehmen: Handbuch Produktion und Management 1, 2 edn, Springer, Heidelberg/Berlin
Spath D, Demuß L (2006) Entwicklung hybrider Produkte. In: Bullinger H-J, Scheer A-W (eds) Service Engineering. Springer, Berlin, pp 463–502
Stähler P (2002) Geschäftsmodelle in der digitalen Ökonomie: Merkmale, Strategien und Auswirkungen, 2nd edn. Josef Eul Verlag, Köln-Lohm
Steinbach M (2005) Systematische Gestaltung von Product-Service Systems - Integrierte Entwicklung von Product-Service Systems auf Basis der Lehre von Merkmalen und Eigenschaften. Dissertation, Universität des Saarlandes
Thomas O, Loos P, Nüttgens M (eds) (2010) Hybride Wertschöpfung: mobile Anwendungssysteme für effiziente Dienstleistungsprozesse im technischen Kundendienst. Springer, Heidelberg
Tomiyama T (2001) Service engineering to intensify service contents in product life cycles. Proceedings of the 2nd international symposium on environmentally conscious design and inverse manufacturing (EcoDesign 2001). IEEE Computer Society, Tokyo, pp 613–618
Tukker A, Tischner U (2006a) New business for old Europe. Greenleaf Publishing Limited, Sheffield
Tukker A, Tischner U (2006b) Product-services as a research field: past, present and future. Reflections from a decade of practice. J Clean Prod 14(17):1552–1556
Tuli KR et al (2007) Rethinking customer solutions – from product bundles to relational processes. J Market 71(3):1–17
Van Halen C, Vezzoli C, Wimmer R (2005) Methodology for product service system innovation. Van Gorcum, Assen
Wise R, Baumgartner P (1999) Go downstream. The new profit imperative in manufacturing. Harv Bus Rev 77(5):133–141
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2014 CIRP
About this entry
Cite this entry
Meier, H. (2014). Industrial Product-Service System. In: Laperrière, L., Reinhart, G. (eds) CIRP Encyclopedia of Production Engineering. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-20617-7_14
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-20617-7_14
Published:
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-642-20616-0
Online ISBN: 978-3-642-20617-7
eBook Packages: EngineeringReference Module Computer Science and Engineering